شکست بخش اجتناب‌ناپذیر رسیدن به موفقیت است. کارآفرینان موفقی مانند استیو جابز، جف بزوس، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ نیز این موضوع را تجربه کرده‌اند.

شکست خوردن در کارآفرینی و امور مربوط به راه‌اندازی کسب‌و‌کار یک امر ذاتی است. درواقع بسیاری از کارآفرینان شکست را به‌عنوان گامی به سوی موفقیت در نظر می‌گیرند. آن‌ها حتی شکست‌های خود را جشن می‌گیرند؛ زیرا می‌دانند که شکست‌هایشان بهترین منبع برای یاد گرفتن درس‌های جدید هستند. وینستون چرچیل می‌گوید: «موفقیت آخر مسیر نیست و شکست هم کشنده نیست؛ این شجاعت برای ادامه دادن مسیر است که اهمیت دارد.»

در ادامه‌ی این مقاله‌، صحبت‌های ۴ نفر از بزرگ‌ترین کارآفرینان دنیا را درباره‌ی شکست و درس‌هایی که می‌توان از آن‌ها یاد گرفت، بررسی خواهیم کرد.

۱- شکست را راهی به سوی اختراعات جدید در نظر بگیرید

جف بزوس، بنیان‌گذار شرکت آمازون می‌گوید: «من اشتباهات بزرگی در آمازون مرتکب شده‌ام، اشتباهاتی که میلیاردها دلار هزینه داشته است.»

اما با این حال او هیچ‌وقت اجازه نداد که شکست کارش را متوقف کند. او در اولین نامه‌اش به سهام‌داران در سال ۱۹۹۷ نوشت: «ما به یاد گرفتن ادامه خواهیم داد؛ چه از پیروزی‌ها و چه از شکست‌ها» از آن زمان به بعد او در هر نامه‌ای که به سهام‌داران آمازون می‌نویسد، از کلمه‌های «اختراع» و «شکست» استفاده می‌کند و روی این موضوع تأکید دارد که تحمل شکست، بخش بزرگی از فرهنگ و دلیل موفقیت شرکت آمازون است. به‌عنوان مثال او در سال ۲۰۱۴ در نامه‌ی دیگری به سهام‌داران نوشت: «شکست خوردن یک امر اختیاری نیست و همواره اتفاق می‌افتد و منجر به اختراع چیزهای جدید می‌شود. ما به شکست خوردن اعتقاد داریم و آن‌قدر در راهمان پیش می‌رویم که بتوانیم به موفقیت برسیم.» این اتفاق در سال ۲۰۱۶ نیز تکرار شد و او در نامه‌اش نوشت: «یکی از جاهایی که فکر می‌کنم ما در آن متمایز هستیم، شکست است. من معتقدم که ما بهترین جا برای شکست خوردن در دنیا هستیم و تمرین خوبی برای آن انجام داده‌ایم. اگر شما برای انجام کاری تنها ۱۰ درصد شانس موفقیت داشته باشید یعنی از هر ۱۰ بار تلاش ۹ بار شکست خواهید خورد؛ اما به این معنی نیست که از انجام آن کار طفره بروید.»

استخدام در توییتر چگونه انجام می‌شود
مشاهده

۲- شکست خوردن باعث پیشرفت می‌شود

بنیان‌گذار شرکت‌های اسپیس‌ایکس و تسلا یعنی ایلان ماسک، یک جمله‌ی معروف دارد که می‌گوید: «اگر هدفت ماه باشد، حتی اگر به آن نرسی جایی در میان ستارگان فرود خواهی آمد.» او شخصی است که به داشتن یک سابقه‌ی کاری پر از شکست‌های حماسی افتخار می‌کند. او در مورد شرکت تسلا گفته است: «من فکر می‌کردم که ایده‌‌ی راه‌اندازی این شرکت شکست می‌خورد؛ اما بعد پیش خودم فکر کردم که حداقل می‌توانم ذهنیت اشتباه مردم را نسبت به زشت و آهسته بودن ماشین‌های الکتریکی تغییر بدهم.» در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که اگر انتظار موفق شدن نداشته باشیم، پس چرا باید برای آن تلاش کنیم؟ ماسک در پاسخ به این سؤال گفت: «اگر چیزی واقعا از اهمیت زیادی برایتان برخوردار است باید برای آن تلاش کنید؛ حتی اگر بدانید که نتیجه‌ی آن شکست خواهد بود.» ایلان ماسک با ریسک کردن توانست خودش را در میان ستاره‌ها قرار دهد. او در رابطه با اسپیس‌ایکس گفته است: «می‌خواهم از لحاظ سرمایه به اندازه‌ای برسیم که خیالمان راحت باشد شرکت می‌تواند ۳ شکست متوالی را تجربه کند و مشکلی پیش نیاید.» او کاملا انتظار شکست خوردن دارد و می‌گوید: «شکست یک انتخاب است. اگر هیچ شکستی تجربه نمی‌کنید؛ یعنی به‌اندازه‌ی کافی در کارتان خلاقیت ندارید. ما باید به شکست خوردن در موضوعات جدید پایبند باشیم.»

۳- به سمت شکست بروید و از آن درس بگیرید

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک می‌گوید: «حتی زحمت اجتناب کردن از شکست به خودتان ندهید؛ زیرا هزاران مدل از آن را تجربه خواهید کرد. هیچ‌ چیز غیر ممکن نیست، شما باید خیلی سریع از شکست‌های خود درس بگیرید و دوباره به سمت دیوارها حرکت کنید.» او معتقد است که انسان‌های موفق بیشتر از دیگران شکست خوردن را تجربه می‌کنند. زاکربرگ در یکی از جلسات پرسش و پاسخ در سال ۲۰۱۵ گفت: «اگر انسان موفقی هستید، یعنی بیشتر کارهایی که انجام داده‌اید با شکست مواجه شده است. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که چه درسی از اشتباهات خود گرفته‌اید.» او معتقد است که انسان‌ها با اشتباهاتشان قضاوت نمی‌شوند و می‌گوید: «شما با هزاران شکست روبه‌رو خواهید داشت. مطمئن باشید هیچ‌کس دورانی را که شکست می‌خوردید، به یاد نخواهد آورد. آن‌ها همیشه پیروزی‌ها را به خاطر خواهند سپرد.»

محیط کار شما ترس را القا می‌کند یا تشویق؟
مشاهده

۴- بر کارهایی که مهارت دارید تمرکز کنید

استیو جابز معتقد بود که اشتباهات در هر حال صورت می‌گیرند و شما نمی‌توانید همه را از خودتان راضی نگهدارید. او در سال ۱۹۸۵ به دلیل فروش ناموفق کامپیوتر Lisa، از اپل، شرکتی که خودش در راه‌اندازی آن دست داشت اخراج شد. او در مدتی که از اپل دور بود، یک شرکت کامپیوتری به نام NeXT راه‌اندازی کرد. این شرکت مدتی بعد توسط اپل خریداری شد و استیو جابز را دوباره به اپل برگرداند. او در سال ۱۹۹۷ و مدتی بعد از بازگشتش در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC) شرکت کرد. یکی از شرکت کنندگان از انتخاب استیو جابز نسبت به متوقف کردن تعدادی از برنامه‌ها از جمله OpenDoc انتقاد کرد. او در پاسخ به این فرد گفت: «شما می‌توانید گاهی اوقات دیگران را از خودتان راضی نگهدارید. اما یکی از سخت‌ترین چیزها هنگام تأثیرگذار کردن تغییرات، این است که در بعضی از زمینه‌ها حق با افرادی مانند این آقای محترم است.» او توضیح داد که شما باید تجربه‌ی مشتری‌ها را در اولویت خود قرار دهید و سپس با استفاده از تکنولوژی به سمت آن بروید. این یعنی باید تعداد پروژه‌های خود را محدود کنید و وقت و انرژی خود را روی مواردی بگذارید که آینده‌ی درخشان‌تری دارند. جابز در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: «چیزهای زیادی در زندگی وجود دارند که من هیچ اطلاعاتی در مورد آن‌ها ندارم و بابت این موضوع معذرت می‌خواهم. بعضی از اشتباهات در مسیر شما وجود دارند و به هر حال اتفاق می‌افتند و این چیز خوبی است؛ زیرا حداقل تصمیمی در این راه گرفته شده است که می‌توانیم در آینده آن را پیدا کنیم و مشکلش را از بین ببریم.»

هفت توصیه برای ساختن یک شرکت با اعضای بی‌پروا و جسور
مشاهده