ترامپ دستور تشکیل فرماندهی فضایی را صادر کرد

پس از وقفه‌ای کوتاه پیرامون بحث‌های مربوط به نیروی فضایی از سوی دولت ایالات متحده، پرزیدنت ترامپ سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با امضای یادداشتی دستور ایجاد یک فرماندهی رزمی جداگانه و جدید را به نام فرماندهی فضایی به وزارت دفاع این کشور داد. علاوه بر این، مایک پنس، معاون رئیس جمهور نیز اعلام کرد که پرزیدنت ترامپ قصد دارد در روزهای پیش‌رو فرمانی را در ارتباط با تشکیل شاخه‌ی ششم نیروهای مسلح ایالات متحده به نام نیروی فضایی امضا کند. هرچند رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند فرماندهی فضایی این کشور را شخصا با فرمان خود ایجاد کند؛ اما تاسیس نیروی فضایی همچنان نیازمند تایید کنگره‌ی ایالات متحده است.

تاسیس هر دو نیروی فضایی و فرماندهی فضایی ایالات متحده، دو محور مهم صحبت‌های دولت ترامپ در طول سال گذشته بوده است. پنس در ماه اوت با ایراد یک سخنرانی، پیشنهاد تشکیل فرماندهی فضایی ایالات متحده را داد و ترامپ نیز از ماه مارس تاکنون به صورت مرتب از مزایای نیروی فضایی صحبت کرده است.

تاسیس دو سازمان یادشده، دیوان‌سالاری فعلی ارتش را برای مدیریت ماموریت‌های فضایی امنیت ملی که اغلب بر پرتاب ماهواره‌ها برای تجسس، ارتباطات و ناوبری متمرکز هستند، مجددا سازماندهی خواهد کرد. در حال حاضر، پرسنل مسئول برای پرتاب و گرداندن ماهواره‌های نظامی در شاخه‌های مختلف وزارت دفاع از جمله نیروی هوایی، نیروی دریایی و دفتر ملی شناسایی پراکنده هستند. اما نیروی فضایی این افراد را زیر چتر خود می‌برد و از شاخه‌های دیگر مجزا می‌کند.

نیروی فضایی ایالات متحده، سازمان مسئول نبردهای جنگی فضایی خواهد بود و بر سر اینکه کدام نوع از دارایی‌های فضایی برای کمک به وزارت دفاع در دستیابی به نیازمندی‌هایش لازم هستند، تصمیم‌گیری خواهد کرد. این فعالیت‌ها هم‌اکنون از طریق فرماندهی راهبردی ایالات متحده مدیریت می‌شوند؛ گروهی که اغلب مسئولیت بازدارندگی هسته‌ای را برعهده دارد. زیرمجموعه‌ای از این یگان که با عنوان فرمانده‌ی بخش نیروی مشترک فضایی شناخته می‌شود، وظیفه دارد آزادی عمل ایالات متحده را در فضا تضمین کند. با این حال، دولت ترامپ می‌خواهد با ایجاد یک فرماندهی رزمی کاملا جدید، این پرسنل را از فرماندهی راهبردی ایالات متحده مجزا کند و به زیر چتر واحدی ببرد.

ماهواره‌ی مصباح با هزینه‌ی ده میلیارد تومانی، به جای فضا به موزه می‌رود
مشاهده

فرماندهی فضایی ایالات متحده، یگان جدیدی محسوب نمی‌شود. این فرماندهی رزمی مجزا در واقع پیش از الحاق با فرماندهی راهبردی ایالات متحده، بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۲۰۰۲ موجودیت داشت. در سال‌های اخیر، قانونگذاران اغلب توافق کرده‌اند که باید فرماندهی فضایی ایالات متحده را در چند قالب بازگردانند. علاوه بر این، لایحه‌ی قانونی اخیر اختیارات دفاع ملی کنگره (NDAA) که خطوط کلی سیاست‌های وزارت دفاع را برای هر سال تهیه می‌کند نیز به عنوان زیرمجموعه‌ای از فرماندهی راهبردی برای تشکیل فرماندهی فضایی ایالات متحده فراخوانده شده است. ترامپ لایحه‌ی مورد بحث را در ماه اوت به قانون تبدیل کرد.

Space Command

بنابراین، تفاوت بین آنچه NDAA ترسیم می‌کند و آنچه ترامپ می‌خواهد، چیست؟ تمایز بین این دو غالبا به ساختار متفاوت گزارش‌دهی مربوط می‌شود. تحت برنامه‌ی دولت، یک ژنرال چهارستاره در راس فرماندهی مجزای فضایی ایالات متحده به‌طور مستقیم به وزیر دفاع و رئیس‌جمهور ایالات متحده گزارش می‌دهد. تحت لایحه‌ی NDAA، مدیر فرماندهی فضایی به مدیر فرماندهی راهبردی – در حال حاضر، ژنرال جان هیتن – گزارش خواهد داد. در هر صورت، اولویت‌ها یکسان باقی خواهند ماند و فرماندهی جدید فضایی احتمالا شامل اکثریت پرسنل فعلی مشغول به کار در فرمانده‌ی بخش نیروی مشترک فضایی خواهد بود. برایان ویدن، متخصص فضایی در سازمان غیرانتفاعی بنیاد جهان امن که در امنیت فضایی تخصص دارد، به خبرگزاری ورج گفت:

تغییری در قدرت وجود دارد که موجب ارتقای جایگاه می‌شود؛ اما در عمل، هم‌اکنون این همان افرادی هستند که این ماموریت را انجام می‌دهند.

کاخ سفید ادعا می‌کند که ترامپ تحت بخش ۱۶۱ از عنوان ۱۰ در کد ایالات متحده‌ی آمریکا، اختیار ایجاد فرماندهی مجزای فضایی ایالات متحده را در اختیار دارد. در نتیجه، به‌نظر نمی‌رسد که برای تبدیل این یگان به واقعیت نیازی به لایحه‌ی کنگره وجود داشته باشد. با این حال، با توجه به آنکه لایحه‌ی NDAA فرماندهی فضایی را به شکل متفاوتی از آن‌گونه که رئیس‌جمهور می‌خواهد، به‌تصویر می‌کشد، مشخص نیست در انتها چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت پیشنهاد داده است که بودجه‌ی این فرماندهی باید در بودجه‌ی درخواستی رئیس‌ جمهور برای سال ۲۰۲۰ رونمایی شود.

شکار تصویر هیولای مرغ بی‌سر برای اولین بار در آب‌های جنوبگان
مشاهده

در همین حال، نیروی فضایی به‌طور قطع همچنان برای حرکت به جلو نیازمند لایحه‌ی کنگره است. تاسیس این یگان پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای امسال جدال‌برانگیز بود و اکنون که دموکرات‌ها کنترل اکثریت مجلس نمایندگان را در دست گرفته‌اند، معلوم نیست تا چه حد از آن پشتیبانی خواهد شد. دولت آمریکا همچنین قصد دارد در درخواست بودجه‌ی ۲۰۲۰، هزینه‌ی نیروی فضایی را بگنجاند. یادداشت افشاشده‌ای از هدر ویلسون، وزیر نیروی هوایی نشان داده است که راه‌اندازی نیروی فضایی، ۳.۳ میلیارد دلار برای سال مالی ۲۰۲۰ هزینه دربرخواهد داشت.