انزوای اجتماعی در سال‌های اخیر به یکی از معضلات بهداشت عمومی تبدیل شده است. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته توسط صلیب سرخ بریتانیا بیش از ۹ میلیون نفر از مردم بریتانیا اعلام کرده‌اند که همیشه یا اغلب اوقات در تنهایی به‌سر می‌برند.

انسان‌ها متولد می‌شوند و رشد می‌کنند تا موجوداتی اجتماعی باشند؛ از این رو، عدم ارتباط با دیگران می‌تواند پیامدهای مضری برای انسان‌ها داشته باشد. مطالعه‌ی تیم تحقیقاتی به سرپرستی جولیان هولت لونستاد نشان داد که تنهایی می‌تواند دو برابر کشنده‌تر از چاقی و خطرناک‌تر از کشیدن ۱۵ سیگار در روز باشد! علاوه‌بر این، طیف وسیعی از عوامل از جمله بی‌تحرکی، بیکاری یا مشکلات سلامتی می‌تواند به تنهایی افراد دامن بزند. ‌ریشه‌کن کردن این معضل، کار ساده‌ای نیست اما یک استارتاپ نروژی بر این باور است که توانسته راهکاری برای حل مشکل تنهایی پیدا کند.

کارن دالوا در سال ۲۰۱۵ راهکاری پیدا کرد که طی آن بتواند معضل تنهایی ناخواسته و انزوای اجتماعی را با کمک ابزارهای ارتباطی و خدمات به افراد آسیب‌دیده حل کند. دالوا می‌گوید:

تنهایی و انزوای اجتماعی، سخت‌ترین آسیب‌ها را به گروه‌های جامعه می‌زند. سالمندان بالای ۸۰ سال و کودکان و نوجوانان، بیشترین اقشاری هستند که در معرض این آسیب قرار دارند. به همین منظور در حال تلاش برای ارائه‌ی راهکار برای این دو گروه هستیم. امیدواریم که حرکت مرحله به مرحله‌ی ما کمک کند که به این تنهایی و انزوا پایان داده شود. زیرا تنهایی یک معضل جهانی است که می‌تواند بر هر شخصی اثر منفی بگذارد و ما به‌سرعت تلاش می کنیم تا پاسخگوی رفع این نیاز افراد در مقیاس گسترده باشیم.

فناوری اجتماعی

وقتی کارن دالوا کودک بود، پزشکان تشخیص دادند که وی بیماری مزمن دارد و به همین دلیل نتوانست دوران ارزشمند مدرسه را تجربه کند. از همان زمان انگیزه‌ی جنگ با تنهایی در این محقق شکل گرفت. او می‌گوید: «همه‌ی ما تا به‌حال تنهایی را به شکل‌های مختلف تجربه کرده‌ایم. برای من تکنولوژی تبدیل به رویایی شد که می‌تواند بر زندگی افراد آسیب‌پذیر تاثیر بگذارد. تکنولوژی بخش بزرگی از زندگی روزمره‌ی ما است؛ از این رو با استفاده از دانش فنی می‌توانیم به‌طور گسترده‌ای مشکل تنهایی را حل کنیم و به مردم کمک کنیم تا با هم متحد شده و توانمند شوند.

محققان نجوم دورترین کهکشان را شناسایی کردند
مشاهده

مشکلات جدید بشر نیازمند راهکارهای جدید هستند. از طرفی مسائل حل‌نشده، نیازمند نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید هستند تا آن‌ها را حل کند. به همین دلیل اعتقاد دارم که راهکار این مسئله همان چیزی است که آن را تکنولوژی گرم می‌نامیم.

تکنولوژی گرم، بخشی از نوآوری است که ریشه در مسئولیت اجتماعی دارد و توانایی‌های تکنولوژی موجود را برای حل مسائل بزرگ اجتماعی فعلی در اختیار می‌گذارد. انزوا و تنهایی، موضوعی است که شرکت ما به‌دنبال حل آن است. در واقع، تکنولوژی گرم فناوری به‌مثابه‌ی فناوری نیست؛ بلکه یک راه‌حل کارآمد است که با طراحی هوشمند و معنادار، به افراد آسیب‌پذیر خدمات می‌دهد».

تنهایی و انزوای اجتماعی

ربات‌های حامی

یکی از محصولات برجسته‌ی این شرکت، رباتی تلویزیونی به نام AV1 است که به کودکان و نوجوانانی که از بیماری طولانی‌مدت رنج می‌برند، کمک می‌کند تا زندگی اجتماعی خود را به جریان بیندازند و تحصیلات خود را ادامه دهند. این ربات در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد و توانست بیش از ۶۵۰ کودک را در کشورهای نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند، هلند و بریتانیا پشتیبانی کند.

دالوا در خصوص این ربات می‌گوید:

 AV1 نقش چشم‌ها، گوش‌ها و صدای دانش‌آموزانی را دارد که به دلایل مختلف، امکان حضور در مدرسه را ندارند. این ربات با بهره‌گیری از یک میکروفون، یک بلندگو، یک دوربین یک‌طرفه و دو موتور، به دانش‌آموزانی که در خانه یا بیمارستان هستند، اجازه می‌دهد همراه با هم‌کلاسی‌های خود در کلاس درس حضور داشته باشند.

به این ترتیب کودک به‌وسیله‌ی یک گوشی هوشمند یا آیپد می‌تواند از ز طریق AV1 صحبت کند و برقراری اتصال آن را کنترل کند. در عین حال، محصول دوم این شرکت یک دستگاه ارتباطی برای سالمندان و خانواده‌هایشان است. ابزار KOMP به‌گونه‌ای طراحی شده است تا از برقراری ارتباط بین سالمندان مستقل و خانواده‌هایشان اطمینان حاصل کند. به این ترتیب KOMP به افراد میانسال اجازه می‌دهد تا تصاویر، پیام‌ها و ویدیوهای فرزندان، نوه‌ها و دوستان دیجیتالی خود را دریافت کنند. این ابزار توسط بیش از ۳۰۰ سالمند نروژی امتحان شده و نتایج موفقیت‌آمیز داشته است و به‌زودی در بریتانیا هم عرضه خواهد شد.

بیل گیتس: ربات‌ها باید مالیات بدهند
مشاهده

دالوا افزود:

بزرگ‌ترین موفقیت ما شنیدن تجربه‌های کاربران‌مان است که از تغییر مثبتی که AV1 در زندگی آن‌ها ایجاد کرده و همچنین مواردی که آن‌ها از کاهش احساس انزوا و تنهایی‌شان می‌گویند؛ موفقیت دیگر این محصول، زمانی بود که وزارت آموزش و پرورش نروژ ربات AV1 را به‌عنوان یک ابزار معتبر در نقش مکمل آموزشی اعلام کرد که در کنار روش‌های یادگیری سنتی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا احساس حضور در فضای آموزشی را داشته باشند.

دالوا امیدوار است که در آینده‌ی پیش‌رو بتوان به معضل تنهایی تا حد گسترده‌تری پایان داد. وی خاطرنشان کرد:

هم‌زمان که در حال ارائه‌ی ابزارهای AV1 و KOMP در اروپا هستیم، تلاش می‌کنیم تا تمام اشخاصی که در جهان به این ابزار نیاز دارند، بتوانند آن را دریافت کنند.