مأموریت LISA توسط سازمان فضایی اروپا در سال ۲۰۳۴ آغاز می‌شود

در گردهمایی کمیته‌ی برنامه‌ی علمی سازمان فضایی اروپا، به بررسی مأموریت‌های این آژانس تا ۲۰ سال آینده پرداخته شد؛ یکی از این مأموریت‌ها، مأموریت ۳ ماهواره‌ی تداخل لیزری امواج آنتن فضایی (LISA) است. آنتن‌های فضایی برای شناسایی امواج گرانشی طراحی‌ شده‌اند. ماهواره‌ی لیزا یکی از مأموریت‌های منتخب سازمان است که در سال ۲۰۳۴ پرتاب خواهد شد.

در این پروژه از ۳ ماهواره برای ایجاد مثلث بزرگی در فضا استفاده می‌شود. این ماهواره‌ها در گوشه‌های این مثلث قرار می‌گیرند و پرتوهای قوی لیزری در فاصله‌ی ۲.۵ میلیون کیلومتری بین ماهواره‌ها نقش اضلاع این مثلث را ایفا می‌کنند. این مثلث همراه با حرکت زمین به دور خورشید حرکت خواهد کرد. در همین حال، ماهواره‌ها با دسته‌بندی پارازیت‌های کیهانی با استفاده از آرایه‌های خاص، تعیین می‌کنند که کدام سیگنال‌ها نویدبخش نشانه‌ای ازسیاه‌چاله‌های عظیم‌الجثه دارند.

ادامه‌دهنده‌ی راه لیگو

رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (LIGO) برای اولین بار موفق شد امواج گرانشی را در سپتامبر ۲۰۱۵ شناسایی کند و در ژوئن سال ۲۰۱۶، با شناسایی مجدد این امواج، نتایج اولیه‌ی به‌دست‌آمده را تأیید کند. در فوریه‌ی سال ۲۰۱۷، دانشمندان دریافتند که لیگو نیز می‌تواند امواجی تولید کند. در اوایل سال جاری، لیگو برای بار سوم موفق به کشف امواج گرانشی شد. به نظر می‌رسد که این امواج متعلق به یک سیاه‌چاله‌ی عظیم‌الجثه به ابعاد ۴۹ برابر بزرگ‌تر از خورشیدهستند. لیزا با جستجوی سیاه‌چاله‌هایی میلیون‌ها بار بزرگ‌تر ازآنچه لیگو کشف کرده است، شناسایی امواج گرانشی را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند. همچنین لیزا باید به دانشمندان فرصت کافی بدهد تا بتوانند این سیاه‌چاله‌ها را با تلسکوپ‌ها مشاهده کنند که این امر ما را قادر می‌سازد تا بیشتر در مورد نحوه‌ی برخوردهای سیاه‌چاله‌ای اطلاعات پیدا کنیم. مارک مککاگرین، مشاور ارشد علمی و اکتشافی سازمان فضایی اروپا، می‌گوید:

ما این توانایی را خواهیم داشت تا برای ماه‌ها این سیگنال‌ها را دریافت کنیم، بنابراین این فرصت را خواهیم داشت تا تمام تلسکوپ‌ها را برای رصد کردن آن نقطه از آسمان مهیا کنیم و ببینیم که آیا سیگنال‌های دیگری از این محدوده‌ی ادغام سیاه‌چاله‌ها به دست می‌آید یا خبر.

آمار و ارقام شگفت انگیز از زندگی یک ساله در ایستگاه بین المللی فضایی
مشاهده