ادعای عجیب دانشمندان چینی: ساخت سیستمی بدون نیاز نیروی پیشرانشی

ویدیویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، از شبکه سی‌سی‌تی‌وی (تلویزیون مرکزی چین) پخش شده است. در این گزارش تلویزیونی، دکتر چن یو، یکی از محققان برجسته‌ی چین که سالها مشغول طراحی سیستم پیشرانش سیستم ای‌ام درایو بوده است و برخی دیگر از مهندسان آکادمی فضایی چین صحبت می‌کنند. با وجود اینکه در این گزارش بحثی در مورد مشخصات فنی این سیستم پیشرانه صورت نمی‌گیرد، اما از پیشرفت‌های این سیستم صحبت‌هایی می‌شود که قاعدتا به لحاظ علمی قابل اتکا نیستند.

سیستم ای‌ام درایو که اغلب به آن موتور غیر ممکن لقب می‌دهند، سیستم پیشرانه‌ی محفظه تشدید یا موتور الکترومغناطیسی است که بدون استفاده از سوخت و با بهره بردن از نوسان امواج مایکروویو به حرکت در می‌آید. سیستم ای‌ام درایو بر خلاف موتورهای معمولی که نیاز به نیروی پیشرانه دارند، تنها از نیروی الکتریسیته برای تولید نیروی محرکه‌ی خود بهره می‌برد. موضوع بحث برانگیز در مورد این سیستم نقض قانون سوم نیوتن است.

در واقع این سیستم می‌تواند با وجود پتانسیل‌های بالقوه، انقلابی در اکتشافات فضایی پدید بیاورد. همان‌طور که می‌دانید، بخش عمده‌ای از هزینه‌های اکتشافات فضایی پروسه‌ی پرتاب به فضا است. از لحاظ تئوری این سیستم پیشرانه توانایی کاهش مصرف سوخت، حمل محموله‌های سنگین‌تر و سفرهای طولانی‌تر دارد. در واقع به گفته‌ی برخی کارشناسان، سیستم ای‌ام درایو، زمان سفر به مریخ را تا ۷۰ روز کاهش می‌دهد. سفر به سیاره‌ی سرخ با سیستم‌های پیشرانه متداول، بین ۶ تا ۸ ماه به طول می‌انجامد. با وجود این وعده‌های بزرگ و باورنکردنی، هنوز بسیاری از دانشمندان نسبت به صحت عملی این سیستم بدبین هستند و معتقدند که چیز دیگری هم باید به عنوان سوخت موتور مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم ای‌ام درایو به لحاظ تئوری، قادر به نقض قانون سوم نیوتن است

ایده‌ی این سیستم برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ توسط راجر شورر، دانشمند انگلستانی مطرح شد. در آن زمان، مهندسان ناسا هم مطالعه‌ای منتشر کردند که مشخصات فنی چنین سیستم احتمالی را شرح داده بود. اما اکنون به نظر می‌رسد که چینی‌ها در این راه از ناسا پیشی گرفته باشند. دسامبر سال گذشته سازمان فضایی چین ادعا کرد یک سیستم ای‌ام درایو در ایستگاه آزمایشی خود، تیانگونگ ۲ در فضا آزمایش کرده‌ است.

دانشمندان به زودی پاسخی برای نظریه گرانش اینشتین ارائه می‌دهند
مشاهده

و اکنون با این گزارش جدید رسانه‌های چینی، بازهم سیستم ای‌ام درایو به رسانه‌ها بازگشته است. اما با توجه به سیاست‌های محافظه‌کارانه دولت چین، به نظر می‌رسد تا زمان به کارگیری واقعی این سیستم، این تردیدها همچنان ادامه داشته باشد.