امشب مریخ را در نزدیک‌ترین فاصله ۱۰ سال اخیر از زمین تماشا کنید

سیاره مریخ در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین در یک‌دهه اخیر سیر می‌کند. مریخ را می‌توان در این شب‌ها، با چشم مسلح و به شکل پرتقالی درخشان در کرانه‌های آسمان تماشا کرد.

سیاره مریخ در آستانه نزدیک‌ترین موقعیت خود به زمین در یک دهه اخیر قرار گرفته است. بدین ترتیب، به‌واسطه این پدیده نادر آسمانی، مشاهده مریخ در آسمان این شب‌های خردادی کار ساده‌ای خواهد بود. وبسایت slooh، از ساعت ۱۲:۳۰ ظهر امروز، امکان مشاهده زنده مریخ را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. گفتنی است، نزدیک‌ترین فاصله مریخ تا زمین از لحاظ محاسبات نجومی، دقیقا در ساعت ۹:۴۳ امروز صبح اتفاق افتاده، که با توجه به روشنایی هوا، امکان مشاهده مریخ در این زمان با چشم غیر مسلح وجود نداشت.

باید در نظر داشت، که عبارت نزدیک‌ترین فاصله، با توجه به مدار بیضی شکل مریخ و زمین گزاره‌ای نسبی است. زمان سال مریخی (۶۸۹ روز) و سال زمینی (۳۶۵ روز) نشان می‌دهند که فاصله زمانی هر دو مقابله حدود دو سال و دو ماه است. اما با عنایت به بیضی بودن مدار هر دو سیاره می‌توان انتظار داشت که فاصله بین زمین و مریخ در هر مقابله متفاوت باشد. کمترین فاصله، زمانی رخ می‌دهد که زمین در اوج و مریخ در حضیض مدار خود باشد. زمین و مریخ در این مقابله، همچنان ۷۵.۳۱ میلیون کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند. این فاصله بسیار دور، امکان مشاهده جزئیات سیاره بهرام با چشم غیر مسلح را از دسترس ما خارج کرده، اما به خاطر داشته باشید، ما در منظومه‌ای زندگی می‌کنیم که نزدیک‌ترین سیاره‌ها به ما، میلیون‌ها کیلومتر از ما دورند، بنابراین تماشای مریخ در آسمان این شب‌ها، تجربه ارزشمندی است که به سادگی دوباره به دست نمی‌آید.

حل معمای عجیب پدیده جوی تیتان؛ بارش باران تابستانی رویت شد
مشاهده