اولین نیروگاه ترکیبی برق‌آبی و خورشیدی جهان، اکنون در کشور پرتغال مشغول به کار است. ۸۴۰ صفحه‌ی خورشیدی که در سد آلتو راباگاو نصب‌ شده‌اند، این امکان را فراهم کرده‌اند تا ظرفیت ۶۸ مگاوات ساعتی این نیروگاه برق‌آبی را به مقدار ۲۲۰ کیلووات پیک افزایش دهند. در سال اول این پروژه، این ایستگاه باید ۳۳۲ مگاوات ساعت برق برای مصرف ۱۰۰ خانه در یک سال تولید کند.

پنل‌های خورشیدی توسط شرکت سیلاند تِرِ اینترنشنال، توسعه‌‌دهنده‌ی سامانه‌های خورشیدی شناور هیدرِلیو، ساخته‌ شده‌اند. این سیستم طراحی‌ شده است تا به این صفحات فتوولتائیک شناور یا به‌اختصار افپی‌وی و سازگار با محیط‌زیست که از مواد قابل بازیافت ساخته‌ شده‌اند، این اجازه را بدهند تا در عوض اشغال کردن فضای باارزش خشکی، بر پهنه‌ی آب‌ها نصب شوند. علاوه‌ بر‌ این، صفحات به‌عنوان سپری محافظ، موجب کاهش تبخیر سطحی آب و رشد جلبک می‌شود. همچنین پنل‌های خورشیدی باعث کاهش امواج در مخزن سد و فرسایش ناشی از آن‌ها می‌شوند.

دستورالعمل‌های آینده

هدف اصلی شرکت سی‌اند‌تی از به کار بردن پنل‌های اف‌پی‌وی، تولید انرژی با استفاده از پتانسیل‌های بدنه‌ی آب است. نصب این پنل‌ها در سدها موجب می‌شود نیروگاه‌هایی با سودآوری بیشتر و انرژی تولیدی بیشتر داشته باشیم؛ این پنل‌ها در طول روز انرژی خورشیدی را جذب می‌کنند و انرژی برق‌آبی را می‌توان در زمان اوج مصرف و بعد از تاریک شدن هوا استفاده کرد. سی‌اند‌تی تخمین می‌زند که اگر تنها ۱۰ درصد از ۵۰ سد بزرگ جهان به پنل‌های اف‌پی‌وی مجهز شوند، می‌توان ۴۰۰ گیگاوات انرژی الکتریکی از این صفحات تولید کرد.

۱۱ برنامه رایگان برای حل مشکلات آزاردهنده ویندوز و macOS
مشاهده

طبق گزارش هافینگتون پُست، اگر پروژه‌ی سد آلتو راباگاو موفقیت‌آمیز باشد، این سیستم ممکن است در کشورهای دیگر نیز مورداستفاده قرار گیرد. یکی از این کشورها برزیل است؛ جایی که صنایع حامی این پروژه، انرژیاس دو پورتوگال (EDP)، در مقیاس بزرگی مشغول تجارت است. پائولو پینتو، مدیر پروژه‌ی ای‌دی‌پی، می‌گوید:

راه‌حلی از این دست، تمام عناصر لازم برای موفقیت را دارد.

کشور پرتغال با ارتقاء سیاست‌های قوی انرژی تجدیدپذیر، شرایط مناسبی برای موفقیت این پروژه فراهم کرده است. این کشور سالیانه ۲۵۰۰ ساعت در معرض آفتاب قرار دارد و با توجه به ظرفیت‌های برق‌آبی آن، پتانسیل‌های بالایی برای استفاده از راه‌حل صفحات اف‌پی‌وی دارد. راه‌حل‌های چندمنظوره مانند آنچه ذکر شد، مثال‌های خوبی برای پاسخ به این سؤال هستند که سیستم‌های انرژی موجود، چگونه می‌توانند با فناوری‌های جدیدتر ادغام شوند و راه‌حل‌های بهتری برای تولید انرژی پاک ارائه دهند.