پگی ویتسون، زنی با رکوردهای فضایی منحصر به فرد

پگی ویتسون در سال ۲۰۰۸ نام خود را به‌عنوان اولین فرمانده زن در ایستگاه بین‌المللی فضایی ثبت کرد. او تنها زن فضانورد در دنیا است که ۲ بار فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده است. پگی ویتسون با ۵۷ سال سن، مسن‌ترین زن فضانورد محسوب می‌شود. او دارای دکترای رشته بیوشیمی است و سال‌ها برای سازمان فضایی ناسا به‌عنوان محقق فعالیت کرده است.

پگی ویتسون با اقامت بیش از ۵۳۴ روز در فضا، رکورد جف ویلیامز را شکست.

ویتسون قبل از آنکه در سال ۱۹۹۶ نامزد رفتن به فضا شود، چند پست مهم در زمینه‌ی علوم پزشکی و پژوهشی در ناسا داشت. او همچنین ۲۴ آوریل امسال رکورد ۵۳۴ روزه اقامت در فضا را که در اختیار جف ویلیامز بود، شکست. این فضانورد زن، یک ماه پیش و با وجود مشکل کوچکی که ناشی از زباله‌های فضایی سرگردان بود، توانست رکورد جدیدی در زمینه‌ی راهپیمایی فضایی به نام خود ثبت کند. ویتسون در سال ۲۰۰۸ نام خود را به‌عنوان نخستین فرمانده زن در ایستگاه بین‌المللی فضایی ثبت کرد؛ اما این تنها رکورد ثبت‌شده‌ی توسط ویتسون نیست.

پگی ویتسون

ویتسون رکوردهای متعددی به نام خود ثبت کرده است؛ از جمله اولین زن فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی، مسن‌ترین زنی که تابه‌حال به فضا رفته است، بیشترین تعداد پیاده‌روی در فضا توسط یک زن که ۷ بار بوده و بیشترین زمان پیاده‌‌روی در فضا که به ۴۶ ساعت رسیده است. او اکنون در پی شکست رکورد دیگری در فضا است.

پگی ویتسون در ایالت آیووا بزرگ شده است و در دوران جوانی، برای اینکه بتواند مدرک خلبانی‌ بگیرد، مجبور شد سهم مرغداری‌‌اش را بفروشد. این فضانورد روزانه دو بار تمرین آمادگی دارد که برای جبران اثرات منفی جاذبه صفر ضروری است.

حیات در محل برخورد سیارک معروف به زمین، بسیار سریع احیا شده است
مشاهده

وی که سابقه‌ای بسیار درخشان در ناسا دارد، تاکنون در مأموریت‌های فضایی زیادی شرکت کرده و در مأموریت «ISS Expedition-16» ناسا، فرمانده ایستگاه بین‌المللی فضایی بوده است. بر اساس قرارداد بین سازمان ناسا و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، در مأموریت‌های بعدی یک فضانورد کمتر به فضا ارسال خواهد شد که در این صورت پگی ویتسون، ۳ ماه بیشتر در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد ماند.