ناسا از فضا گیاهان اقیانوس قطبی را مطالعه می‌کند

به‌طور معمول وقتی صحبت از ناسا به میان می‌آید، تصویر مریخ و ایستگاه‌های فضایی به ذهن متبادر می‌شود؛ اما این آژانس در زمینه‌ی شرایط جوی و آب‌وهوایی نیز در حال انجام پژوهش‌های مهمی است. یکی از این پروژه‌ها، لیدار ابر-هواپخش با قطبیدگی متعامد (CALIOP) است که توسط ماهواره‌ی کالیپسو انجام می‌شود و به‌موجب آن سطح پلانکتون‌ اقیانوس‌ها از میان ابرها سنجیده می‌شود.

پیش از این ناسا تنها در صورتی امکان سنجش سطح پلانکتون‌ اقیانوس‌ها را داشت که ماهواره‌ها قادر به تشخیص بازتاب خورشید از روی اقیانوس بودند؛ اما سیستم جدید مبتنی بر لیدار برای تشخیص مقدار گیاهان دریایی، به منابع نور خارجی نیازی ندارد، در حقیقت این سیستم به‌صورت شبانه‌روزی و حتی در هوای نسبتا ابری نیز می‌تواند زندگی گیاهی را مشاهده کند.

کریس هاستتلر، پژوهشگر مرکز پژوهشی لنگلی می‌گوید:

سیستم CALIOP تغییرات شگرفی در نوع نگرش ما به سیستم‌های پایش از راه دور اقیانوس از فضا ایجاد کرد. ما به‌موجب این سیستم در برهه‌ای از سال قادر به مطالعه‌ی سازوکار اکوسیستم اقیانوس‌های قطبی بودیم که پیش از این در چنین زمان‌هایی دیدمان نسبت به آن‌ها کاملا کور بود.

پژوهشگران به لطف سیستم CALIOP، از سال ۲۰۰۶ قادر به مطالعه‌ی تنوع و دگرگونی پلانکتون‌ها بوده‌اند. مایکل برن‌فلد، متخصص پلانکتون‌‌های دریایی در دانشگاه ایالتی اورگن در این خصوص می‌‌گوید:

به‌طور کلی اگر بخواهیم چرخه‌ی غذایی زیستی و تولید سیستم‌های قطبی را درک کنیم، باید تمرکز خود را روی تغییرات پوشش یخی و اکوسیستمی معطوف کنیم که تعادل بین درندگان و طعمه‌هایشان را کنترل می‌کنند.

بسته هدیه زمینی‌ها در کاوشگر وویجر برای فرازمینی‌ های احتمالی چه در خود داشت
مشاهده