گزارش تصویری از رصد طولانی ترین گذر عطارد از مقابل خورشید در تهران

سیاره تیر که با نام عربی عطارد در بین ما شناخته می‌شود در تاریخ بیستم اردیبهشت ۹۵ از مقابل خورشید عبور کرد و علاقه‌مندان به علم نجوم را در سراسر دنیا گرد هم آورد. در تهران هم این پدیده در خانه ستاره‌شناسی شهرداری تهران رصد شد. در ادامه می‌توانید گزارش اختصاصی کجارو از این رویداد نجومی را مشاهده کنید.

اگر مایل به دیدن تصاویر مربوط به این پدیده هستید به مطلب «گذر ۷.۵ ساعته عطارد از مقابل خورشید به روایت تصویر » مراجعه کنید.

سیاره تیر یا عطارد در هر قرن ۱۳ بار از مقابل خورشید عبور می‌کند. آخرین باری که این سیاره از مقابل خورشید عبور کرده بود سال ۱۳۸۲ بود که این رویداد برای اولین بار به صورت زنده و از شبکه خبر پوشش داده شد.

این رویداد نجومی قرار بود امسال هم در عمارت مسعودیه و هم در خانه ستاره‌شناسی شهرداری تهران در سالن شهید حیدری برگزار شود. اما این برنامه بدون ذکر دلیل مشخصی درعمارت مسعودیه لغو شد و کسانی که برای رصد این پدیده نجومی به این محل مراجعه کرده بودند با تعجب و ناراحتی این مکان را ترک کردند.

mercury-transit-tehran

اما این رویداد نجومی در مرکز ستاره ‌شناسی شهرداری تهران واقع در خیابان استاد معین، مرکز آموزش‌های شهید داوودی برگزار شدکه استقبال نسبتا خوبی از آن صورت گرفت.

mercury-transit-tehran

فرصتی دست داد تا با آقای مسعود عتیقی مدیر بخش نجوم این مجموعه و فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران گفتگویی کوتاه درباره این رویداد داشته باشیم که در ادامه توضیحات ایشان را با هم می‌خوانیم.

ایده‌ای پیرامون ارسال یک پیام دیگر برای بیگانگان احتمالی
مشاهده

mercury-transit-tehran

دیروز در صورتی که وضعیت جوی مناسب می‌بود پدیده عبور سیاره تیر (عطارد) از مقابل مهر تابان (خورشید) در آمریکا، کانادا، اروپا، آفریقا و بیشتر آسیا و همچنین جزایر اقیانوس‌ اطلس، آرام، هند، و شمالگان قابل رویت است.

mercury-transit-tehran

این عبور طولانی‌ترین عبور در ابتدای قرن بیست و یکم است و حدود هفت و نیم ساعت به طول می‌انجامد.

mercury-transit-tehran

طولانی‌ترین عبور قرن گذشته در سال ۱۹۷۰ میلادی رخ داد و طولانی‌ترین عبور قرن جاری هم در سال ۲۰۹۵ رخ خواهد داد.

mercury-transit-tehran

تصویربرداری، زمان‌سنجی و تهیه گزارش از این رویداد بسیار پراهمیت است و به برترین گزارش‌ها جوایزی اهدا می‌شود.

mercury-transit-tehran

گذر بعدی سیاره تیر از مقابل خورشید سه سال دیگر و در سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد که متاسفانه در ایران قابل رویت نیست.

mercury-transit-tehran

از این رو این گذر دارای اهمیت بالایی است و ما هم به همین دلیل مردم را برای مشاهده این رویداد علمی به اینجا دعوت کردیم تا همراه با ما به مشاهده آیات آفرینش بنشینند.

mercury-transit-tehran

mercury-transit-tehran

از آنجا که این عبور از مقابل خورشید رخ خواهد داد رصد این پدیده باید با فیلترهای مخصوص رصد خورشید صورت پذیرد و این رصد توسط تلسکوپ انجام شود که این امکانات در این مرکز در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده بود.

mercury-transit-tehran

mercury-transit-tehran

در پایان از توضیحات جامع آقای عتیقی تشکر می‌کنیم. آیا در نزدیکی محل زندگی شما هم محلی برای رصد پدیده‌های نجومی وجود دارد؟