دعوت ناسا از استفن کری برای بازدید از مرکز فضایی جانسون‌

استفن کری، بسکتبالیست مشهور لیگ حرفه‌ای NBA که سابقه‌ی دوبار برگزیده‌شدن به‌عنوان باارزش‌ترین بازیکن فصل (MVP) را در کارنامه دارد، هفته‌ی گذشته در خلال پادکستی در اظهارنظری جالب گفت اعتقاد ندارد فرود روی ماه واقعی باشد. حال، آژانس فضایی ناسا فوق‌ستاره‌ی تیم گلدن‌استیت واریرز را به موزه‌ی خود دعوت کرده است.

استفن کری دوشنبه‌ی گذشته درحالی‌که در پادکست هفتگی «Winging It» صحبت می‌کرد، درباره‌ی واقعی‌بودن فرود روی ماه ابراز تردید کرد. گارد رأس گلدن‌استیت واریرز در خلال این پادکست رو به دو مجری برنامه، وینس کارتر و کنت بازمور و نیز میهمان برنامه، آندره ایگوادالا پرسید:

تا‌به‌حال در ماه بوده‌ایم؟

ازطریق وب‌سایت رنجر می‌توانید به این پادکست گوش کنید. صحبت‌های بحث‌برانگیز کری از دقیقه‌ی ۴۶ و ۴۵ ثانیه شروع می‌شوند. البته، این احتمال وجود دارد کری فقط قصد شوخی داشته است. بااین‌حال، ناسا می‌خواهد به برنده‌ی دوبار جایزه‌ی ارزشمندترین بازیکن فصل و قهرمان سه‌باره‌ی مسابقات NBA  کمک کند تا به حقیقت پی ببرد.

ایلارد بوتل، سخن‌گوی ناسا از طریق ایمیل به Space.com گفت:

 شواهد فراوانی وجود دارد که ناسا دوازده فضانورد آمریکایی را بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ روی ماه فرود آورده است. شاید دفعه‌ی بعد که آقای کری و تیمش با هیوستون‌راکتس بازی داشتند، از وی برای گردشی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون دعوت کنیم. مقادیر زیادی از سنگ‌های ماه و نیز مرکز کنترل مأموریت آپولو را در این موزه نگه داشته‌ایم. آقای کری در این بازدید می‌تواند مستقیما کاری را ببیند که پنجاه سال قبل انجام داده‌ایم و نیز آنچه اکنون انجام می‌دهیم تا دوباره طی سال‌های آینده به ماه بازگردیم، البته این‌بار برای ماندن در آنجا.

توییت دریل موری، سرمربی تیم هیوستون راکتستوییت دریل موری، سرمربی تیم هیوستون راکتس

چند ساعت بعد از اظهارنظر سخن‌گوی ناسا، دریل موری، سرمربی تیم هیوستون راکتس، در توییتر خود کری رامسخره کرد و نوشت:

امروز به چهارصدهزار نفری درود می‌فرستیم که درگیر تقلب در شش فرود روی ماه بودند و دهانشان را برای ۴۹ سال بسته نگه داشتند!

فضانورد سابق ناسا، اسکات کلی، هم در پاسخ به این اظهارنظر کری، با گذاشتن پستی در توییتر شخصی خود از او خواست گفت‌وگو کنند. استفن کری هم دیروز، گفت‌وگوی خود با فضانورد بازنشسته‌ی ناسا را به‌صورت زنده از اینستاگرام برای هوادارانش پخش کرد. بیش از بیست‌میلیون نفر از هواداران کری، این فرصت را داشتند به استدلال‌های اسکات کلی گوش بدهند تا بفهمند چرا باور به نظریه‌های توطئه، حتی به شوخی هم می‌تواند پیامدهای جدی در پی‌ داشته باشد.

پهپادهای چینی مردم را زیر نظر دارند
مشاهده

اسکات کلی در این گفت‌وگو گفت:

وقتی مردم این نوع اظهارات را باور می‌کنند، به این حقیقت معتقد می‌شوند که مسائل مهم‌تری، مانند تغییرات آب‌وهوایی واقعی نیستند و واکسیناسیون و حملات یازدهم سپتامبر هم توطئه‌ی دولت هستند. بنابراین، به‌همین‌دلیل تشخیص می‌دهم و فکر می‌کنم بسیار مهم است که چنین گفت‌وگویی انجام دهیم. چنین گفت‌وگویی می‌تواند نقش پررنگ علم را نشان دهد. علم برای کودکان و کشور و اقتصاد ما بسیار مهم است.

اسکات کلی یکی از فضانوردان باسابقه‌‌ی ناسا محسوب می‌شود. بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶، او در ناسا خدمت می‌کرد و درمجموع، در چهار مأموریت در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشت؛ ازجمله اقامت ۳۴۲روزه درخلال پژوهش دوقلوهای ناسا. کلی در سال ۲۰۱۶ از ناسا بازنشسته شد.

توییت اسکات کلی، فضانورد سابق ناساتوییت اسکات کلی، فضانورد سابق ناسا

کلی پس از گفت‌وگو با استفن کری در اینستاگرام، در توییتی نوشت:

گفت‌وگوی زنده‌ی اینستاگرامی با استفن کری عالی بود. از صحبت‌کردن درباره‌ی دیدگاه‌های مشترکمان با موضوع فضا و مباحث استیم لذت بردیم. حالا اجازه بدهید درباره‌ی پرتاب سه‌امتیازی در ماه صحبت کنیم. با جاذبه‌ی یک‌ششمی در ماه، خط پرتاب آزاد باید ۱۴۲ پا و زمین بازی هم دوبرابر میدان فوتبال باشد!

پنجاه سال از فرود تاریخی نیل آرمسترانگ روی کره‌ی ماه می‌گذرد و با وجود باقی‌ماندن ردپای او و باز آلدرین روی ماه، هنوز نظریه‌های توطئه‌ای بسیاری وجود دارد که مدعی هستند تمام برنامه‌ی فرود روی ماه برنامه‌ای ساختگی برای فریب اذهان عمومی بوده است. براساس برخی نظریه‌های توطئه، دولت ایالات متحده‌ی آمریکا و ناسا، فرود روی ماه را جعل کردند تا در رقابت فضایی از اتحاد جماهیر شوروی پیشی‌ گیرند. دلیل این امر آن است که روس‌ها قبل از آمریکایی‌ها توانسته بودند یوری گاگارین را به‌عنوان نخستین فضانورد از جوّ زمین خارج کنند.

هوش مصنوعی با خواندن مغز افراد، چهره‌های ساختگی جذابی خلق می‌کند
مشاهده

نظریه‌پردازان توطئه همچنین ادعا می‌کنند که نیل آرمسترانگو باز آلدرین، فضانوردان ماموریت آپولو ۱۱، هرگز روی خاک ماه قدم ‌نگذاشته‌اند و تصاویر تلویزیونی که از فرود آن‌ها روی ماه مخابره شد، تماما جعلی بود و در استودیوهای فیلم‌ هالیوود به دست افرادی مانند استنلی کوبریک و آرتور سی كلاركساخته شده بودند.

نظریه‌پردازان توطئه تاکنون با اشاره به اشتباهات موجود در تصاویر رسمی مأموریت آپولو، استدلال‌های زیادی برای اثبات نظریه‌های خود مطرح کرده‌اند: اینکه چرا در تصاویری که آرمسترانگ و آلدرین از سطح ماه ثبت کرده‌اند، ستاره‌ای در آسمان دیده نمی‌شود؟ چرا پرچم آمریکا تکان می‌خورد؛ درحالی‌که قاعدتا هوا مانند زمین نباید در ماه وجود داشته باشد؟ چرا درحالی‌که ردپای فضانوردان در خاک ماه باقی مانده، اثری از ردِ ماژول ماه‌نشین دیده نمی‌شود؟

اگر فرود روی ماه ساختگی بود، روس‌ها حتما دست آمریکایی‌ها را رو می‌کردند

بااین‌حال، بهترین راهکار برای جلوگیری از بیان این نظریه‌ها چیست؟ باز آلدرین، یک‌بار با مشت به صورت کسی زد که او را به جعل فرود روی ماه متهم کرده بود. باوجوداین، احتمالا این بهترین راه‌حل نیست. اگر کسی در خانواده یا در میان دوستانتان به چنین اطلاعاتی باور دارد، بهتر است با حقیقت به جنگ عقاید او بروید. به‌هرحال شاید بهترین استدلال برای بستن دهان معتقدان به نظریه‌‌ی توطئه‌ی جعلی‌بودن فرود روی ماه، سنگ‌هایی باشد که فضانوردان مأموریت‌های آپولو با خود به زمین آورده‌اند.

این سنگ‌های قمری بهترین مدرک برای اثبات سفر به ماه هستند. همین‌طور مدارگرد شناسایی ماه تاکنون از چندین محل فرود سرّی مأموریت‌های آپولو تصویربرداری کرده و در تصاویر خود، بخش‌هایی از قطعات باقی‌مانده و مسیر ماه‌نوردان روی سطح ماه را نشان داده است.

Falcon Heavy؛ راکت قدرتمند اسپیس ایکس با موفقیت پرتاب شد
مشاهده

همان‌طورکه بسیاری از نظریه‌پردازان توطئه ادعا می‌کنند، اگر به‌نحوی مدارگرد شناسایی ماه نیز بخشی از توطئه‌ی گسترده‌ی ناسا باشد، آن‌گاه درنظر بگیرید در پنج دهه‌ی گذشته، ساکت‌کردن (استدلالی که موری هم با کنایه به آن اشاره کرد) تمامی افرادی که در پروژه‌های ناسا شرکت کره‌اند، چقدر می‌توانسته دشوار بوده باشد.

مقام‌های ناسا نیز گفتند:

 تمامی مأموریت‌های آپولو را به‌طور مستقل انگلستان و روسیه (متحدان و دشمنان ما) پیگیری کردند و هر دو این کشورها پس از فرود روی ماه، پیام‌های تبریکی برایمان فرستادند. در بحبوحه‌ی مسابقه‌ی فضایی، اگر فرود روی ماه ساختگی بود، روس‌ها حتما دست ما را رو می‌کردند.

این نخستین‌بار نیست که بازیکنی از لیگ NBA از نظریه‌ی توطئه‌ی مرتبط‌به فضا پشتیبانی می‌کند. کریستین ایروینگ، گارد رأس تیم بوستون‌سلتیکس، هم سال گذشته در پادکستی گفته بود باور دارد زمین تخت است. بااین‌حال، ایروینگ بعدها این حرفش را پس گرفت و از جامعه‌ی علمی و عموم مردم برای اظهارنظر عجیب عذرخواهی کرد.

کاریکاتور وب‌سایت گل پس از اظهارنظر جالب ایکر کاسیاسکاریکاتور وب‌سایت گل پس از اظهارنظر ایکر کاسیاس

پیش‌ازاین، ورزش‌کاران دیگری هم درباره‌ی واقعی‌بودن فرود روی کره‌ی ماه ابراز تردید کرده بودند که آخرین آن‌هاایکر کاسیاس، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا است.

دروازبان سابق تیم رئال‌مادرید و فعلی پورتو پرتغال چند ماه قبل در توییترش نوشته بود:‌

سال بعد (احتمالا) پنجاه‌سالگی قدم‌گذاشتن انسان روی ماه خواهد بود. حالا سر ضیافت شام با دوستانم هستم و درباره‌ی این موضوع مشغول بحثیم. دیدگاه شما چیست؟ من این‌طور فکر نمی‌کنم!