آذربایجان غربی| آوازه قهرمانان دو سده اخیر قوشچی زنده می‌شود

شهر قوشچی کوچک‌ترین شهر چسبیده به دریاچه  ارومیه است که رفته رفته به دلیل مهاجرات شهروندانش در خطر تبدیل به روستا قرار دارد.

اهالی منطقه آذربایجان و کسانی که اهل رانندگی در کوه و دشت و بیابان هستند این شهر کوچک را با گردنه قوشچی می‌شناسند گردنه‌ای که در زمان‌ها نه چندان دور از گردنه‌های صعب‌العبور کشور به شمار می آمد که در روزهای برفی زمستان‌های سرد ارومیه کمتر راننده‌ای دل داشت به این گردنه ورود کند.

البته خیلی‌ها این شهر کوچک در دامنه سرشاخه‌های فلات آناتولی را به دلیل کامیون‌هایی می‌شناسند که در گستره ایران تا جاده‌های اروپا نام قوشچی را مقدم بر شماره پلاک خودروی‌شان نوشته و جاده‌ها را با انبوهی از انواع و اقسام بارها در می‌نوردند و کالاها را به دست صاحبانشان می‌رسانند.

اما آوازه شهر قوشچی را باید از دل تاریخ جستجو کرد و ذکر نام قهرمانانش را تا ایام وقوع انقلاب اسلامی و دوران جنگ 8 ساله پشت سر هم ردیف کرد تا دریابیم این شهر چقدر در رویدادهای دوره معاصر منشاء اثر بوده است.

کاظم خان قوشچی از حدود یک و نیم قرن پیش آوازه‌اش از این شهر به اطراف و اکناف برخاست چراکه وی در دهه دوم قرن بیستم که متجاوزان وابسته به قدرت‌های استعماری نظیر نیروهای مسلح جیلو و ارمنی و افراد مسلح سیمیتقوی شکاک با کمک و راهنمایی روس، انگلیس، آمریکا و فرانسه در ارومیه، سلماس، خوی و آبادی‌های اطراف آنان ساکنان مسلمان را هزار هزار قتل‌عام می‌کردند و جان کسی در امان نبود به پا خواست و با یارانش در مقابل تهاجمات ایستاد.

فوتبال جهان| قتل یک فوتبالیست به شیوه‌ای فجیع در برزیل
مشاهده

کاظم‌خان یکی اسطوره‌های کمتر شناخته شده مقاومت مردم آذربایجان است که هفت سال تمام در مقابل متجاوزان ایستاد و در نهایت بر آنان چیره شد.

اما آوازه شهر قوشچی محدود به قهرمانان یک و نیم قرن پیش نیست بلکه قهرمانان آزاده این شهر تا همین دوره معاصر زندگی ما آوازه دلاوری‌شان رسیده است تا جاییکه وجود دو تن از شهدای دوران مبارزات انقلاب اسلامی از این خطه نشان می‌دهد که مردمان این شهر پیوسته در تشخیص مسیر آزادگی و مقاومت در برابر ظلم و طاغوت خط شکن بوده و عبرت آفرین ظاهر شده‌اند.

شهید”کوچک حسینی”و”صمد قنبری”از نخستین شهدای انقلاب اسلامی در دوران مبارزه با طاغوت هستند که چراغ راه انقلابیون ارومیه شدند تا حماسه قیام مسلحانه 2 بهمن در مسجد اعظم ارومیه رقم بخورد و در هشت سال دوران دفاع مقدس نیز 21 شهید دیگر از این سرزمین به خیل شهیدان پیوستند تا ثابت شود در تجاوز به آب‌وخاک ایران دلاور مردانی هستند که با نثار جانشان نخواهند گذاشت یک وجب از این سرزمین به دست دشمن بیافتد.

پیکر قطعه قطعه شده شهید “پنجعلی اکرمی” نیز سند جاودانه‌ای برای نشان دادن مظلومیت مردم این دیار در مقابله با گروهک‌های منافق و ضد انقلاب است.

در واقع شهر قوشچی در طول تاریخ دو سده‌ای خود نمونه شهری بوده که همیشه آتش به اختیار عمل کرده است چه در دوران هجوم متجاوزان وابسته به قدرت‌های استعماری و چه در زمانی که رژیم طاغوت قصد داشت از اهرم ارتش شاهنشاهی بر علیه مردم استفاده کند چراکه مردم این شهر با در دست گرفتن پادگان ارتش در جوار شهر قوشچی اجازه استفاده از این پادگان بر علیه انقلاب اسلامی را ندادند.

ژوپیلر لیگ بلژیک | شکست شارلوا با بازی یک نیمه‌ای علی قلی‌زاده
مشاهده

امسال قرار است یک بار دیگر نام و یاد قهرمانان سابق و معاصر این شهر زنده شده و به یاد آورده شود و برای این کار سپاه شهدا آذربایجان غربی در کنار امام جمعه شهر قوشچی و دیگر نهادها و ادارات بسیج شده‌اند تا مراسمی در خور برگزار کنند چراکه قوشچی در بخشی از شهرستان ارومیه واقع شده که مردمانش 187 شهید شیعه و سنی تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و 2 شهید نیز اهالی همین بخش”انزل” در قامت شهدای مدافع حرم به دفاع از آرمان‌های انقلاب در آن‌سوی مرزها پرداخته‌اند که قرار است از خانواده این عزیزان نیز تجلیل شود.

شنبه 7 مهر حسینیه بزرگ شهر قوشچی میزبان مردم شهیدپرور بخش انزل و صدها نفر از خانواده‌های شهداست تا یک بار دیگر یاد شهدا محور وحدت اهالی کرد و ترک و شیعه و سنی این منطقه باشد.