ناسا سطح نگران‌ کننده‌ یخ‌ های قطبی را به عنوان یک وضعیت نرمال جدید پذیرفته است

خبر خوب در ارتباط با تغییرات ارتفاع یخ‌های دریایی این است که میزان ذوب شدن یخ‌ها در حال حاضر کاهش یافته است. بنابراین ما احتمالا در سال جاری شاهد ثبت رکوردهای بیشتری نخواهیم بود. اما خبر بد این است، آنچه را که تنها ۱۰ سال پیش ناسا به عنوان وضعیت بحرانی یا نگران‌کننده گزارش می‌کرد، در حال حاضر از آن به عنوان وضعیت عادی یا متدوال یاد می‌شود و به نظر می‌رسد که ناسا مقدار مینیمم استاندارد خود را در این مورد تغییر داده است. والت مایر (Walt Meier) دانشمند فعال در زمینه‌ی یخ‌های دریایی در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در این باره توضیح می‌دهد:

 یک دهه‌ی پیش، مقدار دامنه‌ی یخ ثبت شده در سال جاری می‌توانست به عنوان یک رکورد پایین جدید ثبت شود و این رکورد را با یک مقدار قابل توجهی به ثبت برساند. اکنون، ما به نوعی به این سطوح پایین یخ عادت کرده‌ایم و در واقع آنها مقادیر نرمال جدید هستند.

دانشمندان در حال حاضر ماموریت دارند تا یک روش جدید برای اندازه‌گیری دقیق این کاهش پیدا کنند، چرا که نه تنها ‌آن منطقه، نشانگر هیچ گونه بهبودی نیست، بلکه از سویی هم ما نیاز داریم تا به طور دقیق بدانیم که اوضاع تا چه اندازه می‌تواند بدتر شود. مایر می‌گوید:

حتی زمانی که احتمال می‌رود ما رکورد مینیمم جدیدی ثبت نخواهیم کرد، باز هم هیچ نوع نشانه‌ای از بازیابی و بهبود را در یخ‌های دریایی مشاهده نمی‌کنیم. در طولانی‌ مدت همچنان این یخ‌ها در یک روند نزولی قرار دارند.

در ماه مارس، میزان یخ دریا در اقیانوس منجمد شمالی به طور متوسط ۱۴،۵۲۰،۰۰۰ کیلومتر مربع گزارش شد که حتی از رکورد کم‌سابقه‌ی سال گذشته به میزان ۱۴،۵۴۰،۰۰۰ کیلومتر مربع در ۲۵ فوریه نیز کمتر بود. مدیر مرکز داده‌های ملی برف و یخ ایالات متحده، مارک سرز (Mark Serreze) در آن هنگام گفته بود:

من چنین زمستان گرم و دیوانه‌کننده‌ای را در قطب شمال هرگز ندیده بودم. گرمای بی‌امانی بود.

در ماه آوریل، ناسا گزارش داد که پوشش یخ دریا در سراسر دریاهای بارنتز و کارا در شمال روسیه شروع به ذوب شدن کرده بودند و این اتفاق باعث قرارگیری آب‌های سطحی در زمانی زودتر از حد انتظار در معرض گرمای خورشید شده بود. این بدان معنی است که در پایان ماه مه، میزان پوشش یخ‌های دریایی قطب شمال در حال حاضر آمار سطح متوسط پایان ژوئن را نیز پشت سر گذاشته است.

چین در سال ۲۰۱۸ گیاهان و حشرات را به ماه ارسال می‌کند
مشاهده

خوشبختانه، این شرایط آب و هوایی در ماه ژوئن روند از دست رفتن یخ‌های دریا را متوقف کرده است. به طوری که همه چیز به اندازه‌ای که احتمال می‌رفت، ناخوشایند نبوده است. اما به هر حال میزان ذوب یخ‌ها از آن زمان بیشتر شده است و در دو هفته اول ماه آگوست و هم اکنون بالاتر از حد متوسط برای این زمان از سال گزارش شده است. شما می‌توانید تمام این توضیحات را در ویدیوی کوتاه زیر مشاهده کنید.

البته این روند به معنای آن نیست که ناسا در حال کوتاهی یا سهل‌انگاری در این مورد است. واقعیت این است که آنها هم اکنون نیز به فکر چاره‌یابی افتاده‌اند و در این راستا سعی دارند تا یک روش جدید و بهتر را برای اندازه‌گیری میزان ضخامت یخ‌های دریاها پیدا کنند و به این ترتیب بتوانند دانش و برداشت بهتری از سرعت و چگونگی ذوب شدن یخ‌ها در حال حاضر به دست آورند. یکی از اعضای تیم ناسا تورستن مارکوس (Thorsten Markus) در این باره می‌گوید:

ما یک احاطه‌ی قابل قبول روی تغییر مساحت نواحی یخی داریم. اما دانش ما درباره‌ی میزان ضخامت آنها بسیار محدود است.

کشتی‌های تحقیقاتی و زیردریایی‌ها تا به امروز عملکرد خوبی را در زمینه‌ی اندازه‌گیری ضخامت یخ‌ها از خود نشان داده‌اند. اما راه‌های بسیار کارآمدتر و دقیق‌تر برای انجام این کار باید از طریق فضا آزموده شوند.

گفتنی است که در حال حاضر نیز ماهواره‌ها می‌توانند درجه حرارت دریا و خشکی را از مدار خود اندازه‌گیری کنند. ناسا اکنون می‌خواهد از روش‌های مشابه برای سنجش ضخامت یخ دریا نیز استفاده کند. در این میان فقط یک مشکل وجود دارد و آن مشکل مربوط به نمک است.

عصر نوین صنعت فضایی؛ چالش‌ها و فرصت‌های آینده
مشاهده

وجود نمک در آب دریا به شدت با رادارهای ماهواره‌ای تداخل می‌کند، از این رو آنها در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک ماهواره جدید به نام ICESat-2 هستند تا بتوانند این کار را با استفاده از آن به انجام برسانند.

پرتاب این ماهواره در سال آینده انجام می‌شود. این ماهواره با یک ارتفاع‌سنج لیزری تجهیز می‌شود و می‌تواند فاصله‌های ماهواره از اشیای خاص بر روی زمین را به دقت اندازه‌گیری کند. این کار به دانشمندان اجازه خواهد داد تا با استفاده از برون‌یابی، ضخامت یخ دریا از اندازه‌های ارتفاع سطح زمین را به دست آورند.

در پایان باید اشاره کنیم، آنچه که در قطب شمال اتفاق می‌افتد احتمالا زندگی ما را در آینده‌ای نه چندان دور تغییر نخواهد داد. اما این معیار جدید در نهایت احتمالا پیامدهایی داشته باشد. تام واگنر، مدیر برنامه‌ی تحقیقاتی کریوسفر ناسا، در گفتگو با CNBC گفت:

این سیاره دیگر صرفا «در حال تغییر نیست»؛ بلکه هم‌ اکنون نیز تغییر کرده است و ما باید برای مقابله با تغییراتی که رخ داده است، خود را آماده کنیم.