ماهواره هواشناسی جدید سازمان NOAA نخستین تصاویر خود را ارسال کرد

ماهواره‌ی هواشناسی جدید ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) پس از گذشت چند ماه از پرتاب، نخستین مجموعه از تصاویر خود را ارسال کرده است. یکی از این تصاویر که از سطح زمین و ماه ثبت شده، در قسمت بالا قابل مشاهده است. این فضاپیما که اکنون از آن با نام GOES-16 یاد می‌شود، برای ثبت تصاویر یادشده از تصویرساز پایه‌ی پیشرفته‌ی (ABI) خود استفاده کرد. ماهواره‌ی جدید GOES-16 قادر است تصاویر را با پنج برابر سرعت و چهار برابر رزولوشن نسل‌های پیشین خود ثبت کند. این ماهواره از مدار زمین‌ثابت خود، در فاصله‌ی ۳۶ هزار کیلومتری کره‌ی زمین، هر ۱۵ دقیقه یک تصویر از کل سیاره و هر ۵ دقیقه یک تصویر از قاره‌ی آمریکا ثبت می‌کند.

قابلیت‌های یادشده برای ماهواره‌ی GOES-16، امکان تقویت توانایی سازمان NOAA در پیش‌بینی دقیق‌تر وضعیت آب‌وهوا فراهم می‌کنند. استفان وُلتز، مدیر واحد سرویس‌های ماهواره و اطلاعات سازمان NOAA می‌گوید:

یکی از دانشمندان ماهواره‌ی GOES-16 ما، هیجان این موضوع را با مشاهده‌‌‌ی نخستین تصاویر یک کودک نوزاد، قابل قیاس می‌داند.

شما می‌توانید تمام تصاویری را که ماهواره‌ی GOES-16 ثبت و ارسال کرده است، در وب‌سایت NOAA مشاهده کنید. GOES-16 نخستین نمونه از نسل بعد ماهواره‌های هواشناسی سازمان NOAA‌ و آژانس فضایی ناسا محسوب می‌شود. این ماهواره از ماه نوامبر امسال عملیاتی خواهد شد و پس از حدود یک سال، ماهواره‌ای دیگری موسوم به GOES-17 به آن ملحق خواهد شد.

آیا ستاره‌‌ها در آسمان حرکت دارند و مکانشان نیز تغییر می‌کند؟
مشاهده