ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت دومین پرتاب خود را انجام داد

ماهواره‌بر سیمرغ بزرگ‌ترین ماهواره‌بر جمهوری اسلامی ایران است که اولین پرتاب آزمایشی خود را در زمستان ۱۳۹۴ و در پایگاه فضایی امام‌خمینی با موفقیت انجام داد. دومین پرتاب آزمایشی این موشک‌ماهواره‌بر که امروز در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۶ از این پایگاه فضایی انجام شده است هم موفقیت‌آمیز بوده است. در این پرتاب آزمایشی دو هدف اصلی دنبال می‌شد: ۱. آزمایش کامل سازه‌های تنها پایگاه فضایی کشور که در سمنان قرار دارد و تمام مراحل آماده‌سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها در آنجا انجام می‌شود. ۲. بررسی عملکرد مرحله‌ی دوم موشک ماهواره‌بر سیمرغ.

متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در ساخت موشک ماهواره‌بر سیمرغ از فناوری‌های روز جهان استفاده‌ کرده اند. با دومین آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک، توان موشکی کشورمان در عرصه‌ی فناوری‌های غیرنظامی افزایش چشمگیری پیداکرده است. این موشک ماهواره‌بر می‌تواند بیش از یک ماهواره را در فضا قرار دهد و محموله‌هایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم را به فضا منتقل کند. با در دستور کار قرار گرفتن طرح توسعه‌ی این ماهواره‌بر، در آینده شاهد توانایی حمل محموله‌هایی با وزن ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم خواهیم بود.

با آزمایش موفق ماهواره‌بر سیمرغ، پایگاه ملی فضایی امام خمینی نیز به‌طور رسمی افتتاح شد؛ پایگاهی که ازنظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته‌شده و قادر است در فاز نهایی خود، همه‌ی نیازهای کشور در مدار LEO را نیز پوشش دهد. امید است که با ثبت این دو موفقیت بزرگ، ماهواره‌های ایرانی بتوانند روزی به مدارهایی همچون مدار LEO دست یابند.

فرود موفقیت‌آمیز مورفیوس، پرنده‌ی عمود‌پرواز ناسا روی زمین
مشاهده