تماشا کنید: تصاویری از آزمایش راکت ناسا با دوربین فوق سریع و داینامیک رنج بالا

تصویربرداری در حالت دامنه‌ی داینامیک بالا یا داینامیک رنج بالا که به اختصار HDR‌ خوانده می‌شود، روشی برای ثبت تصاویر است تا با وجود روشنایی بالا و اختلاف روشنایی بین نقاط تاریک و روشن، بتوان جزئیات را به بهترین شکل ممکن ثبت کرد. ثبت تصاویر آزمایش یک راکت که توسط ناسا انجام شده، از جمله‌ی شرایطی است که نیازمند یک دوربین با داینامیک رنج بالا است.

این دوربین با داینامیک رنج بالا High Dynamic Range Stereo X یا به اختصار HiDyRS-X نام دارد. این دوربین قادر است تا تصاویر با سرعت بالا و داینامیک رنج بالا را با وجود تششع نور از منابع مختلف بصورت همزمان به خوبی ثبت کند. کاربرد این دوربین تحلیل و بررسی موتورهای توسعه یافته توسط ناسا است.

دوربین‌های با سرعت بالای معمولی موجود در بازار قادرند تا بصورت متوسط یک فریم را در بازه‌ی زمانی تعیین شده ثبت کنند، اما HiDyRS-X قادر است تا ویدیویی را با سرعت بالا از چندین اکسپوژر ثبت کند که نتیجه‌ی آن ثبت ویدیوی حرکت آهسته با جزئیات بسیار بالا است.

تفاوت در عملکرد این دوربین را می‌توانید در تصویر اصلی مطلب به وضوح مشاهده کنید.

ناسا در تشریح دلایل توسعه‌ی چنین دوربینی، این چنین توضیح داده است:

پروژه‌ی توسعه‌ی HiDyRS-X به دلیل وجود مشکلی که سال‌ها در زمان ثبت تصاویر آزمایش راکت موشک‌ها گریبان‌گیر ناسا بود، توسعه یافته است. شعله‌های خارج شده از راکت‌ها علاوه بر اینکه صدای بسیار بالایی را از خود منتشر می‌کنند، روشنایی بسیار بالایی نیز دارند که همواره متخصصان را مجبور به تغییر در تنظیمات داینامیک رنج گوشی می‌کرد. کاهش داینامیک رنج گوشی باعث ثبت تصاویری می‌شد که سایر قسمت‌ها را در تصویر تاریک می‌کرد، از این رو سایر کامپوننت‌های موشک به دلیل کاهش نوردهی، به خوبی دیده نمی‌شد.

دوربین HiDyRS-X بهترین نتیجه‌ی ممکن را در اختیار متخصصان ناسا قرار داده است، بطوریکه در ویدیو نیز مشاهده می‌کنید، اولین آزمایش آن با استفاده از راکت QM-2 صورت گرفته است. اطلاعات چندانی از جزئیات عملکرد این دوربین در دست نیست. براساس اطلاعات موجود، تصاویر ثبت شده ابتدا در سطح تراشه/پیکسل مورد بررسی قرار گرفته و کنترل شده و سپس وارد دوربین ویدیویی با سرعت بالا می‌شوند.

نیمه‌‌ پنهان ماه و هدف فعلی از کاوش بشر روی آن
مشاهده

تصاویر ثبت شده توسط این دوربین در مقایسه با نمونه‌های پیشین موجود تفاوت بسیار زیادی دارد، بطوریکه هاوارد کنیِرز، در این خصوص می‌گوید:

من از دیدن تصاویر ثبت شده که با دوربین قدرتمند ناسا ثبت شده بود، بسیار حیرت زده شدم. در این ویدیو می‌توان شعله‌های آتش خروجی از انتهای راکت را به همراه کامپوننت‌های موشک به راحتی مشاهده کرد.

البته انجام این آزمایش به همین راحتی نیز انجام نشده، چراکه با ایجاد مشکل برای تایمر خوکار دوربین، متخصصان مجبور شده‌اند تا فرآیند فیلمبرداری در دوربین را پس از روشن شدن راکت بصورت دستی آغاز کنند. پس از آغاز فیلمبرداری، نیروی خروجی از راکت به اندازه‌ای بالا بوده که کابل برق دوربین را به دلیل ارزش‌های ایجاد شده، قطع کرده و از این‌رو دوربین پس از ثبت چند ثانیه دوباره خاموش شده است.

ناسا اعلام کرده که در حال کار روی نسخه‌ای قوی‌تر از این دوربین است. نظر شما در این خصوص چیست؟