موسسه هاوکینگ برای روشن کردن ماهیت فضا و زمان از ابر رایانه استفاده می‌کند

ابر‌رایانه‌ی HEP، یک شگفتی در دنیا‌ی تکنولوژی محسوب می‌شود. این سیستم، توانایی حل بعضی از پیچیده‌ترین معما‌ها‌ی جهان هستی را دارد. موسسه‌ی پروفسور استفن هاوکینگ به نام COSMOS، که در زمینه‌ی کیهان‌شناسی تئوری فعالیت می‌کند، از ابر‌رایانه‌ی HEP برای حل این معما‌ها استفاده می‌کند.

حافظه‌ی پر‌سرعت این سیستم قدرتمند، توانایی نگهداری رقم سر‌گیجه‌آور ۴۸ ترا‌بایت داده را دارد. به دلیل ذخیره شدن اطلاعات در یک سیستم جدید به جای سیستم‌ها‌ی قدیمی، رایانه می‌تواند اطلاعات را با سرعت برق‌آسا‌یی پردازش کند. این قابلیت برای تیم COSMOS بسیار خوشایند است؛ چرا که آن‌ها قصد دارند برای دست‌یابی به اطلاعات فیزیکی در مورد تاریخچه‌ی جهان هستی، داده‌ها‌ی ۱۴ میلیارد سال را بررسی کنند. طبق مدل‌ها‌ی کیهان‌شناسی، عمر جهان هستی ۱۴ میلیار سال تخمین زده می‌شود.

ماده تاریک

ابر‌رایانه‌ی HEP می‌تواند آغازی برای این پژوهش‌ها در عرصه‌ی علم باشد؛ چرا که در صنعت تکنولوژی ماشین و کامپیوتر پیشتاز است و در آینده پیشرفته‌تر خواهد شد. الگو‌ی اولیه‌ی این سیستم برای ذخیره‌سازی ۱۶۰ ترا‌بایت داده و انتقال آن‌ها به سرور طراحی شده است. هنگامی که این اهداف بلند‌پروازانه به واقعیت تبدیل شود، تیم تحقیقاتی پروفسور هاوکینگ از آن در پژوهش‌ها‌ی خود در مورد جهان استفاده خواهند کرد.

جهان مرموز

تیم پروفسور هاوکینگ، از سال ۱۹۹۷ از یک ابر‌رایانه دیگر استفاده می‌کند. آنها در پروژه‌ها‌ی اخیر خود پیشرفت زیادی داشته‌اند. آن‌ها هنوز هم امید دارند که تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر به آن‌ها کمک کند تا بسیار بیش‌تر از قبل موفقیت کسب کنند. گروه هاوکینگ قصد دارد به کمک ابر‌رایانه، نقشه‌ی سه‌بعدی کیهان از زمان آفرینش تا کنون را بسیار با جزئیات‌تر از نقشه‌ها‌ی قبلی تهیه و تنظیم کند. آن‌ها امیدوارند بتوانند محل دقیق اجرام کیهانی مانند: ابر‌نو‌اختر‌ها، سیاهچاله‌ها، کهکشان‌ها و بسیاری اجرام دیگر را تعیین کنند. نام این پروژه فرا‌تر از افق با سپاس از استفان هاوکینگاست. به‌گفته‌ی پروفسور شلارد، دلیل نام‌گذاری این پروژه این است که پروفسور هاوکینگ نظریه‌پرداز بسیار خوبی است و همیشه سعی دارد نظریه‌ها‌ی خود را با مشاهدات آزمایش کند. نتیجه‌ای که از این پروژه به‌دست خواهد آمد، یک نقشه‌ی سه‌بعدی از جهان هستی خواهد بود که در آن مکان میلیارد‌ها کهکشان مشخص شده است.

آسیب‌پذیرترین کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تغییرات اقلیمی کدامند؟
مشاهده

انبساط کیهان

داده‌ها‌ی کاوش‌گر اقلیدس که برای پرتاب در سال ۲۰۲۰ آماده شده است، می‌تواند از دستاورد‌ها و تلاش‌ها‌ی پژوهشگران پشتیبانی کند و دید بهتری در‌باره‌ی جهان تاریک به پژوهشگران بدهد. تیم مورد نظر امیدوار است که این ترکیب اطلاعات، بتواند به آن‌ها در درک بهتر ماده‌ی تاریک و انرژی‌تاریک و تاثیر آن‌ها روی ترکیب و ساختار جهان کمک کند.

علاوه بر پیشرفت علم، نقشه‌ی سه‌بعدی جهان می‌تواند نظریه‌ها‌ی موجود در‌باره‌ی عالم را تایید کند. نقشه‌ی سه‌بعدی جهان می‌تواند درک ما از جهان و همچنین سیاهچاله‌ها و مدل استاندارد ذرات بنیادی را تغییر دهد و باور‌ها‌ی ما را به چالش بکشد. ممکن است این دستاورد ما را به تئوری همه چیز نرساند، اما به فیزیک‌دان‌ها اجازه می‌دهد تا به این تئوری بسیار بیشتر از قبل نزدیک شوند.