اگر شما هم کارآفرین هستید باید برنامه‌ی دقیقی برای مدیریت زمان داشته باشید. خواندن تجربه‌های کارآفرینان موفق در این زمینه کمک خوبی به شما می‌کند.

مدیریت زمان یکی از سخت‌ترین کارها در هر کسب‌و‌کاری است. شما یک کارآفرین هستید و مشغله‌های زیادی برای رسیدن به اهداف خود دارید. جاده‌ی موفقیت پر از کارهای نیمه تمام است و بدون مدیریت کردن زمان نمی‌توان همه چیز را مطابق برنامه‌ریزی پیش برد. ما در این مقاله‌ راز موفقیت ۳ کارآفرین را در مدیریت زمان بررسی کرده‌ایم. این ۳ نفر در کارشان موفق هستند. بنابراین شما هم با خواندن تجربیاتشان می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید.

۱- ابزارها و راهنمای مغز

جان لی دوماس (John Lee Dumas)، بنیان‌گذار و میزبان سری پادکست‌های Entrepreneur on Fire است. او با برنامه‌ریزی خوبی که دارد هر روز یک برنامه‌ی جدید تولید می‌کند. دوماس یکی از طرفداران سرسخت لیست‌های انجام کار است. او هر روز لیستی از کارهایی که باید انجام دهد را یادداشت کرده و سپس آن‌ها را از نظر اهمیت مرتب می‌کند. دوماس کارهایی که اولیت بالاتری دارند را در ابتدای لیست قرار می‌دهد و اول سراغ آن‌ها می‌رود. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری هر کارآفرینی این است که تقویم خود را با تمام دستگاه‌ها همگام کند. تقویم‌ها مسئولیت‌های کاری جدید را به شما یادآوری می‌کنند و اجازه می‌دهند برنامه‌ریزی خوبی برای آن‌ها داشته باشید.

دوماس همچنین از یک تکنیک تمرکز و استراحت نیز استفاده می‌کند. او ۴۲ دقیقه روی هر کاری که دارد تمرکز می‌کند و سپس ۱۸ دقیقه به استراحت می‌پردازد. او در این ۴۲ دقیقه تنها به کاری که انجام می‌دهد فکر می‌کند و در ۱۸ دقیقه‌ی استراحت به مغزش آرامش می‌دهد. دوماس معتقد است که این روش بهره‌وری را به شدت بالا می‌برد و مانع خستگی مفرط می‌شود.

بهبود تجربه مخاطب با تکنیک نقشه سفر مشتری
مشاهده

۲- مدیریت آینده‌ی کسب‌وکار

برایان رشید (Brian Rashid)، روی روش‌های شناخت ما از تکنولوژی و نوآوری تمرکز می‌کند و فرصت‌های حرفه‌ای و جدیدی را برای لذت مشتری‌ها فراهم می‌کند. او فهم عمیقی از همگرایی تکنولوژی و تأثیر آن دارد. رشید معتقد است که برای ساختن یک برنامه با بهره‌وری بالا باید ۲ موضوع را زیر نظر داشت:

  • چشم انداز زمان
  • چشم انداز انرژی

گاهی اوقات در نظر گرفتن هر دوی این موارد کار سختی است. زیرا ممکن است یک کارآفرین زمان بیشتری نسبت به انرژی خود داشته باشد یا برعکس. به همین دلیل باید ابتدای هر روز مهم‌ترین اهداف خود را یادداشت کنید. رشید معتقد است یکی از سخت‌ترین کارها برای هر کارآفرینی این است که در مورد نحوه‌ی زمان گذاشتن روی پروژه‌ها با خودش صادق باشد. بیشتر زمان ما صرف کارهایی می‌شود که انجام دادنشان ضرورتی ندارند. معمولا ذهن ما تصور می‌کند کارهای به تعویق افتاده سخت‌تر از بقیه کارها هستند.

زمان خودتان را با انجام دادن کارهای بی‌اهمیت سپری نکنید. شما برای مدیریت بهتر زمان باید درک درستی از اهمیت کارهای خود داشته باشید. درواقع شما امروز باید از فرصت‌ها استفاده کنید تا در آینده به موفقیت برسید.

۳- کارتان را برنامه‌ریزی کنید، روی برنامه‌ریزی کار کنید

الکس چارفن (Alex Charfen)، فردی است که زمان زیادی از عمر خود را برای پاسخ دادن به سوال‌های فعالان کسب و کار سپری کرده است. او تا به حال فلسفه‌ها، مدل‌ها و استراتژی‌های زیادی برای کارآفرینان ساخته است. او همچنین نظریه‌های قابل اطمینان زیادی در مورد مدیریت زمان ارائه داده است.

مدیریت بحران در فیس بوک و استارباکس
مشاهده

داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب بسیار مهم است. درواقع چیزی باید باشد که شما به کمک آن خودتان را روزانه مدیریت کنید. برنامه‌ریزی روزانه، ۳۰ روزه و ۹۰ روزه برای خودتان داشته باشید. این نوع برنامه‌ها انگیزه‌ی شما را بالا برده و به دیگران نشان می‌دهند که شما در حال حرکت به سمت مفهوم خاصی هستید. مفهوم در کارآفرینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درواقع به شما کمک می‌کند که به‌عنوان یک کارآفرین روی برنامه‌ها و اهداف خود متمرکز باقی بمانید. همه‌ی افراد موفق برنامه‌ریزی دقیقی برای کارهای روزانه‌ی خود دارند. برنامه‌ریزی مانند ماهیچه‌ی حافظه برای مغز است. اگر هر روز این کار را انجام دهید ذهنتان به آن عادت کرده و مشاهده می‌کنید که بعد از مدتی خودبه‌خود برای شما برنامه‌ریزی می‌کند.

امروزه اپلیکیشن‌های زیادی برای برنامه‌ریزی کردن وجود دارند. این برنامه‌ها از سیستم‌های متفاوتی برای مرتب کردن کارها استفاده می‌کنند. فقط کافی است برنامه‌ی مورد نظر خود را دانلود کرده و کارهای روزانه، ۳۰ روزه و ۹۰ روزه‌ی خود را یادداشت کنید. چارفن معتقد است که قدرت قلم و کاغذ نباید نادیده گرفته شود. بعضی از اپلیکیشن‌ها تأثیر معکوس روی بهره‌وری می‌گذارند. در چنین شرایطی بهتر است که از همان شیوه‌های سنتی استفاده شود. بی‌برنامه بودن باعث احساس درهم شکستگی در کارآفرینان می‌شود. این احساس به مرور زمان روی عملکرد آن‌ها تأثیر گذاشته و انگیزه‌ی کار کردن را از آن‌ها می‌گیرد.

شما به‌عنوان یک کارآفرین باید یک برنامه‌ی مشخص برای کسب‌و‌کار خود داشته باشید. اجازه ندهید که چیزی مانع رسیدن شما به اهدافتان شود. منفی‌بافی، حواس‌پرتی و افکار مزاحم را از خودتان دور کنید. یک برنامه‌ریزی رو به جلو برای خودتان در نظر بگیرید. بعد از گذشت مدتی متوجه خواهید شد که این برنامه‌ریزی چه تأثیر خوب و مفیدی روی زمان و موفقیت شما داشته است.

قانون ۵، ۲۰ و ۳۰ ثانیه برای تغییر طرز تفکر
مشاهده