به‌عنوان یک مدیر، برخی اوقات پس از طی یک روند استخدام خوب و جذب نیرو، با مشاهده‌ی برخی رفتارها متوجه می‌شوید که فرد نادرست را انتخاب کرده‌اید.

فرآیند استخدام از حساس‌ترین اتفاقات دوران حیات یک شرکت است. مدیران در انتخاب و جذب نیروهای مناسب و تقویت تیم‌ خود با چالش‌های متعددی روبرو هستند. برخی اوقات پیش می‌آید که فرآیند استخدام به‌خوبی طی شده است و فردی مناسب را استخدام کرده‌اید؛ اما پس از مدتی متوجه می‌شوید که این نیروی جدید برای شرکت شما مناسب نیست. علائمی وجود دارند که این انتخاب ناصحیح را به شما نشان می‌دهند.

وقتی در مورد علائم صحبت می‌کنیم، منظور رفتارهای فاحشی مانند دروغ‌گویی و رفتارهای غیر قانونی و غیر اخلاقی نیست. آن علامت‌ها نیاز به برخورد صریح و سریع دارند. در اینجا رفتارهایی را مد نظر داریم که در نگاه اول ممکن است خطرناک نباشند؛ اما در طولانی‌مدت می‌توانند خسارت‌های زیادی به شرکت وارد کنند:

۱- آن‌ها از همان ابتدا درخواست ترفیع دارند

اگرچه سؤال پرسیدن در مورد روند کاری و پیشرفت شغلی در یک مصاحبه، رفتاری طبیعی است؛ اما وقتی یک نیروی تازه‌وارد پس از استخدام به دنبال ترفیع باشد، می‌توان از آن به‌عنوان علامت خطر یاد کرد. کارشناسان معتقدند تلاش برای پیشرفت امری مثبت و قابل ستایش است؛ اما پیش از آن کارمندان باید بدانند که ترفیع گرفتن به زمان و شناخت شرکت و اطرافیان نیاز دارد.

۲- به‌طور مداوم درخواست کمک می‌کنند

سؤال پرسیدن و تلاش برای یادگیری موارد جدید بسیار خوب است؛ اما کارمندی که زمان لازم برای درگیر شدن با مسائل را رعایت نمی‌کند و به‌صورت مکرر سؤال می‌پرسد، یک علامت خطر است. برخی مدیران هستند که به‌جای درگیر شدن با چالش‌ها، کارآموزان یا مشاورانی برای حل مشکلات جذب شرکت می‌کنند. پس از مدتی مشخص می‌شود که رفتار آن‌ها مخالف آن چیزی است که در فرآیند استخدام عنوان کرده‌اند و این یک علامت خطر در ارتباط با استخدام مدیر نادرست است.

برای مدیریت موفق اقتدار مهم‌تر از محبت است
مشاهده

۳- بیش از عمل، صحبت می‌کنند

برخی نیروهای تازه‌وارد، به‌جای درگیر شدن با چالش‌ها، مدام در مورد مواردی صحبت می‌کنند که قصد دارند انجام بدهند. این علامت خوبی از رفتار یک نیرو نیست. واقعیت این است که فرآیند استخدام تمام شده است. شما فردی را جذب کرده‌اید تا کاری را انجام دهد نه اینکه فقط در مورد آن صحبت کند.

شک و تردید برای شروع کار جدید می‌تواند در نتیجه‌ی ترس و خجالت از درخواست کمک باشد. اگر وظایف به‌خوبی روشن شده‌اند اما نیروی جدید هنوز انجام آن‌ها را شروع نکرده است، باید نگران باشید. آن‌ها باید بدانند که وظیفه، تعریف شده و زمان عمل فرا رسیده است.

۴- به‌سرعت درخواست مرخصی می‌کنند

نیرویی که در همان ابتدای کار در مورد برنامه‌ریزی برای تعطیلات و درخواست مرخصی با شما صحبت می‌کند، یک علامت نگران‌کننده است. این رفتار نشان‌دهنده‌ی عدم صداقت نیز هست. در حقیقت اگر فردی در مورد برنامه‌های آتی در جلسه‌ی استخدام صحبت کند، جای هیچ نگرانی نیست؛ اما وقتی این کارها پس از استخدام و به‌صورت اورژانسی و در زمانی مطرح شوند که فرد باید ارزش و توانایی خود را اثبات کند، باید نگران کارایی فرد جدید باشید.

۵- در زمان کار، به گوشی یا شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند

وقتی نیروی جدید شما در هفته‌های اول وقت خود را با فرستادن پیامک یا چک کردن شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند، باید نگران شوید. حتی نیروهای حرفه‌ای نیز زمانی را برای آشنا شدن با تیم و فرهنگ جدید اختصاص می‌دهند و در آن دوران هیچ فعالیتی غیر از کار انجام نمی‌دهند.

ناشناس نگه‌داشتن داده‌های کاربران، امنیت حریم خصوصی را تضمین نمی‌کند
مشاهده

اگر فردی از همان ابتدای کار با پیامک دادن در ساعات کاری یا باز بودن صفحه‌ی فیسبوک در کامپیوتر شرکت مشکلی ندارد، می‌توان گفت که بیش از حد با هدر دادن زمان کاری راحت است. این علامت شما را نگران می‌کند که پس از چند ماه، آیا او زمانی را برای کار اختصاص خواهد داد؟

در زمان مشاهده‌ی این علائم، چه اقداماتی انجام دهیم؟

با مشاهده‌ی هریک از علائم گفته‌شده، باید به‌سرعت عمل کنید. در مورد همان رفتار خاص حساس باشید و نشان دهید که قصد حمله کردن به خود شخص ندارید. با سؤال‌هایی در مورد علت جذب شدن به شغل جدید شروع کنید. سعی کنید به نیروی جدید یادآوری کنید که با اشتیاق بالایی برای استخدام اقدام کرده است.

برخی علامت‌ها نیز نشانه‌هایی از نیاز به مدیریت و راهنمایی هستند. به‌عنوان مثال نیرویی که برای ترفیع گرفتن و پیشرفت عجله دارد، نیاز به راهنمایی‌های شما در مورد قوانین شرکت، نقاط عطف عملکردی و زمان مورد نیاز برای رفتن به پله‌های بعدی دارد.

مطمئن شوید که نیروی جدید را برای موفقیت آماده کرده‌اید. به‌طور قطع هیچ کارمند جدیدی بی‌نقص نیست؛ اما شما باید شرایط را برای آگاه شدن آن‌ها، قبول نظرات مختلف و تلاش برای پیشرفت شخصی آماده کنید.