وزیر ارتباطات: ماهواره سنجشی ملی با مدیریت ایرانی پرتاب می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مذاکره با کشورهای دیگر برای ساخت و طراحی مشترک ماهواره‌ها خبر داد و گفت: «برای ساخت ماهواره‌ی سنجش ملی با یک شرکت روس به نتیجه رسیده‌ایم. برای این کار مجوز لازم را از شورای اقتصاد کسب کردیم و پس از باز شدن ال‌سی، کار ساخت ماهواره‌ی سنجشی ملی آغاز می‌شود.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «برای ساخت ماهواره‌ی ملی مخابراتی هم با چند کشور دارای فناوری ماهواره در حال مذاکره و رایزنی هستیم تا قرارداد ساخت و طراحی این ماهواره را نیز منعقد کنیم.»

وزیر ارتباطات اعلام کرد: «ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی ملی در کنار ساخت و پرتاب ماهواره‌های بومی انجام می‌شود. تأمین ماهواره‌ها با توجه به کارهای پژوهشی در زمینه‌ی ساخت ماهواره‌های بومی پیش خواهد رفت. به هیچ عنوان نباید در انجام پروژه‌های پژوهشی وقفه‌ای به وجود آید.»

محمود واعظی از پرتاب سه ماهواره به فضا طی سال جاری و سال آینده‌ خبر داد و گفت:‌ «۳ ماهواره‌‌ی داخلی آماده پرتاب به فضا هستند؛ اما ما بنا نداریم که با کار علمی بهره‌برداری تبلیغاتی کنیم، چرا که در مسائل علمی، تمرکز و توجه به کار، پیشرفت را تضمین می‌کند. به همین خاطر این ۳ ماهواره امسال و سال آینده در فرصت مناسب پرتاب خواهند شد.»

او در زمینه‌ی پیشرفت علمی بیان کرد:‌ «باید تعداد اعضای هیئت علمی را افزایش داد و امیدواریم با بودجه‌ی خوب اختصاص داده‌شده به این بخش، شاهد سال خوبی در بخش علمی و فناوری باشیم. در ضمن باید یک رابطه‌ی نزدیک میان دانشگاه و بخش صنعت و بازار برقرار شود.»

نیمی از ستارگان در فضای بین کهکشان‌ها قرار دارند
مشاهده

وزیر ارتباطات در مورد جوانان مشتاق به کار و فارغ‌التحصیلان توضیح داد: «در الکامپ جوانان در حدود ۳۰۰ استارتاپ مشغول بودند که نشان از نهضتی دارد که در این زمینه راه افتاده است. این نهضت واقعاً قابل تقدیر است. جوانان فارغ‌التحصیل بومی در کشور دارای توان بالایی هستند که باید برای آنان زمینه‌ی فعالیت را فراهم کرد تا استعدادها شکوفا شوند.»