یوری میلنر؛ میلیاردری که می‌خواهد گونه های بشر در سیارات دیگر را کشف کند

“یوری میلنر” میلیاردری معروف در عرصه‌ی تکنولوژی بوده که در کمپانی‌هایی نظیر فیسبوک، گروپون و توییتر  هم سرمایه‌گذاری داشته است. وی اکنون به دغدغه‌های بزرگ‌تری روی آورده و این سوال را مطرح کرده است که آیا نوع بشر محدود به انسان‌هایی از جنس ما می‌شود؟

میلنر طی سخنرانی خود در کنفرانس Fortune’s Brainstorm Tech اعلام کرد که دلیل همکاری‌اش در پروژه‌ی شناسایی سیگنال‌های فرازمینی این بوده است که مشخص شود آیا بشر فعلی، تنها گونه‌ی انسانی است که در زمین زندگی می‌کند؟

سال گذشته وی در همکاری با “جستجوی هوش فرازمینی” (SETI) کمک کرد تا امکان استراق سمع سیگنال‌های رادیویی از دیگر نقاطی که احتمال زندگی بشری در آن‌ها وجود دارد، فراهم شود.

میلنر می‌گوید:

با توجه به آخرین داده‌های ناسا، حدود ۲۰ میلیارد سیاره‌ی دیگر مانند زمین در کهکشان ما وجود دارند که دارای آب هستند. حال آن که با احتساب دیگر کهکشان‌ها این تعداد به ۱۰۰ میلیارد سیاره می‌رسد. از این رو باورش سخت است که ما تنها گونه‌ی انسانی موجود در جهان باشیم.

در این راستا، محققان با در اختیار گرفتن پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های رادیویی دنیا به دنبال دریافت سیگنال‌هایی هستند که حاوی اطلاعات مربوط به دیگر اشکال زندگی بشری باشد.

میلنر در ادامه خاطرنشان می‌کند: “چنانچه تمدن‌ یا تمدن‌های دیگری وجود داشته باشند که سطح فناوری آن‌ها با ما مشابه باشد، فرصت معقولی برای شناسایی امواج منتشر شده (به صورت عمدی‌ یا غیر عمد) وجود دارد.”

او در حال حاضر به دنبال پیگیری این ایده است که تعداد زیادی سفینه ‌یا کاوش‌گر کوچک را برای ثبت تصاویر از ستاره‌ی آلفا قنطوس‌ یا دیگر ستاره‌های نزدیک به آن به فضا بفرستد. میلنر برای رسیدن به چنین مقصودی استفاده از قطعه‌ای پلاستیکی و نازک را پیشنهاد داده است که اندازه‌ی کارت‌های بازی بوده و در آن‌ یک میکروکامپیوتر جاسازی می‌شود. این نوع ابزارها پیش از این محدود به دنیای علمی ‌تخیلی بوده‌اند.

۵ مفهوم متحول کننده‌ زندگی انسان از نظر ایلان ماسک در سال 1995
مشاهده

پاسخ به این پرسش که “آیا نوع دیگری از حیات خارج از زمین وجود دارد” می‌تواند از جنبه‌های زیادی راه‌گشا باشد. چنانچه پاسخ منفی باشد و ما تنها گونه‌ی انسانی موجود در جهان هستیم، باید به دنبال محافظت از داشته‌های فعلی خود باشیم و اگر پاسخ مثبت است و غیر از ما انسان‌های دیگری هم وجود دارند، باید به دنبال راه‌های تعامل با آن‌ها باشیم.

با این حال، محققان تاکنون سیگنالی را به شکل آگانه و عمدی به دیگر سیارات ارسال نکرده‌اند.

میلنر در این خصوص می‌گوید:

ارسال سیگنال یک موضوع بسیار بحث برانگیز است. هر چند که با این حجم از انرژی که ما استفاده می‌کنیم و امواج رادیویی که هر روز برای مقاصد روزانه منتشر می‌کنیم این احتمال وجود دارد که دیگر گونه‌های بشر را تاکنون از حضور خود مطلع کرده باشیم.