ایلان ماسک: فالکون 9 فرود آمده روی سکوی شناور، ماه می یا ژوئن دوباره پرتاب می‌شود

اسپیس ایکس بامداد امروز موفق شد تا موشک فالکون ۹ را با موفقیت بر روی سکوی شناوری که در اقیانوس اطلس قرار داشت، بنشاند. البته این کمپانی پیش از این یکی از فالکون‌های خود را در خشکی به زمین نشانده بود؛ اما هدف اصلی اسپیس ایکس، فرود موفقیت‌آمیز روی سکوی شناور بود که امروز این کمپانی، موفق شد تا به این مهم دست یابد. ایلان ماسک پس از این موفقیت بزرگ، در کنفرانس مطبوعاتی ناسا اعلام کرد که اسپیس ایکس پس از انجام آزمایش‌های مختلف برای اطمینان از سلامت راکت، این موشک را دوباره پرتاب خواهد کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط ایلان ماسک، ابتدا راکت روی سکوی شناور که فرود آمده، بصورت مطمئن قرار گرفته و پایه‌های آن روی سکو جوشکاری خواهد شد. سپس سکو به سمت خشکی حرکت کرده که انتظار می‌رود شاهد رسیدن آن به ساحل در روز یکشنبه باشیم. پس از رسیدن موشک به خشکی، موتور‌های آن برای دفعات متعدد طی آزمایش‌های گوناگون قرار خواهد گرفت تا عملکرد آن به وضوح مورد نظارت قرار گیرد. پس از تایید اولیه، موتورها برای ۱۰ بار متوالی آتش شده و در صورتی که هر ۱۰ بار فالکون ۹ عملکرد بدون مشکلی را نشان دهد،  اسپیس ایکس این موشک را در ماه می یا ژوئن مجددا پرتاب خواهد کرد. اسپیس ایکس امیدوار است تا بازه‌ی آماده‌سازی مجدد موشک را به چند هفته کاهش دهد.

ماسک همچنین در مورد احتمال استفاده از موشک‌ها به منظور انتقال مشتریانش به فضا، این چنین اظهار نظر کرد:

ما به قبول مسافرانی که در قبال سفر به فضا حاضرند مبالغی را پرداخت کنند، فکر می‌کنیم؛ اما هنوز برنامه‌ای برای آن نداشته و باید در این خصوص بحث کنیم.

ماسک همچنین اعلام کرده که عمر هر یک از موشک‌های فالکون ۹ در حدود ۱۰ تا ۲۰ با پرتاب است؛ اما می‌توان با بهینه‌سازی جزئی، عمر هر یک از موشک‌ها را تا ۱۰۰ پرتاب نیز افزایش داد.

IDCS 1426؛ خوشه ای کهکشانی با جرمی معادل ۵۰۰ تریلیون خورشید
مشاهده

استفاده از موشک‌های چند بار مصرف می‌تواند گره از مشکلات بسیاری بگشاید. برای مثال خود اسپیس ایکس پروژه‌های متعددی را در دست دارد که بهره‌گیری از موشک‌های چند بار مصرف هزینه‌ی اجرای آن‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. ایجاد شبکه‌هایی از ماهواره‌ها برای ایجاد دسترسی به اینترنت در کل جهان یکی از همین پروژه‌ها است. همچنین باید به کلونی‌سازی در مریخ نیز اشاره کرد که یکی از اهداف بزرگ اسپیس ایکس و بنیانگذار آن، ایلان ماسک است.