۲ آبان: افتتاح اولین خط تلگراف بین قاره‌ای

۱۵۶ سال پیش در چنین روزی (۲۴ اکتبر سال ۱۸۶۱)، شرکت Western Union اولین خط تلگراف بین قاره‌ای از شرق به غرب ایالات متحده‌ی آمریکا را افتتاح کرد. این خط تلگراف، ارتباطات سریع را بین ایالت‌های شرق و غرب آمریکا ممکن می‌ساخت. کار اصلی خط تلگرافی که در این روز افتتاح شد، اتصال شبکه‌ی کوچک ایالت‌های شرقی، به شبکه‌ی کوچک ساخته‌شده در ایالت‌ کالیفرنیا بود. افتتاح این خط تلگراف، باعث تعطیلی شرکت پست Pony Express نیز شد.

این خط تلگراف از اوماها تا کارسون سیتی کشیده شد. افتتاح این خط تلگراف را می‌توان نقطه‌ی عطفی در تاریخ مهندسی برق و حتی شکل‌گیری ایالات متحده‌ی آمریکا نامید. در دهه‌ی ۱۸۶۰، این خط تلفن تنها راه ارتباط سریع در ایالات متحده بود. برای مقایسه‌ی سرعت انتقال پیام‌ پیش از افتتاح این خط، جالب است بدانید خبر فوت رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۸۴۱ (ویلیام هنری هریسون)، پس از ۱۱۰ روز به لس‌آنجلس رسیده بود.

از دیگر اتفاقات مهم ۲۴ اکتبر در تاریخ فناوری، می‌توان به ثبت اولین تصویر کره‌ی زمین از فضا در سال ۱۹۴۶ اشاره کرد. این تصویر به کمک دوربینی از روی راکت V-2 No.13 ضبط شد. این راکت، نسخه‌ای بهبودیافته از موشک بالستیک V2 بود که برای ثبت همین تصویر به فضا پرتاب شد و تا ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری از سطح زمین پرواز کرد. دوربین استفاده‌شده در این پروژه، یک دوربین ۳۵ میلی‌متری سیاه و سفید DeVry بود.

تاریخ خودروسازی نیز از اتفاقات این روز بی‌بهره نمانده است. در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۴، لوئی رنو، یکی از مؤسسان شرکت خودروسازی رنو از دنیا رفت. این مهندس و خودروساز فرانسوی، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی بود. رنو علاوه بر ساخت پایه‌های صنعت خودروسازی فرانسه، در خلال جنگ جهانی اول نیز نقش مهمی داشت و یکی از تاریخی‌ترین جنگ‌افزارهای آن زمان یعنی تانک Renault FT را تولید کرد. رنو در خلال جنگ جهانی دوم محکوم به همکاری با نیروهای نازی شد و حکومت فرانسه، تمامی کارخانه‌های او را مصادره کرد. او که در صنعت خودروسازی به ناپلئون معروف است، در سال ۱۹۴۴ و درحالی‌که منتظر حکم دادگاه بود، در شرایط نامعلوم از دنیا رفت.

احتمالا تمدن‌های فرازمینی وجود دارند، اما به‌ قدری دورند که امکان ارتباط با آن‌ها را نداریم
مشاهده