نمایشگاه هوایی فارنبورو جایگاهی است برای معرفی برخی از جذاب‌ترین نوآوری‌های دنیای هوانوردی. در این مطلب با برخی از این نوآوری‌ها آشنا می‌شویم.

نمایشگاه هوایی فارنبورو رویدادی دوسالانه است که در شهر فارنبورو در ۵۵ کیلومتری جنوب غرب لندن برگزار می‌شود. شرکت‌های عظیمی همچون بوئینگ و ایرباس از این نمایشگاه به عنوان فرصتی بزرگ برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. اما در کنار مسائل مالی و فروش محصولات، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف علمی و صنعتی، برخی از آخرین دستاوردهای دنیای هوانوردی را در فارنبورو به نمایش می‌گذارند.

امسال نیز نمایشگاه فارنبورو روز ۲۵ تیرماه کار خود را شروع کرد و تا مدت یک هفته ادامه داشت. اکنون که مدتی از پایان کار نمایشگاه گذشته و تب و تاب خبرهای مربوط به فروش‌های چند میلیارد دلاری شرکت‌هایی همچون بوئینگ و ایرباس فروکش کرده است، نگاهی خواهیم داشت به برخی از جذاب‌ترین نوآوری‌هایی که در این رویداد مهم دنیای هوانوردی به نمایش گذاشته شده بودند.

P2 Xcursion / هواپیمای آبی-خاکی

هواپیمای هیبریدی با قابلیت نشست و برخواست روی آب

شرکتی نوپا از نروژ به نام Equator Aircraft، در فارنبورو خبر از پرواز نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیمای هیبریدی-الکتریکی خود به نام P2 Xcusrion داد. این هواپیما، علاوه بر نشست و برخواست از روی سطح زمین، از قابلیت نشست و برخواست روی آب هم برخوردار است.

هواپیمای جدید نروژی‌ها دارای بال‌هایی با زاویه‌ی باز است که می‌توانند روی سطح آب شناور باقی بمانند؛ زمانی که هواپیما  روی سطح آب شناور است، این بال‌ها به P2 کمک می‌کنند تا تعادل خود را در مقابل امواج حفظ کند. حداکثر سرعت این پرنده‌ی ۷۴۰ کیلوگرمی اندکی بیشتر از ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است؛ اما سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت به عنوان «سرعت اقتصادی» این پرنده تعریف شده است. P2 می‌تواند در حالت اقتصادی حداکثر مسافت ۱۵۶۵ کیلومتر را طی کند.

توماس برادرسکیفت، طراح و مدیرعامل Equator Aircraft در رابطه با اولین پرواز P2 می‌گوید:

این یک روز فوق‌العاده برای تیم ما بود و نشان دهنده‌ی شروع برنامه‌ی آزمایشات نمونه‌ی اولیه‌ی این هواپیما است. ما مشتاق هستیم تا اطلاعات پروازی را به دست آوریم و هرچه زودتر هواپیما را روی آب قرار دهیم. خوش‌حال هستیم که کارایی هواپیما [در اولین پرواز] بر اساس پیش‌بینی‌ها پیش رفت و بی‌صبرانه منتظر آزمایشات بعدی هواپیما هستیم.

جنگنده طوفان / Tempest Fighter Jet

جنگنده‌ای که لیزر شلیک می‌کند

بریتانیایی‌ها فرصت را غنیمت شمردند و در نمایشگاه فارنبورو از نسل جدید جنگنده‌های خود موسوم به Tempest یا همان «طوفان» رونمایی کردند. گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده‌است که این پرنده از امکان انجام ماموریت در دو حالت سرنشین‌دار و بدون سرنشین برخوردار خواهد بود. در حالت بدون سرنشین، این جنگنده نقش یک پهپاد هوشمند را بازی خواهد کرد. Tempest قرار است جایگزین جنگنده‌ی یوروفایتر تایفون شود و دو شرکت بریتانیایی BAE Systems و رولزرویز در ساخت آن شرکت خواهند داشت. شرکت ایتالیایی Leonardo و مجموعه‌ی اروپایی MBDA که در ساخت موشک‌ها تخصص دارد نیز دیگر شرکای این پروژه‌ی نظامی هستند.

ویلیامسون اعلام کرده که انگلستان مبلغ ۲ میلیارد پوند برای ساخت این پرنده‌ی رادارگریز سرمایه‌گذاری کرده است. اما جالب‌ترین نکته این است که در این طرح آینده‌نگرانه از لیزر، امواج مایکرویو و ذرات دارای انرژی به عنوان سلاح استفاده خواهد شد. ویلیامسون در رابطه با این پروژه اعلام کرده است:

بریتانیا برای یک قرن‌ کشوری پیشرو در عرصه‌ی هوانوردی نظامی بوده است و مجموعه‌ی گسترده‌ای از مهارت‌ها و فناوری‌ها را در اختیار دارد. این استراتژی نیز ثابت می‌کند که ما مسمم هستیم تا شرایط بر همین منوال باقی بماند. این پروژه به هم‌پیمانان ما نشان می‌دهد که در واکنش به تهدیدات هوایی مضاعف آینده، آماده هستیم تا با آن‌ها همکاری کنیم. این طرح مفهومی نیز تنها پنجره‌ای است به سمت آینده.

تاکسی پرنده رولز رویز / Rolls Royce Flying Taxi

تاکسی پرنده‌ی رولز رویز

رولز رویز خبر از طرح تاکسی پرنده‌‌ای با ظرفیت ۵ نفر داده است که می‌تواند با سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و حداکثر برد آن نیز حدود ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود. طرح رولز رویز برای کاربردهای شخصی، عمومی، تدارکاتی و نظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نسل بعدی سلول های خورشیدی،برق و هیدروژن را باهم تولید می کند
مشاهده

در این طرح از موتورهای توربین گازی M250 ساخت رولز‌رویز استفاده خواهد شد که مخصوص استفاده در هواگردهای سبک هستند. این توربین‌ها وظیفه‌ی تامین انرژی لازم برای ۶ موتور الکتریکی استفاده شده در تاکسی پرنده‌ی رولز رویز را هم بر عهده دارد؛ با توجه به این مسئله، برای استفاده از موتورهای الکتریکی لازم نیست باتری‌ها مجددا شارژ شوند.

در این تاکسی پرنده، ملخ‌های نصب شده روی بال وظیفه‌ی رساندن هواگرد به ارتفاع لازم را بر عهده دارند. پس از آن، چهار ملخ نصب شده روی بال جمع می‌شوند تا نیروی پسای تولید شده و سر و صدای ناخواسته به حداقل برسد. سپس تاکسی پرنده موتورهای عقبی خود را فعال کرده و از آن‌ها برای حرکت به جلو استفاده می‌کند.

استون مارتین ولانته ویژن / Aston Martin Volante Vision

طرح مفهومی ولانته ویژن استون مارتین

استون مارتین در جریان نمایشگاه فارنبورو طرح مفهومی خود را برای تولید ابرخودروی پرنده به نمایش گذاشت. این تولیدکننده‌ی بریتانیایی در حال کار روی نوعی هواپیمای شخصی آینده‌نگرانه است که می‌تواند به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. چنین سرعتی به سرنشینان این خودروی پرنده اجازه خواهد داد تا مسافت بین بیرمنگام تا مرکز لندن را در مدت ۳۰ دقیقه طی کنند.

این وسیله‌ی نقلیه‌ی پرنده می‌تواند سه نفر را حمل کند و از توانایی نشست و برخواست عمودی بهره خواهد برد. دو ویژگی خلبان خودکار و استفاده از فناوری هیبریدی-الکتریکی از جمله ویژگی‌های جذاب این پرنده هستند. اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین در این رابطه می‌گوید:

با افزایش جمعیت در مناطق شهری، شلوغی و مسدود شدن معابر بیش از پیش افزایش خواهد یافت و نیازهای حمل و نقل در شهرها بیشتر خواهد شد. ما باید به دنبال راهکارهای جایگزین باشیم تا شلوغی، مسدود شدن معابر و آلودگی را کاهش دهیم و در عین حال جابه‌جایی را ساده‌تر کنیم. سفرهای هوایی بخشی اساسی از آینده‌ی حمل و نقل هستند. طرح مفهومی ولانته ویژن نیز لوکس‌ترین راهکار حمل و نقل در این حوزه است.

رولز رویز، دانشگاه کرنفیلد و مجموعه‌ی هوانوردی Cranfield Aerospace Solutions از جمله‌ی همکاران طرح ولانته ویژن هستند که هم اکنون در مرحله‌ی طراحی قرار دارد. احتمال دارد در جریان نمایشگاه فارنبور ۲۰۲۰ شاهد پرده‌برداری از این خودروی لوکس پرنده باشیم.

برندگان مشترک جایزه‌ نوبل فیزیک ۲۰۱۸: سه مخترع فیزیک لیزری
مشاهده

هواپیمای خورشیدی زفیر / Zephyr Solar Plane

شروع تولید هواپیمای خورشیدی Zephyr

بنابر ادعای ایرباس، هواپیمای خورشیدی و بدون سرنشین Zephyr ‌می‌تواند هفته‌ها در آسمان بماند. وزارت دفاع بریتانیا به دلیل توانایی‌های پایش از راه دور این پرنده اقدام به سرمایه‌گذاری در این پروژه کرده است. همچنین، این پروژه به عنوان یک پلتفرم ارتباطی برای آینده قابل استفاده است. در طول روز، Zephyr از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و بخشی از انرژی دریافتی را هم در باتری‌هایش ذخیره می‌کند تا در طول شب به پرواز خود ادامه دهد.

درک هوک، مدیرعامل واحد امور دفاعی و فضایی ایرباس در این باره می‌گوید:

[به نمایش گذاشتن Zephyr] به منزله‌ی قدمی بزرگ در این برنامه است.

این پرنده‌ی خورشیدی که در عمل نوعی شبه ماهواره است، می‌تواند برای فراهم آوردن امکان اتصال به اینترنت یا تصویربرداری‌های دقیق مورد استفاده قرار گیرد. این پرنده‌ی خورشیدی در تاسیسات جدید ایرباس موسوم به مجتمع «کلهر» در شهر فارنبورو انگلستان تولید خواهد شد. از نظر فنی، Zephyr سال‌ها از رقبای خود جلوتر است و یک هواگرد پیشرو در زمینه‌ی پروازهای استراتوسفری است. در حال حاضر، Zephyr S آخرین پرنده از خانواده‌ی Zephyr است که برنامه‌ی پروازی آن در ایالات متحده، در ایالت آریزونا در حال پیگیری است. رکورد پیشین پرواز این پرنده ‍۱۴ روز متوالی است و ایرباس در نظر دارد طی برنامه‌های پروازی در آریزونا این رکورد را به ۳۰ روز افزایش دهد.

پایگاه فضایی بریتانیا / British Space Port

اولین پایگاه فضایی بریتانیا

شبه‌جزیره‌ی «مهوین» در ساثرلند در شمال انگستان، به عنوان محل احداث اولین پایگاه فضایی بریتانیا انتخاب شده است. آژانس توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی دولت اسکاتلند مبلغ ۲.۵ میلیون پوند را برای احداث این ایستگاه از آژانس فضایی بریتانیا دریافت خواهد کرد. این مبلغ، بخشی از بودجه‌ای است که احتمالا سقف آن به ۵۰ میلیون پوند خواهد رسید. هدف از تخصیص این بودجه، سرعت بخشیدن به پیشرفت انگلستان در عرصه‌ی فضایی است.

ربات چیتا 3 دانشگاه MIT بدون سنسور بینایی از پله‌ها بالا می‌رود
مشاهده

گرگ کلارک، وزیر تجارت بریتانیا در این رابطه گفته است:

ما یکی از برترین کشورها در حوزه‌ی تحقیق، توسعه، تولید و به‌کارگیری ماهواره‌ها، اعم از ماهواره‌های کوچک و ماهواره‌های بزرگ هستیم. می‌بینیم که [استفاده از] ماهواره‌ها رو به گسترش است و این ماهواره‌ها نیاز به راهی دارند تا به سوی فضا پرتاب شوند. با توجه به این مسئله، بریتانیا موقعیت واضحی را پیش روی خود می‌بیند که باید غنیمت شمرده شود.