ثبت دو نقطه‌ مداری برای دو ماهواره مخابراتی و رادیویی-تلویزیونی

محمد همایون صدر اعلام کرد: «حفظ نقاط مداری تا کنون طوری بیان شده که ابهام آور بوده است اما باید بدانید که ثبت موقعیت مداری هر کشور در مدار زمین متفاوت بوده و انواع مختلفی را شامل می‌شود.»

معاون سازمان فضایی ایران ادامه داد: «هم‌اکنون دو موقعیت مداری از سوی اتحادیه جهانی مخابرات ITU در مدار ۲۴.۱۹ درجه و مدار ۳۴ درجه برای ایران به ثبت رسیده و تثبیت شده است. این دو موقعیت برای ماهواره‌ی ملی مخابراتی و ماهوراه‌ی پخش همگانی رادیو و تلویزیون است و هر زمانی که برنامه‌ی ساخت این ماهواره‌ها آغاز شد می‌توانیم از این دو موقعیت استفاده کنیم.

صدر گفت: «یک سری موقعیت‌های مداری نیز وجود دارد که امتیاز آن را در اختیار گرفته‌ایم تا بتوانیم روزی از آن بهره‌برداری کنیم. شرط بهره‌برداری از موقعیت مداری این است که در آنجا ماهواره قرار داده شود.»

معاون سازمان فضایی اضافه‌ کرد: «مقررات اتحادیه جهانی مخابرات ITU دیگر مانند سابق نیست که بتوان موقعیت مداری را ثبت کرد تا به طور دائم برای یک کشور باقی بماند. بنابراین ثبت نقطه‌ی مداری یک سرقفلی محسوب می‌شود و کشورهایی که موقعیت مداری دارند باید از آن بهره‌برداری کنند؛ یعنی کشورها به محض اینکه زمان عمر ماهواره‌شان به پایان می‌رسد باید برای ماهوراه‌ی بعدی، برنامه‌ریزی کنند.»

صدر بیان کرد: «در صورتی که کشورهای قصد نداشته باشند در نقطه‌ی مداری‌شان ماهوراه قرار دهند، طی تفاهم‌نامه همکاری با دیگر کشورها، آن امتیاز را به صورت موقت در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهند. بنابراین پروسه‌ خیلی پیچیده‌تر از آن است که ما بگوییم موقعیت مداری‌مان را برای همیشه حفظ می‌‌کنیم.»

کاوشگر وویجر ۲ به لبه منظومه شمسی نزدیک‌تر شد
مشاهده

معاون سازمان فضایی تأکید کرد: «حفظ نقاط مداری در وهله‌ی اول متکی به قراردادن ماهواره در آن جایگاه است. از سوی دیگر ثبت نقطه‌ی مداری با اجازه‌ی بهره‌برداری از آن متفاوت است و هم اکنون در مسیری قرار داریم که اجازه‌ی بهره‌برداری از آن موقعیت می‌تواند برای ما فراهم شود.»

صدر اضافه کرد:«اگر ثبت نقطه‌ی مداری به تنهایی به معنای اجازه‌ی بهره‌برداری از نقطه‌ی مداری برای ما تحقق پیدا کند، باید هر‌چه سریع‌تر ماهواره‌ی مخابراتی را در موقعیت ثبت شده قرار دهیم.»