تصمیم ناسا برای بررسی ایمنی محیط کاری اسپیس ایکس و بوئینگ

ناسا تصمیم دارد تحقیقات گسترده‌ای را در خصوص ایمنی محیط کاری دو شریک تجاری اصلی خود، اسپیس ایکسو بوئینگ انجام دهد. ناسا اعلام کرد که این تصمیم را پس از ماجرای جنجالی ایلان ماسک گرفته است. شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ در حال توسعه فضاپیماهای سرنشین‌داری برای ناسا هستند که قرار است فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بالعکس حمل کنند.

به نقل از واشنگتن پست که برای اولین بار این خبر را گزارش کرد، انتظار می‌رود این تحقیقات که مستلزم صدها مصاحبه است، ماه‌ها به طول بیانجامد. در همین حال، هنوز مشخص نیست که تحقیقات تا چه حدی می‌تواند پرتاب اولین پروازهای آزمایشی دو شرکت را به تاخیر بیاندازد؛ پرتاب‌هایی که قرار است سال آینده انجام شوند.

به گزارش واشنگتن پست، ناسا پس از اینکه ایلان ماسک در اقدامی جنجالی در بخشی از برنامه پادکست ویدئویی جو روگان ماریجوانا مصرف کرد، تصمیم گرفت تحقیقاتی را در خصوص ایمنی محیط کاری این شرکت‌ها انجام دهد. رویداد ماه سپتامبر، به جنجال‌های زیادی دامن زد و بسیاری از رسانه‌ها به آن پرداختند؛ هر چند که این پادکست در ایالات کالیفرنیا ضبط می‌شد و در آن، مصرف تفریحی ماریجوانا قانونی است.

با وجودی که مصرف تفریحی ماریجوانا در ۱۰ ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا قانونی است، هنوز هم به لحاظ دولت فدرال منع‌هایی شامل آن می‌شود. اسپیس ایکس یکی از پیمانکاران ناسا و همچنین ارتش ایالات متحده است و هر دوی این نهادهای دولتی، مصرف تفریحی مواد مخدر را ممنوع یا به‌هیچ وجه توصیه نمی‌کنند.

آیا گرم شدن زمین باعث متوقف شدن جذب دی‌اکسید کربن توسط گیاهان خواهد شد؟
مشاهده

یک سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای که در خبرگزاری The Verge منتشر شد، گفت:

ناسا در تحقیقات خود بررسی‌های فرهنگی را با هماهنگی شرکای تجاری خود انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که این شرکت‌ها الزامات ناسا برای ایمنی محیط کار، از جمله اصل محیط کاری عاری از مواد مخدر را کاملا رعایت می‌کنند. ما انتظار داریم شرکای تجاری ما تمام الزامات ایمنی محیط کار را در زمان اجرای ماموریت‌های ما و خدماتی که به مردم آمریکا ارائه می‌دهند برآورده کنند. همچون همیشه، ناسا اطمینان حاصل خواهد کرد که این کار به نحو احسن انجام می‌شود.

به‌ باور مدیر ناسا جیم برایدنستاین، این تحقیقات به ناسا کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که آیا فضانوردان تا حد امکان ایمن خواهند بود یا خیر. برایدنستاین به واشنگتن پست گفت:

اگر مسئله‌ی نامناسبی ببینم، نگرانی اصلی من این خواهد بود که چه فرهنگی منجر به این رفتارهای نامناسب شده است. به‌عنوان یک سازمان، ما نه‌تنها وظیفه‌ی رهنمود خود را برعهده داریم، بلکه چنین وظیفه‌ای را در قبال پیمانکاران خود نیز برعهده داریم. ما باید به جامعه‌ی آمریكایی نشان دهیم كه وقتی فضانوردی را سوار بر موشك می‌کنیم، تا حد امکان ایمن خواهد بود.

برایدنستاین همچنین اظهار داشت كه فرهنگ و رهبری یک شرکت از بالا شروع می‌شود. اسپیس ایکس و بوئینگ هر دو از پیمانکاران اصلی ناسا هستند. بوئینگ اولین سازنده‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی است و هم‌اکنون در حال ساخت موشک فضایی آینده ناسا موسوم به سامانه پرتاب فضایی (SLS) است. در عین حال، اسپیس ایکس هم ماموریت‌های تامین آذوقه‌ی ایستگاه فضایی را انجام می‌دهد و اخیرا ناسا اعلام کرد که این شرکت، ماموریت‌های گران قیمت‌تر و پیچیده‌تری را برای آژانس فضایی انجام خواهد داد.

ما با جدیت مسئولیتی که ناسا به ما سپرده را پذیرفته‌ایم

ناسا در سال ۲۰۱۴، دو شرکت را به‌عنوان پیمانکاران نهایی برنامه خدمه تجاری خود برگزید، برنامه‌ای که وظیفه‌ی نقل و انتقال فضانوردان به وسیله فضاپیماهای خصوصی را برعهده دارد. از زمان پایان برنامه‌ی شاتل فضایی، ناسا مجبور به استفاده از فضاپیمای روسی سایوز برای انتقال فضانوردان به فضا بوده است، ماموریت‌های پرهزینه‌ای که هر صندلی آن برای آژانس فضایی بیش از ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

DarkSide-50، آیا سرانجام ماده‌ی تاریک یافت خواهد شد؟
مشاهده

اسپیس ایکس هم اکنون برنامه دارد که اولین پرواز آزمایشی فضاپیمای خود، دراگون را تا ژانویه ۲۰۱۹ (دی ماه امسال) انجام دهد. اگر این پرواز آزمایشی موفق باشد، پرواز بعدی که سرنشین‌دار خواهد بود، احتمالا چند ماه بعد، یعنی ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۹۸) انجام می‌گیرد. برای بوئینگ، این شرکت در مارس ۲۰۱۹ (اسفند امسال) پرواز آزمایشی وسیله نقلیه خود، CTS-100 استارلینر را انجام می‌دهد و در صورت موفقیت، پرواز سرنشین‌دار را نیز در اوت ۲۰۱۹ (مرداد سال آینده) انجام می‌دهد.

برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری تا به حال متحمل تاخیرهای زیادی شده و کارشناسان نیز چند بار نگرانی‌های امنیتی خود از این برنامه ابزار کرده‌اند. برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که طرح اسپیس ایکس برای سوخت‌گیری موشک‌های خود در حالی که فضانوردان سوار بر آن هستند نگران‌کننده است. چنین روشی است به‌عقیده‌ی این کارشناسان ناایمن است. بوئینگ نیز به‌تازگی متوجه نشت سوخت در فضاپیمای خود شده که حداقل چند ماهی توسعه استارلینر را به تاخیر می‌‌اندازد.

رندرهای هنری از وسایل نقلیه بوئینگ و اسپیس ایکس: به ترتیب سی‌اس‌تی-۱۰۰ استارلینر و فضاپیمای دراگون

علاوه‌بر این، ممیزی‌های متعدد از سوی دیوان محاسبات ایالات متحده، تاریخ تحویل این برنامه را زیر سوال برده است. به همین جهت، دشوار به نظر می‌رسد که بوئینگ بتواند به زمان‌بندی‌های مورد نظر خود برسد. در همین حال ناسا نیز از ارائه جزئیاتی در مورد این تاخیرها خودداری کرده است. با این حال هر دو شرکت اعلام کردند که ایمنی، اولویت شماره‌ی یک آن‌هاست.

اسپیس ایکس در بیانیه‌ای اعلام کرد:

پروازهای فضایی انسانی، ماموریت اصلی شرکت ما است. هیچ مسئله‌ی دیگری برای اسپیس ایکس مهم‌تر از این نیست و ما با جدیت، مسئولیتی را که ناسا پیرامون انتقال فضانوردان آمریکایی به‌صورت ایمن و قابل اطمینان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگشت آنها به زمین به ما سپرده است، پذیرفته‌ایم.

این شرکت همچنین در ادامه افزود:

اسپیس ایکس همواره ایمنی محیط کار را بهبود بخشیده و ما مطمئن هستیم که برنامه‌های جامع نیروی کار عاری از مواد مخدر و برنامه‌های کار ما از تمام الزامات (مورد نظر در قراردادها) پیروی می‌کنند.

بوئینگ هم اظهارات مشابهی داشت و اعلام کرد که یک محل کار عاری از الکل و مواد مخدر را ترویج می‌دهد، این شرکت در بیانیه خود اعلام کرد:

فرهنگ بوئینگ ضامن یکپارچگی، ایمنی و کیفیت محصولات ما، نیروی کار و محیط کار ماست. به‌عنوان شریک مورد اعتماد ناسا از زمان شروع برنامه‌های فضایی انسانی، ما ارزش‌های مشابه را با هم سهیم هستیم و متعهد به ادامه میراث اعتماد، صداقت و موفقیت ماموریت‌ خود هستیم.