وقوع ماه گرفتگی؛ ۱۶ مرداد ساعت ۲۱ به وقت ایران

روز دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده، زمین شاهد پدیده‌ی ماه‌گرفتگی خواهد بود و این پدیده، ساعت ۲۱ همان روز، از ایران قابل رویت است. به گفته‌ی مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ماه‌گرفتگی هفته‌ی آینده از نوع خورشید جزئی است و در شبانگاه روز ۱۶ مرداد رخ خواهد داد. وی می‌گوید:

ماه‌گرفتگی ۱۶ مرداد، متعلق به دوره‌ی ساروس ۱۱۹ است و شصت‌ودومین گرفت از ۸۳ گرفت این دوره محسوب می‌شود.

ماه گرفتگي زماني رخ مي‌دهد كه زمين بين خورشيد و ماه قرار گيرد؛ اما به گفته‌ی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ماه‌گرفتگی هفته‌ی آینده بسیار جزئی است و به‌موجب آن تنها بخش کوچکی از درون سایه‌ی زمین قرار می‌گیرد.

به‌صورت تقریبی، هر دوره‌ی کسوف یا خسوف (خورشید‌گرفتگی یا ماه‌گرفتگی)، ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است و هرچند که در سال بین ۲ تا ۳ خورشیدگرفتگی و صفر تا ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد، این امر به دوره‌های مختلف تعلق دارد.

عتیقی با اشاره‌ به آغاز ماه‌گرفتگی ۱۶ مرداد از ساعت ۱۷ و ۲۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه به وقت جهانی، اعلام کرد که با اضافه‌کردن ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه به این زمان، وقت محلی آغاز این پدیده در ایران مشخص می‌شود.

به گفته‌ی وی، زمان آغاز خسوف در ایران، ساعت ۲۱ و ۵۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه خواهد بود. عتیقی زمان خروج ماه از نیم‌سایه‌ی زمین به وقت جهانی را ساعت ۱۹ و ۱۸ دقیقه و ۱۰ ثانیه دانست.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در پایان خاطرنشان کرد که این پدیده‌ی نجومی به جز در آمریکا از چهار قاره‌ی کره‌ی زمین قابل مشاهده خواهد بود.

آزمایش کیلوپاور: مینی راکتور شکافت هسته‌‌ای ناسا
مشاهده