ربات آسیمو از طرح توسعه و به‌روزرسانی هوندا خارج شد؛ آیا رؤیای بشر برای معاشرت با ربات‌های دوپا و هوشمند در عصر ما امکان‌پذیر است؟

آسیمو (Advanced Step in Innovative Mobility) دوست‌داشتنی، رباتی که نشانه‌هایی از اولین گام‌های امپراتوری ربات‌ها در دنیای انسان‌ها بود، بازنشسته شد. هوندا با اعلام خبر بازنشستگی ربات هوندا دوباره نگاه‌ها را به سمت این ربات جذاب، جلب کرد. آسیمو و تکنولوژی رباتیک آن برای بسیاری شگفت‌انگیز بود؛ رباتی که می‌توانست یکی از سخت‌ترین مشکلات ربات‌ها یعنی حفظ تعادل را مرتفع کند و با سرعتی در حدود ۶ کیلومتربرساعت بدود. آسیمو با ظاهر شبه‌انسانی خود و حرکات شگفت‌انگیز هرگونه شک و تردید را برای لزوم وضع قوانینی برای زندگی مسالمت‌آمیز میان ربات و انسان را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

آسیمو هنداربات آسیمو که از پاییز ۲۰۰۰ وارد دنیای انسان‌ها شد، یک وظیفه‌ی بزرگ بر گردن داشت. قرار بود آسیمو که ماحصل پروژه‌ی اولین ربات‌های دوپا بود به انسان‌ها نشان دهد که ربات‌ها می‌توانند هم از نظر ظاهری و هم از نظر حرکتی و قوای حفظ تعادل شبیه انسان باشند. انسان به‌نوعی، خود یک موجود دوپای هوشمند بر پایه‌ی هوش مصنوعی (Ai) خلق کرده بود. ربات آسیمو هدیه‌ای از دانش بشری محسوب می‌شد که در گام اول بعد از ثبات و پایداری، راه‌گشای زندگی انسان‌هایی بود خود که در راه رفتن مشکل‌ دارند. این ربات ۱۳۰ سانتی‌متری مبتنی بر هوش مصنوعی هیبرای دستیاری انسان ساخته شد؛ ولی با هر گام مطمئنی که بر پله‌های ترقی می‌گذاشت به بشر این فکر را القا می‌کرد که عصر جدیدی در حال ظهور است؛ عصری که در آن کوتاهی قد ربات‌ها، مانع بزرگی برای فراموش کردن جایگاهشان نسبت به انسان‌ها نیست.

پروژه هواپیمای پهن پیکر CR929؛ رؤیای چین و روسیه برای رقابت با ایرباس و بویینگ
مشاهده

آسیمو هندا

آسیمو نمادی از آغاز فصل جدید مشارکت‌ هوش مصنوعی و انسان در قالب ربات‌های دوپا بود

از سوی دیگر قدرت تعامل ربات آسیمو که ماحصل آینده‌نگری هوندا بود،‌ برای حل مشکلات و پیشرفت روزافزون آن برای انسان مدرن یک نیاز مبرم به‌نظر می‌رسید. انسان از طریق ربات‌هایی همچون آسیمو به دنبال بهبود کیفیت زندگی بود. هر بخش از توانایی‌های ربات آسیمو شامل تشخیص چهره، فهم مکالمات انسانی و درک میزان سختی اجسام و مهم‌ترین آن‌ها حفظ تعادل، می‌توانست زندگی خیل عظیمی از انسان‌ها را روی زمین دگرگون کند. ارتقاء هر یک از این توانایی‌ها و حل مسائل پیرامون آن مهر تائید بر درستی حرکت انسان برای ساخت هوش مصنوعی بود.

آسیمو هندا