حمایت مالی ناسا از طرح راکت های پلاسمایی برای سفر به مریخ

شرکت اد آسترا راکت تصور می‌کند که با استفاده از یک پیشران پلاسمایی می‌توان ازنظر تئوری در مدت‌زمان ۳۸ روز به مریخ رسید؛ برای رسیدن به این هدف باید با سرعت تقریبی ۱۸۵ هزار کیلومتر بر ساعت حرکت کرد. این شرکت با وجود اینکه سایر شرکت‌ها تنها راه سفر به مریخ را استفاده از راکت‌های غول‌پیکر می‌دانند، این فرضیه را مطرح کرده است. ناسا نیز با سرمایه‌گذاری ۹ میلیون دلاری، حمایت خود از این طرح را اعلام کرده است.

فرانکلین آر. چانگ دیاز، مدیرعامل اد آسترا و کسی که رکورد‌دار سفر به ایستگاه بین‌المللی فضایی است، دلیل استفاده از این پیشرانه را در ویژگی منحصربه‌فرد آن می‌داند. پیشرانه‌ی پلاسمایی را می‌توان به‌صورت مغناطیسی نگه‌داری کرد و توان خروجی بیشتری از آن به دست آورد. بااین‌حال، هنگامی‌که در فضا سفر می‌کنید، گرمایش سوخت تا دمای مورد نیاز، نیازمند وجود منبع انرژی اتمی است که همین امر موجب بحث‌برانگیز شدن این ایده شده است.

ایلان ماسک، از دو دیدگاه به‌ نقد این ایده پرداخته است. اول اینکه افزایش وزن فضاپیما در اثر اتصال راکتور اتمی به آن، اجتناب‌ناپذیر است. دوم آنکه ماسک معتقد است استفاده از سوخت هسته‌ای در یک فضاپیما، خطراتی به همراه دارد؛ زیرا درصورتی‌که سیستم دچار مشکل شود، آلودگی‌های رادیواکتیو به زمین بازمی‌گردد.

plasma engine

 رقابت کیهانی

استیون هاوکینگ به‌تازگی در پیامی به رهبران صنعتی، بیان کرده است که بشریت باید به گونه‌ای بین فضایی تبدیل شود؛ اما با توجه به اینکه انسان موجودی جاه‌طلب است، سؤال او این است که چگونه به این هدف دست‌یابیم؟

انسان‌ها به‌طور ناخواسته یک لایه حفاظتی پیرامون زمین ایجاد کرده‌اند
مشاهده

در تمام ایده‌های مطرح بیان‌شده برای سفر به مریخ از راکت‌های با سوخت شیمیایی استفاده می‌شود. ناسا واسپیس‌ایکس هردو برنامه‌های خود برای استفاده از موشک‌های غول‌پیکری که فضانوردان و تمام تدارکات ضروری آن‌ها نظیر آب، هوا، غذا و ابزارها را با خود به مریخ حمل می‌کند، مطرح کرده‌اند. همچنین در یکی از تئوریک‌ترین ایده‌های مطرح‌شده برای استفاده از فناوری‌های نوین که بیشتر در فیلم‌های علمی-تخیلی شاهد آن بوده‌ایم، فیلیپ لابین در نظر دارد از پیشرانه‌ی فوتونی برای سفر به مریخ استفاده کند؛ ایده‌ای که در صورت تبدیل‌ شدن آن به واقعیت، می‌توان فاصله‌ی ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین تا مریخ را در ۳ روز طی کرد.

رقابت برای سفر به سیاره سرخ با شدت خاصی جریان دارد و برنده‌ی این رقابت در قرن ۲۱، مدت‌ها قبل از آنکه انسان سطح مریخ را لمس کند، در رقابت افکار پیروز خواهد بود. طبق اکثر پیش‌بینی‌های انجام‌شده، تنها یک دهه‌ی دیگر برنده‌ی این رقابت مشخص خواهد شد.