فیفا از دینامیک سیالات محاسباتی و مدلسازی‌های کامپیوتری برای بهبود کیفیت توپ فوتبال و سایر مناسبات داخل زمین فوتبال بهره خواهد برد.

زیکو، دیوید بکام و آندرا پیرلو جزو ماهرترین بازیکنان در زدن ضربات ایستگاهی بودند که بارها با ضربات سهمگین خود در بازی‌های مهم مختلف دروازه حریفان را باز می‌کردند.

اما در سال‌های اخیر بارها شاهد این بوده‌ایم که بازیکنان، مربیان و حتی طرفداران، نگران مسیر غیرقابل پیش‌بینی توپ‌ها هنگام پرواز بودند. پپ گواردیولا جدیدترین کسی است که از مدل توپ‌های فوتبال انتقاد کرده است و گفته که توپ‌ها ممکن است هر مسیری را طی کنند و چنین موردی در سطح بالای فوتبال غیرقابل قبول است.

همه عاشق ضربات ایستگاهی خوب هستند. لحظه‌ی شوت زدن قلب همه به تپش می‌افتد. آیا فوق‌العاده نیست که آنقدر تمرین کنیم که بتوانیم در زدن ضربه ایستگاهی بهترین مهارت را کسب کنیم و آن را در مسابقه‌ی اصلی پیاده کنیم؟

دپارتمان نوآوری و فناوری فوتبال در  درحال حاضر برای زیباتر کردن فوتبال روی یک مطالعه کار می‌کند. مطالعه با کمک متخصصان دینامیک سیالات محاسباتی یا FluiDyna انجام می‌شود. کارشناسان FluiDyna که معمولا تجارت و کارشان مربوط‌به خودرو و صنعت انرژی تجدیدپذیر است، اکنون روی دنیای فوتبال تمرکز کرده‌اند.

توپ‌های مورد استفاده در جام‌های جهانی فوتبال

اما در مطالعه بین این دو از چه متدهایی استفاده می‌شود؟

دینامیک سیالات محاسباتی (سی‌اف‌دی) و مدل‌سازی پیشرفته‌ی مسیر، نقشی اساسی در این بین بازی می‌کنند. CFD با استفاده از ریاضیات کاربردی، فیزیک و نرم افزارهای محاسباتی، چگونگی جریان پیدا کردن گاز یا مایع در اطراف یک شی را بررسی می‌کند. مدل‌سازی مسیر هم با استفاده از مدل‌سازی ریاضی، مسیر شی را براساس مقادیر و شرایط ورودی خاص، پیش‌بینی می‌کند. دپارتمان نوآوری و فناوری فوتبال با استفاده از این دو متد و ترکیب کردن آنها با داده‌های تجربی قصد دارد رفتار آیرودینامیک در فوتبال بر اساس علم هندسه را پیش‌بینی کند.

رباتی که به کمک گیاهان، نور خورشید را تعقیب می‌کند
مشاهده