فضاپیمای جونو تصویری زیبا از ابرهای سیاره مشتری ثبت کرد

مقامات ناسا به‌تازگی اعلام کرده‌اند که فضاپیمای جونو (Juno) در تاریخ ۷ اسفند ۹۶ توانست با موفقیت برای پنجمین بار از فاصله نزدیک سیاره مشتری پرواز کند. مقامات ناسا می‌گویند ارتفاع این فضاپیما از ابرهای مشتری به هنگام انجام این پرواز، تنها ۴۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن نسبت به سرعت سیاره مشتری، ۲۰۸ هزار کیلومتر بر ساعت بوده است. به هنگام انجام این پرواز، تمام هشت ابزار علمی موجود روی فضاپیما فعال بوده‌اند و داده‌هایی در مورد گرانش، اتمسفر و میدان‌های مغناطیسی این سیاره جمع‌آوری کرده‌اند.

دوربین JunoCam که روی این فضاپیما نصب شده نیز تصاویری زیبا از این سیاره بزرگ و مرموز به ثبت رسانده است. JunoCam در واقع یک دوربین نور مرئی است و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد و می‌تواند تصاویری ثبت کند که نظیر آن تا به امروز دیده نشده است. این دوربین بسیار خاص است و در هیچ یک از مأموریت‌های پیشین ناسا به مشتری، دوربینی مانند آن به کار گرفته نشده است.

اسکات بولتون، پژوهشگر اصلی فضاپیمای جونو از مؤسسه تحقیقات جنوب غربی در سن آنتونیو، تگزاس، در تاریخ ۴ اسفند این‌چنین گفت:

تا به این لحظه جونو توانسته است چهار بار در فاصله نزدیک سیاره مشتری پرواز کند و ما برای پنجمین پرواز، هیجان‌زده هستیم. هر بار که جونو از فاصله نزدیک مشتری عبور می‌کند و فاصله آن با ابرهای مشتری کم می‌شود، ما چیزهای بیشتری یاد می‌گیریم که به فهم ما از این سیاره خارق‌العاده کمک می‌کنند.

فضاپیمای جونو در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر ۵ ساله در اعماق فضا، سرانجام در سال ۲۰۱۶ در مدار سیاره مشتری قرار گرفت. از آن زمان تا به امروز، این فضاپیما در مورد ترکیب و ساختار ابرهای مشتری و همچنین شفق‌های قطبی خارق‌العاده و میدان‌های مغناطیسی سیاره مشتری، اطلاعات بسیار خوبی به دست آورده است و چیزهای بیشتری کشف کرده است. از آنجایی که جونو در یک مدار بیضی‌شکل به دور مشتری گردش می‌کند؛ هر ۵۳ روز یک‌بار می‌تواند از فاصله نزدیک این سیاره عبور کند و به بررسی آن بپردازد.

دلیل شکل عجیب کهکشان‌ها مشخص شد
مشاهده

jupiter

ناسا در نظر داشت ماه گذشته فضاپیما را در مدار نزدیک‌تری نسبت به سیاره قرار دهد و اگر این کار انجام می‌شد، جونو هر ۱۴ روز یک‌بار به دور مشتری گردش می‌کرد؛ اما متأسفانه مشکلی که با دو دریچه هلیوم به وجود آمد، باعث شد در برنامه‌های ناسا اختلال ایجاد شود و مانور قرارگیری جونو در مدار نزدیک مشتری با تأخیر مواجه شود.

مقامات ناسا در جریان بیانیه رسمی خود که به‌تازگی منتشر کرده‌اند، این‌چنین گفته‌اند:

وقتی که جونو در فاصله نزدیکی از سیاره مشتری قرار می‌گیرد، به بررسی آنچه در زیر ابرهای این سیاره قرار دارد می‌پردازد؛ همچنین اطلاعاتی در مورد شفق‌های عجیب، ریشه‌های این سیاره، ساختار، اتمسفر و مغناط‌کُره (مَگنِتوسفر) کسب می‌کند که به یادگیری هرچه بیشتر ما کمک می‌کنند.

گروهی که مسئول بررسی داده‌های این فضاپیما هستند، روی اطلاعاتی که از این پرواز و چهار پرواز اخیر به دست آمده است، کار می‌کنند و به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازند. ناسا امیدوار است افراد این گروه بتوانند نتایج علمی کار خود را تا چهار ماه دیگر در قالب مقاله‌هایی مفصل در اختیار عموم قرار دهند. مأموریت جونو در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد. ناسا در نظر دارد پس از ۲۰ ماه گردش جونو در مدار مشتری، آن را به سمت سیاره هدایت کند تا سقوطی آزاد به درون غول گازی سامانه خورشیدی داشته باشد.

نظر شما در مورد تصویر ثبت‌شده چیست؟