زندگی آنتونی بوردین، سرآشپز و مجری محبوب تلویزیونی، با نکات تأثیرگذاری همراه بود که درس‌های مهمی در دنیای کارآفرینی محسوب می‌شوند.

یکی از اخباری که در ماه جاری، جهان را در بهت و اندوه فروبرد خبر درگذشت آنتونی بوردین بود، مردی که برای بسیاری از مردم، الهام‌بخش بهتر غذا خوردن، بهتر مسافرت کردن و حتی بهتر زندگی کردن بود. اما ما می‌خواهیم زندگی آنتونی بوردین را از زاویه‌ی دیگری نگاه کنیم و ببینیم چه درس‌هایی برای کارآفرینان دارد.

فرای مرزها پیش بروید

اگر آنتونی بوردین بلندپروازی خود را در مرحله‌ی «موفقیت یک سرآشپز» متوقف کرده بود، احتمالاً امروز تنها مردم نیویورک او را می‌شناختند. اما او انتخاب دیگری داشت: او نمی‌خواست زندگی خود را «صرفاً» به‌عنوان یک سرآشپز تعریف کند. به همین دلیل، هم به نویسندگی روی آورد و ده‌ها کتاب نوشت و هم برنامه‌های متعدد مسافرتی-غذایی را میزبانی و برگزار کرد.

ممکن است شما برای رسیدن به جایگاه امروزی و مالکیت یک کسب‌وکار، سخت کارکرده باشید. (حتماً همین‌طور است.) اما باید بدانید که شما، به‌ جایی که ایستاده‌اید، محدود نمی‌شوید. اگر در حال حاضر یک شرکت حسابداری را اداره می‌کنید ولی رؤیای درس دادن در کلاس‌های هنری را دارید، چراکه نه؟ هیچ قانونی وجود ندارد که شما را از گام برداشتن در مسیر اشتیاق واقعیتان بازدارد.

هرگز متوقف نشوید

در طول هفته‌ی گذشته، هواداران آنتونی بوردین نقل‌قول‌های زیادی از او را به اشتراک گذاشتند و البته این امر کسی را متعجب نکرد، زیرا بوردین مرد فکور و هوشمندی بود. بیایید یکی از این نقل‌قول‌ها را مرور کنیم:

اگر قرار باشد خودم را حامی و مدافع چیزی بدانم، آن چیز «حرکت» است. حرکت کنید، هرچقدر که می‌توانید و هر چه دورتر. از اقیانوس رد شوید، یا به‌سادگی از رودخانه عبور کنید. خودتان را موقعیت دیگران قرار دهید، یا لااقل غذای آن‌ها را بخورید. این کار برای همه‌ی انسان‌ها نقطه‌ی مثبتی است.

گرچه این نقل‌قول بیشتر در مورد سفر بازگو می‌شود، ولی در دنیای کسب‌وکار نیز مصداق دارد. زمانی که شما حرکت را متوقف می‌کنید، دیگر رشد نمی‌کنید. اگر احساس می‌کنید همه‌ی اقدامات لازم را برای کسب‌وکار خود انجام داده‌اید و جهان نمی‌تواند نکته‌ی تازه‌ای به شما یاد بدهد، در اشتباه هستید. یادگیری مداوم است که شما را هوشیار و رقابتی نگه می‌دارد.

آنچه کارآفرینان باید در مورد تفکر طراحی بدانند
مشاهده

هرگز از کنجکاوی دست نکشید

در بسیاری از اپیزودهای برنامه‌ی تلویزیونی آنتونی بوردین، او را می‌بینیم که در یک کشور درحال‌توسعه، در یک رستوران یا اتاق نشیمن شلوغ، غذای آن منطقه را امتحان می‌کند. درحالی‌که معمولاً افراد محلی دور او جمع شده‌اند و با کنجکاوی به این غریبه‌ی آمریکایی نگاه می‌کنند. آنتونی بوردین به استقبال انواع غذاهایی می‌رود که مطلوب فرهنگ او محسوب نمی‌شوند؛ اما به‌ندرت او را اهل تظاهر می‌یابید.

کنجکاوی درهای تجربیات جدید را به روی ما باز می‌کند. تا زمانی که از منطقه‌ی راحتی خود خارج نشویم و شرایط متفاوت را آزمایش نکنیم، نمی‌فهمیم چگونه به کارآفرین بهتری تبدیل می‌شویم.

با احترام رفتار کنید

یکی از ویژگی‌های درخشان و به‌یادماندنی آنتونی بوردین در مجموعه‌ی No Reservations، احترام او نسبت به سایر فرهنگ‌ها است. او واژه‌ها و آداب‌ورسومی را که حاکی از قدردانی هستند یاد می‌گیرد، همیشه مؤدبانه هر غذایی را که به او پیشنهاد می‌دهند امتحان می‌کند و می‌داند که این خانواده‌ها همیشه نمی‌توانند غذایی را که برای او آماده کرده‌اند، برای خودشان فراهم کنند.

همه‌ی ما اینجا هستیم تا بهترین کاری را که می‌توانیم، انجام دهیم. بنابراین دفعه‌ی بعد که یکی از کارمندان اشتباهی مرتکب می‌شود، یا یک مشتری تاریخ قرار را فراموش می‌کند، یا حتی اگر کسی شما را می‌رنجاند، آرامش بیشتری داشته باشید و برای او احترام قائل شوید.

لذت ببرید

و درنهایت، آنتونی بوردین می‌خواست از زندگی خود لذت ببرد. او راه خود را انتخاب کرده و ساخته بود. به همین علت بسیاری از مردم مجذوب او بودند. درعین‌حال، همیشه اعتبار و صداقت خود را حفظ می‌کرد. امروز کسی نمی‌تواند به زندگی بوردین نگاه کند و بگوید او باید از زندگی‌اش بیشتر استفاده می‌کرد.

مزیت شتاب‌دهنده‌های کارآفرینی نسبت به شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار
مشاهده

شما یک‌بار زندگی می‌کنید. اگر با کسب‌وکار خود خوشحال نیستید، آن را تغییر دهید. کار دیگری را امتحان کنید، تا وقتی به گذشته‌ی خود نگاه می‌کنید، از چیزی پشیمان نباشید.