ناسا تمام تحقیقات و یافته های علمی خود را به رایگان منتشر کرد

ناسا اعلام کرده که تمام تحقیقات حمایت شده توسط این نهاد از طریق یک پورتال تحت اینترنت بصورت رایگان در اختیار عموم علاقمندان قرار خواهد گرفت. این موضوع برگرفته از سیاست جدیدی است که ناسا در پیش می‌گیرد. براساس استراتژی جدید ناسا، تمام تحقیقات انجام شده با حمایت ناسا می‌توانند در طول یک سال پس از انتشار بصورت عمومی در اختیار کاربران قرار گیرد.

داوا نویمن، از ناسا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

در ناسا ما بسیار خوشحالیم که می‌توانیم منابع علمی و فنی خود را برای عموم عرضه کرده و آن را در اختیار اغلب کاربران قرار دهیم. ما در پی آن هستیم تا از طریق به اشتراک گذاشتن تمام تحقیقاتی که با حمایت ناسا انجام شده، جامعه‌ی جهانی را با خود در مسیر تحقیقات در مورد زمین، هوا و فضا همراه کنیم.

دیتا‌بیس مورد نظر PubSpace نام داشته و می‌توان با مراجعه به این لینک به تمام مقالات و تحقیقات انجام شده دسترسی داشت. در پورتال مورد نظر می‌توان موضوعات مورد علاقه را برای یافتن تحقیقات مرتبط جستجو کرده یا تمام دیتابیس را مورد بررسی قرار داد.

الن استوفان، یکی از محققان ارشد ناسا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

با تسهیل دسترسی به تحقیقات در ناسا، ما تاثیرگذاری یافته‌های خود را بسیار افزایش می‌دهیم. به عنوان دانشمند، محقق و مهندس، ما کارهای خود را مبتنی بر یافته‌های سایرین پیش می‌بریم.

در حال حاضر بیش از ۸۶۱ مقاله‌ی تحقیقاتی در دیتابیس ناسا وجود دارد که انتظار می‌رود با در پیش گرفتن سیاست جدید ناسا شاهد افزایش این تعداد در آینده‌ی نزدیک باشیم که البته این روند ادامه‌دار خواهد بود. به طور حتم افرادی که پیش از این برای دریافت مقالات مورد نظر پشت مانعی به نام پرداخت هزینه‌ی استفاده از مقالات قرار داشتند، قدر این امکان را می‌دانند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از مقالات در موضوعات مختلف را دانلود کرده و مورد مطالعه قرار دهند.

پیشرانه‎های یونی راه را به سوی مریخ هموار می‌کنند
مشاهده

البته ناسا به این موضوع اشاره کرده که تمام تحقیقات حمایت شده توسط این نهاد در PubSpace قرار نخواهد گرفت، چراکه شماری از این تحقیقات شامل پتنت‌ها و موارد سری هستند که از این‌رو شماری از مقالات با چنین شرایطی بصورت عمومی در اختیار علاقمندان قرار نخواهد گرفت.

براساس اطلاعات ارائه شده، دلیل در پیش گرفتن چنین سیاستی توسط ناسا را باید در درخواست دفتر فناوری و علوم کاخ سفید از آژانس‌های علمی بزرگ آمریکا برای در اختیار گذاردن تحقیقاتی خواند که توسط این نهاد‌ها انجام می‌شود. در واقع ناسا با این‌کار به تمام پرداخت‌کنندگان مالیات نشان می‌دهد که با سرمایه‌هایی که از طریق مالیات در اختیار می‌گیرد، چه کارهایی انجام می‌دهد.

اخیرا ترند جدیدی در دنیای فناوری و علوم به راه افتاده که در پی آزادسازی نشر اطلاعات علمی برخلاف روندی است که کمپانی‌ها در پیش گرفته و درصدد تجاری‌سازی مقالات آکادمیک هستند. در این راستا شماری از محققان مجلاتی را شامل مقالات تحقیقاتی خود به رایگان انتشار داده و در اینترنت به رایگان منتشر کرده‌اند. این موضوع در قاره‌ی اروپا نیز مطرح شده و به نظر می‌رسد نهادهای علمی در اروپا نیز اقدام به انتشار رایگان یافته‌های علمی خود خواهند کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟