بریتانیا قصد دارد پس از خروج از اتحادیه‌ی اروپا، سامانه‌ی ناوبری ماهواره‌ای اختصاصی خود را تولید کند.

خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا، احتمالا به‌معنی قطع ارتباط این کشور باپروژه‌ی گالیلئو خواهد بود؛ موضوعی که می‌تواند این کشور را از جهاتی دچار مشکل کند. گزارشات اخیر حاکی از آن هستند که پس از برکسیت، بریتانیا قصد دارد از سامانه‌ی ناوبری ماهواره‌ای اختصاصی خود رونمایی کند.

منابعی موثق در گفتگو با وب‌سایت The Telegraph ادعا کرده‌اند کهترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، اخیرا دستور ساخت یک سامانه‌ی موقعیت‌یاب ماهواره‌ای اختصاصی را صادر کرده است. گفته می‌شود که بریتانیا بودجه‌‌ای در حدود ۱۰۰ میلیون پوند (۱۲۸.۵ میلیون دلار) را برای بررسی‌های اولیه به‌منظور نحوه‌ی راه‌اندازی این سامانه اختصاص داده است.

احتمال می‌رود که این خبر طی هفته‌ی جاری به‌طور رسمی از سوی مسئولین بریتانیا تایید شود. زمان دقیق عملیاتی شدن این شبکه‌ی ماهواره‌ای بزرگ مشخص نیست؛ بدیهی است که نتایج مطالعات اولیه، تعیین‌کننده‌ی موارد زیادی خواهد بود.

ساخت هرگونه شبکه‌ی ماهواره‌ای بومی برای هر کشوری بسیار پر هزینه است و برخی محققان، هزینه‌ی کلی ساخت این سامانه را برای بریتانیا در حدود ۳ میلیارد پوند تخمین زده‌اند. در صورت موفق‌بودن تحقیقات اولیه و تصمیم به‌ساخت این سامانه، به‌احتمال قوی شاهد مخالفت‌های شدیدی با آن خواهیم بود.

بریتانیا برای ساخت سامانه‌ی ناوبری ماهواره‌ای اختصاصی و متکی‌نبودن به کشورهای بیگانه، انگیزه‌های زیادی دارد؛ چرا که پس از عملیاتی‌شدن برکسیت، این کشور به‌احتمال قوی از دسترسی به اطلاعات امنیتی حساس گالیلئو منع خواهد شد.

اتحادیه‌ی اروپا گفته است که پس از برکسیت، بریتانیا همچنان به سیگنال‌های آزاد گالیلئو دسترسی خواهد داشت؛ اما به‌احتمال زیاد دسترسی ارتش این دولت به سیگنال‌های رمزنگاری‌شده غیرممکن خواهد بود.

بررسی خطای ذهنی نوری سه بعدی در دیدن یک شکل
مشاهده

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟