نگاهی به کپسول فضایی نیو شپرد بلو اورجین

کپسول فضایی نیو شپرد (New Shepard) قرار است در سال ۲۰۱۸ گردشگران را به سفرهای فضایی ببرد. بعد از فرود موفقیت‌آمیز راکت فالکون 9 اسپیس ایکس، جف بزوس، مدیر عامل شرکت آمازون نیز تصمیم گرفت در کره‌ی ماه حضور داشته باشد. تصاویر منتشرشده از نمای داخلی این کپسول سرنشین‌دار، نشان می‌دهند که این کپسول بزرگ‌ترین پنجره‌های فضایی را در خود جای داده است. رنگ مشکی بسیار زیبای این صندلی‌ها که روی آن‌ها لوگوی بلو اوریجین حک شده است، لذت تماشای فضا را چندین برابر می‌کند.

بلو اوریجین و اسپیس ایکس از پیشگامان اصلی سفرهای فضایی هستند

کپسول فضایی نیوشپرد به‌راحتی می‌تواند ۶ نفر را در خود جای دهد. هنگام پرتاب این کپسول، صندلی‌های آن به سمت عقب‌ می‌روند و ۶ سرنشین آن رو به سقف کپسول قرار می‌گیرند. همچنین مسافران پس از رسیدن به فضا، در فضای ۱۴ متر مربعی، بی‌وزنی را در کابینی بزرگ تجربه خواهند کرد. موشک شرکت بلو اوریجین از نوع موشک‌های زیر مداری است. به این معنی که تا ارتفاع حدودا ۱۰۰ کیلومتری بالا می‌رود؛ بنابراین از نظر فنی، تفاوت‌های جدی با موشک فالکن ۹ شرکت اسپیس‌ ایکس دارد.

کپسول فضایی نیو شپرد

سیستم ارسال نیو شپرد شامل یک کپسول است و بعد از اینکه روی موشک نصب شد، مسافران را به فضا می‌فرستد. با جدا شدن کپسول از موشک، به‌آرامی با چترهای نجات روی زمین فرود می‌آید. نیو شپرد برای حمل مسافران به سطحی پایین‌تر از مدار زمین طراحی شده است که در همان حالت، مسافران حالت بی‌وزنی را به مدت ۴ دقیقه تجربه خواهند کرد.

در نقطه‌ی مقابل، فالکون ۹ اسپیس‌ایکس برای حمل محموله‌ها به مکانی خارج از مدار زمین و بازگشت آن ساخته می‌شود که البته سرعت و ارتفاع بسیار بیشتری نسبت به راکت‌های بلو اوریجین دارد.

TMT؛ بزرگترین تلسکوپ نوری جهان
مشاهده

کپسول فضایی نیوشپرد

هنوز قیمت نهایی این پروژه مشخص نشده است. انتظار می‌رود کپسول فضایی نیو شپرد در سال جاری آزمایش و در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار، مورد استفاده قرار بگیرد. بلو اوریجین قصد دارد با اعزام افراد به سفرهای کوتاه‌مدت فضایی، گردشگری فضایی عادی و در نهایت ارزان شود.