به لطف اختراع فناوری جدید، ساختمان‌ها به‌زودی خواهند توانست بدون استفاده از پنل‌های خورشیدی، انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند؛ متخصصان انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه اِکستِر، در حال توسعه‌ی فناوری جدید و پیشگامی هستند که می‌تواند روند تبدیل ساختمانی معمولی به مجتمع‌های ساختمانی فوتو ولتاییک را شتاب بیشتری بدهد.

این محصولات، همانند سفال‌های خورشیدی شرکت تسلا، می‌توانند بخشی از معماری ساختمان شوند و انرژی الکتریکی تولید کنند. این گروه تحقیقاتی، بلوک‌های شیشه‌ای خلاقانه‌ای ساخته‌اند. بلوک‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که انرژی خورشید را جذب و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. تصور می‌شود ساختمان‌هایی که از فناوری بلوک‌های خورشیدی استفاده می‌کنند بیش از ۴۰ درصد انرژی الکتریکی بیشتری نسبت به ساختمان‌های مشابه ولی با فناوری‌های دیگر، تولید می‌کنند.

مربع خورشیدی

این بلوک‌ه که آن‌ها را مربع‌های خورشیدی می‌نامند، به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که علاوه بر ساختمان‌های جدید، در بازسازی ساختمان‌های قدیمی نیز بتوان آن‌ها را به‌صورت یکپارچه با ساختمان قرار داد. طراحی مربع‌های خورشیدی مشابه بلوک‌های شیشه‌ای است که از آن‌ها برای منتشر کردن نور روز به بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود.

solar square

مهم‌تر آنکه، مربع‌های خورشیدی هوشمند هستند و تابش‌های خورشیدی ورودی را بر سلول‌های خورشیدی کوچک تعبیه‌شده در آن‌ها، متمرکز می‌کنند؛ این امر موجب افزایش انرژی تولیدی در هر سلول می‌شود. از انرژی الکتریکی تولیدی می‌توان برای استفاده در ساختمان، مغازه یا حتی خودروهای الکتریکی استفاده کرد.

گروه اِکستِر که استارتاپی برای ساخت پنل‌های خورشیدی تأسیس کرده‌اند و مربع‌های خورشیدی خلاقانه نیز بخشی از محصولات آن‌ها است، اکنون در حال جذب سرمایه برای آزمایش‌های اقتصادی محصول و در نهایت ورود مربع‌های خورشیدی به بازار در سال ۲۰۱۸ هستند. حسن بیگ، بنیان‌گذار مربع‌های خورشیدی و پژوهشگر انستیتو محیط‌ زیست و پایداری دانشگاه اِکستِر، می‌گوید:

صنعت مجتمع‌های ساختمانی فوتو ولتاییک، نرخ رشد سالیانه‌ی ۱۶ درصد دارد. تأسیس شرکتی برای ورود به این بازار در بلندمدت برای اقتصاد انگلستان سودمند خواهد بود.

تاپاس مالیک، مشاور علمی ارشد این استارتاپ، می‌گوید:

 هدف‌گذاری ما ساخت فناوری‌های خورشیدی یکپارچه، مقرون‌به‌صرفه، کارآمد و جذابی است که کمترین تأثیر را بر محیط اطراف ما داشته باشد. سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ساختمان‌های فوتو ولتائیک، نیازمند جذب صنعت ساختمان‌سازی است؛ زیرا از این فناوری در توسعه‌ی واحدهای اداری و ساختمان‌های عمومی یا در پروژه‌های زیرساخت نظیر ایستگاه‌های قطار و پارکینگ‌های خودرو استفاده می‌شود.

گروه اِکستِر معتقد است که مربع‌ خورشیدی در مقایسه با بلوک‌های شیشه‌ای رایج، عایق حرارتی بهتری است و انرژی موردنیاز ساختمان را نیز تأمین می‌کند. این فناوری در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد و گروه در حال تنظیم دقیق طرح‌های خود برای انجام آزمایش مربع‌های خورشیدی در سایت‌های آزمایشی است. جیم ویلیام، مدیر تحقیقات تجاری اِکستِر در کورن‌وال، می‌گوید:

واضح است که جهان در حال حرکت به سمت توزیع سیستم‌های انرژی است و سهم در حال رشدی از این سیستم‌ها به انرژی‌های تجدیدپذیر تعلق دارد. این حرکت همراه با رایج شدن خودروهای الکتریکی، به این معنا است که فرصت‌های قابل‌ توجهی برای توسعه‌ی روش‌های جدید تولید انرژی الکتریکی وجود خواهد داشت.

یاماها با موتوبات رکورد والنتینو روسی را می‌شکند
مشاهده