ماهواره ناهید ۲ قابلیت برقراری ارتباط تلفنی دارد

حسن حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مورد آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی توضیح داد: «فاز دوم این آزمایشگاه در دو مرحله طراحی شده است. طراحی مرحله‌ی اول این فاز برای پشتیبانی از دو ماهواره‌‌ ایرانی ناهید ۲ و سها است. این مرحله تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. مرحله‌ی دوم آن هم برای ماهواره‌های عملیاتیِ سنجشی و مخابراتی برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال ۱۳۹۷ آماده‌سازی آن به پایان می‌رسد.»

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مورد دو ماهواره‌ی ناهید ۱ و ناهید ۲ اعلام کرد که ناهید ۱ از ۳ فناوری بهره می‌برد؛ کنترل وضیعت سه محوره، ارتباط مخابراتی و پنل خورشیدی باز شونده، فناوری‌های به‌کاررفته در ناهید ۱ هستند. ناهید ۲ داده‌های ناهید ۱ را ثبت می‌کند و کنترل وضعیت سه محوره هم ارتقا می‌یابد.

حدادپور ادامه داد: «تا به حال ماهواره‌های کشور طول عمر محدود داشتند و مدار حرکتی آن‌ها در حال تغییر بود؛ اما در ماهواره‌ی ناهید ۲ سامانه‌ی پیشران نصب شده است. سامانه‌ی پیشران امکان حفظ ارتفاع مداری را به ماهواره می‌دهد؛ همچنین برقراری ارتباط تلفنی بین دو نقطه از زمین از دیگر امکانات این ماهواره خواهد بود. در کنار این قابلیت‌ها، فناوری‌های جدید فضایی هم در این ماهواره آزمایش می‌شود.»

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: »با دانشگاه‌های کشور در چند حوزه همکاری داریم. در زمینه‌های پژوهشی ماهواره و زیرمجموعه‌های ماهواره با این دانشگاه‌ها قرارداد می‌بندیم.»

او تأکید کرد: «به‌جز حوزه‌ی پرتاب ماهواره که موضوعی جدایی است، در حوزه‌ی ماهواره مشکل غیر قابل حل نداریم. تمام فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی با کمی تلاش دیگر محققان در دسترس ما خواهد بود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.»

شناسایی گردترین جرم فضایی موجود در جهان هستی
مشاهده