کاوشگر ماه چین موسوم به Jade Rabbit پس از نزدیک به سه سال بازنشست شد

آژانس فضایی چین به تازگی اعلام کرده است که Yutu، کاوشگر ماه این کشور که با نام Jade Rabbit (خرگوش یشمی) نیز شناخته می‌شود، از کار افتاده است. علیرغم این خبر ناراحت‌کننده، داستان Jade Rabbit به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های مرتبط با ماه، به تاریخ خواهد پیوست. کاوشگری که قلب یک ملت را از طریق حساب کاربری شبکه‌ی اجتماعی خود به تسخیر در آورده است.

حساب کاربری رسمی Jade Rabbit در Sina Weibo‌ می‌نویسد:

این بار واقعا شب‌بخیر می‌گویم. هنوز هم سوالات بی‌پاسخ بسیاری وجود دارند، اما من خرگوشی هستم ستاره‌های بسیاری را به چشم خود دیده است! ماه می‌گوید که رویایی بسیار طولانی را برای من تدارک دیده است.

کاوشگر Jade rabbit در دسامبر سال ۲۰۱۳ و از روی عرشه‌ی فرودگر Chang’e 3 به ماه پرتاب شد. در ابتدا تیم مسئول این پروژه امیدوار بودند که کاوشگر یاد شده مدت ۳ ماه را قادر به فعالیت بر روی سطح ماه باشد، اما این کاوشگر علیرغم مشکلات فنی عدیده، به طرز عجیبی به مدت ۳۱ ماه به فعالیت خود ادامه داد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که Jade Rabbit با آن مواجه شد، به فوریه‌ی سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد که در طی آن پس از قطع شدن ارتباط به مدت دو هفته، تصور می‌شد که این کاوشگر از بین رفته است. اما به طریقی ارتباط مجددا برقرار شد و به این ترتیب در اکتبر سال ۲۰۱۵ عنوان کاوشگر ماه با طولانی‌ترین عمر فعالیت را از آن خود کرد.

بخشی از علت بقای خرگوش یشمی چین در گرو این حقیقت است که عملکرد کاوشگر یاد شده تا حدودی مشابه شخصیت وال-ایی استودیوی پیکسار بوده است. این کاوشگر هر شب به داخل فرودگر Chang’e 3 می‌رفت تا از خطرات شب‌های ماه در امان باشد.

ردپای سیاره های فراخورشیدی اطراف یک ستاره جوان
مشاهده

پس از طلوع آفتاب، Jade Rabbit از داخل فرودگر خارج می‌شد تا آزمایشات خود را ادامه دهد. نتایج این آزمایشات در بیش از صد مقاله‌ی علمی منتشر شده است. از جمله‌ی این مقالات می‌توان به شناسایی نوع جدیدی از سنگ در سطح ماه اشاره کرد.

یکی از جالب‌ترین نکات در مورد این پروژه، صرفنظر از خود کاوشگر آن است که آژانس فضایی چین همراه با Jade Rabbit، تلسکوپی رباتیک را بر روی فرودگر قرار داده بود. این موضوع تا سال ۲۰۱۵ فاش نشده بود.

در حال حاضر به صورت رسمی اشاره‌‌ای به عامل پایان‌دهنده‌ی ماموریت Jade Rabbit نشده است، اما با توجه به مشکلات سابق این کاوشگر، پیش‌بینی می‌شود که نقص‌های فنی سبب این موضوع شده‌اند.

خبر خوب این است که چینی‌ها امیدوار هستند تا در سال ۲۰۱۸ فضاناو پژوهشی دیگری را موسوم به Chang’e 4 به ماه پرتاب کنند. این بار آنها قصد دارند تا به کاوش نقاط دوردست ماه بپردازند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این فضاناو جایگزینی را نیز برای Jade Rabbit حمل خواهد کرد یا خیر.