ستاره شناسان نوع جدیدی از انفجار کیهانی کشف کردند

عالم شناخته‌شده، مملو از انفجارهای مهیب و بسیار قدرتمند است؛ به گونه‌ای که حتی نمی‌توان بزرگی آن‌ها را تصور کرد. بسیاری از ستاره‌ها، انفجارهای ابرنواختری مهیب را تجربه می‌کنند و سیاه‌چاله‌ها مقادیر عظیم انرژی را در قالب انفجارهای قدرتمند پرتو گاما، به بیرون منتشر می‌کنند. دو سیاه‌چاله یا دو ستاره‌ی نوترونی می‌توانند به حدی به یکدیگر نزدیک شوند که با سرعت گردش کنند و انرژی حاصل از چرخش آن‌ها به دور یکدیگر، می‌تواند بافت فضازمان را تا میلیون‌ها سال نوری آن طرف‌تر، تغییر بدهد و موج ایجاد کند.

تعداد و نوع انفجارهای کیهانی، بسیار زیاد است؛ اما هنوز هم گونه‌هایی خاص از انفجارهای کیهانی وجود دارند که ما هنوز موفق به شناسایی آن‌ها نشده‌ایم و به مرور زمان آن‌ها را کشف می‌کنیم. اخیراً گروهی از ستاره‌شناسان موفق شده‌اند نوعی جدید از انفجارهای کیهانی در کهکشانی دوردست شناسایی کنند. این انفجار عجیب، با نام PS1-10adi شناخته می‌شود و در کهکشانی که در فاصله‌ی ۲.۴ میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته، کشف شده است. شناسایی این انفجار، توسط تلسکوپ‌هایی که در هاوایی و لا پالما هستند انجام شده است. اندازه‌ی این انفجار، بیشتر از اندازه‌ی انفجارهای ابرنواختری بوده است؛ بنابراین دو توضیح مختلف برای انفجار PS1-10adi وجود دارد. نخست این‌که انفجار صورت‌گرفته، از نوع ابرنواختری است؛ اما رده‌بندی آن با سایرین تفاوت دارد. دومین توضیح، این است که ستاره‌ای نسبتاً بزرگ که توسط یک سیاه‌چاله کلان جرم تکه‌تکه شده، باعث وقوع این انفجار مهیب شده است.

مشابه هر دو احتمالی که مطرح شد، پیش‌تر نیز دیده شده است؛ اما مقیاس بسیار بزرگ این انفجار باعث شده دانشمندان باور داشته باشند که پدیده‌ای منحصربه‌فرد در این کهکشان رخ داده است. در هر صورت، نزدیک بودن محل وقوع انفجار به مرکز کهکشان، می‌تواند توضیحی برای مقیاس بزرگ این انفجار باشد.

مواد تشکیل‌دهنده زمین کاملا طبیعی و متداول هستند
مشاهده

cosmos

اِرکی کانکاره، رهبر این گروه ستاره‌شناس، می‌گوید:

اگر این انفجار از نوع ابرنواختری باشد، آن‌گاه باید بگویم که خصوصیات آن در مقایسه با آن‌چه ما تا به امروز در نقاط مختلف عالم مشاهده کرده‌ایم، نامتعارف‌تر است. ممکن است نزدیکی آن به مرکز کهکشان میزبان، از دلایلی باشد که باعث وقوع آن در مقیاس بزرگ شده است. اما اگر این انفجار حاصل رویدادهای تخریبی کشندی باشد (این رویدادها زمانی رخ می‌دهند که یک ستاره به افق رویداد سیاه‌چاله کلان‌جرم بیش از اندازه نزدیک می‌شود و توسط نیروهای گرانشی قدرتمند، تکه‌تکه می‌شود)، آن‌گاه باید بگویم شدت وقوع آن به گونه‌ای بوده است که به نظر می‌رسد نوع جدیدی از رویدادهای تخریبی کشندی باشد.

مطالعه روی این انفجار منحصر‌به‌فرد، می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد دیگر انفجارهای مشابه که ستاره‌شناسان در سرتاسر عالم مشاهده کرده‌اند، در اختیار ما قرار دهد. تا این لحظه، این انفجارها همچنان مرموز و ناشناخته باقی مانده بودند؛ اما به لطف این کشف جدید، دانشمندان بالاخره می‌توانند بگویند چه عاملی باعث وقوع آن‌ها شده است.

explosion

کازیمو اینسِرا، یکی از نویسندگان نتایج این پژوهش، می‌گوید:

وجود چنین انفجارهایی می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی در مورد محیط نامتعارف مرکز کهکشان در اختیار ما قرار دهد.

به نظر می‌رسد که چنین انفجارهایی در نزدیکی مرکز کهکشان‌ها رایج باشند؛ بنابراین درک هرچه بهتر این انفجارها، می‌تواند در مورد مرکز کهکشان‌ها، اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار دهد. دانشمندان امیدوار هستند که بتوانند روزی پرده از اسرار مخفی مرکز کهکشان‌ها بردارند.