ابررایانه قدرتمند و شگفت‌آور Astra محصول آینده‌نگری وزارت انرژی ایالات‌متحده برای حل چالش‌های پیش رو در دهه‌ی دوم قرن بیست و یکم است.

هیولت پکارد اینترپرایز با استفاده از پردازنده‌های ARM موفق به ساخت یکی از قوی‌ترین ابرکامپیوترهای جهان شده است. هیولت پکارد اینترپرایز (HPE) از شرکت‌های تابعه، دو دوست و شریک قدیمی هیولت (Hewlett) و پکارد (Packard) است که کار خود را از فعالیت در یک گاراژ آغاز کردند؛ البته ما امروزه شرکت مادر آن‌ها را با نام برند معروف HP می‌شناسیم. شرکت HPE در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات در سرورها، ذخیره‌سازی، شبکه‌سازی، خدمات مشاوره و پشتیبانی فعالیت گسترده‌ای در سطح جهان دارد.

شرکت hbe

ابررایانه‌ی Astra شرکت HPE مجموعه‌ای مرکب از ۱۴۵ هزار هسته است که به یک انبار بزرگ حافظه متصل شده‌اند و به‎طور شگفت‌انگیزی در یک سوپرکامپیوتر کوچک پیاده‌سازی شده‌اند. سیستم Astra وظیفه دارد تا در امر کنترل و ذخیره‌سازی انرژی هسته‌ای آمریکا خدمت کند. این محصول همکاری مشترک اداره‌ی سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا (NNSA) و HPE است. پشتوانه‌ی این همکاری هدف‌گذاری و برنامه‌ی سرمایه‌گذاری وزارت انرژی ایالات‌ متحده برای سال ۲۰۲۱ است. وزارت انرژی ایالات‌ متحده به دنبال حل چالش محاسبات سنگین انرژی و فیزیک در زمان کمتری است و ابررایانه‌ی Astra بزرگ‌ترین سوپرکامپیوتر مبتنی بر ARM را برای این منظور پیاده‌سازی کرده است.

ابررایانه های قدرتمند خنک کاری

در دنیای فناوری، شرکت‌های بزرگ با چند چالش مهم در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستند. یکی از این مشکلات مصرف و هزینه‌ی برق است. در مورد ابررایانه‌ها این وضعیت به‌صورت حادتری نمود پیدا می‌کند. ابررایانه‌های قدرتمند با مدرن‌ترین طراحی‌ها، برای رسیدن به بالاترین توانایی گاهی نیاز به مصرف ۱۵ مگاوات برق دارند که معادل مصرف بیش از ۷ هزار خانه است. درعین‌حال که هزینه‌ی انتقال داده‌ها به داخل یک ابررایانه، ۱۰ برابر هزینه‌ی جمع‌آوری داده‌ها برآورد می‌شود، برای کاهش دمای ابرکامپیوترها هم نیاز به سیستم خنک‌کاری و پمپاژ ۴ هزار گالن در دقیقه است.

بارور سازی ابرها چیست و چگونه عمل می‌کند؟
مشاهده

ابررایانه های قدرتمند