استفاده ناسا از فضاپیمای سایوز روسیه تا سال 2019

با توجه به فرم درخواستی که ناسا به‌تازگی ثبت کرده است، به نظر می‌رسد این آژانس فضایی برای سال ۲۰۱۹ قصد خرید تعدادی جایگاه در فضاپیمای سایوز دارد. ناسا پیش از این در نظر داشت امسال وابستگی خود به فضاپیمای سایوز روسیه را به پایان برساند؛ اما در حال حاضر بوئینگ و اسپیس‌ایکس آمادگی رساندن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی را ندارند.

بوئینگ به دلیل وجود نقص در طراحی فضاپیمای Starliner، نخستین پرواز سرنشین‌دار خود به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا ماه دسامبر ۲۰۱۸ به تعویق انداخت. اسپیس‌ایکس نیز به دلیل وقوع حادثه‌ی انفجار فالکون ۹ در جریان مراحل آزمایشی پیش از پرتاب سال گذشته، برنامه‌های خود را به تعویق انداخت.

اگرچه هر دو کمپانی به‌راحتی می‌توانند برنامه‌های خود را با توجه به برنامه‌ی زمانی جدید، عملی کنند؛ اما ناسا در نظر دارد جایگاه‌های یادشده را به‌عنوان راهکاری برای پیش‌گیری از تأخیرهای احتمالی خریداری کند. دلیل دیگر نیز افزایش سالانه‌ی قیمت جایگاه‌های سایوز است.

بر اساس فرم درخواست ناسا، جایگاه‌هایی که این آژانس فضایی درصدد خرید آن‌ها است به بوئینگ تعلق دارند. جایگاه‌های یادشده به‌موجب پرونده‌ی قضایی بین بوئینگ و کمپانی فضایی روسی موسوم به Energia، به این شرکت واگذار شده است. طبق اعلام جان البون، قائم‌مقام بوئینگ، ناسا در این رابطه ابراز تمایل کرده است و این دو مجموعه امکان همکاری با یکدیگر را در این زمینه بررسی خواهند کرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت Ars Technica، فرم درخواست یادشده، مدت کوتاهی پس از آنکه چارلز بولدن، یکی از مدیران ناسا و از حامیان فضای تجاری، این آژانس را ترک کرد، ثبت شد.

تصویربرداری ماهواره‌ای از تغییرات روزانه زمین زمینه ساز تحول در همه عرصه ها می‌شود
مشاهده

علاوه بر جایگاه‌های مربوط به پرواز‌های برنامه‌ریزی‌شده برای سال ۲۰۱۹، به نظر می‌رسد ناسا درصدد خرید جایگاه‌هایی برای سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز هست. از آنجا که روسیه در حال کاهش تعداد پرسنل خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی است، یک جایگاه اضافه برای فضانورد ناسا وجود دارد.