نصب تلسکوپی با عمق دید هزار کیلومتری؛ ماهوار‌ه‌ی دوستی پرتاب می‌شود

محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی کشور از پرتاب دو ماهواره از خاک ایران در سال ۹۵ اطلاع داد که دانشجویان در ساخت آنها همکاری کرده‌اند.

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: «نخستین ماهواره‌ای که امسال در نوبت پرتاب قرار دارد، ماهواره‌ی دوستی است که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده و به نظر می‌رسد که در نیمه‌ی دوم امسال این پرتاب انجام شود.»

به گفته‌ی محسن بهرامی، با توجه به زمان‌بندی ماهواره‌ها و همچنین هزینه و انرژی که صرف پرتاب هر ماهواره می‌شود، حداقل یک ماهواره در سال جاری قطعی است.

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: «تلسکوپی با عمق دید و رصد هزار کیلومتری اجرام نزدیک به زمین در ماهدشت نصب خواهد شد که همزمان در پرو و پاکستان نیز این اتفاق می‌افتد. نصب و راه‌اندازی تلکسوپ در شهریورماه امسال انجام می‌شود.»

او در مورد سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) توضیح داد: «اپسکو سازمان ویژه‌ با دستاوردهای خیلی ویژه و منحصر به فردی باید باشد. فکر می‌کردیم برای معرفی اپسکو باید فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنیم تا این سازمان در دیگر کشورها جایگاه خود را به دست آورد.»

بهرامی ادامه داد: «برای توسعه‌ی اپسکو باید همه‌ی کشورهای عضو فعالیتهای گسترده‌تری داشته باشند و اقدام به جذب کشورهای دیگر کنند. امسال نیز در این سازمان ماهواره‌هایی را تکمیل و در نوبت پرتاب داریم و در حال برنامه‌ریزی برای آنها هستیم.»

رئیس سازمان فضایی در مورد تعرفه پروژه‌های دانشجویی در اپسکو گفت: «برای اینکه دانشجویان‌مان را درگیر مسائل فضایی کنیم، پروژه ماهواره مکعب ایرانی را طراحی کردیم و به اپسکو پیشنهاد دادیم که پروژه‌های معکب در کشورهای مخالف برگزار و جوایزی نیز داشته باشیم که تا پرتاب‌هایی مستمر و با قیمت‌ معقول‌تر برای دانسجویان کشورهای عضو داشته باشیم.»

ناسا تصویر دقیق‌تری از قلب پلوتو را منتشر کرد
مشاهده