اغلب از تغییرات اقلیمی به‌عنوان چرخه‌ای سیاه نام برده می‌شود که منابع لازم برای مبارزه با خود را از بین می‌برد. اما آخرین اختراع جولیان اولیور، مهندس و هنرمند نیوزلندی، تلاشی است برای تغییر جهت این چرخه. پروژه‌ی جدید این هنرمند که «Harvest» نام دارد، از یک توربین بادی هفتصد واتی برای رساندن انرژی به یک دستگاه رایانه استفاده می‌کند. وظیفه‌ی این رایانه استخراج پول دیجیتال (به‌ویژه Zcash) است و درآمد کسب‌شده برای تأمین هزینه‌ی تحقیقات مرتبط با تغییرات اقلیمی استفاده می‌شود. در این پروژه، با افزایش وقوع پدیده‌های حاصل از تغییرات اقلیمی (نظیر طوفان‌)، درآمد بیشتری برای مبارزه با آن‌ها به دست خواهد آمد. این پروژه تنها یک اثر هنری استِ اما از طرحی کاربردی برخوردار است و می‌توان کاربردهای متفاوتی برای آن پیدا کرد.

مشخصات رایانه‌ی استفاده‌شده در این پروژه چندان خیره‌کننده نیستِ اما همچون دیگر رایانه‌های ویژه‌ی استخراج پول دیجیتال، در این رایانه بر قدرت پردازنده‌ی گرافیکی تمرکز شده است. این رایانه از یک پردازنده‌ی Core i3 اینتل، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و یک حافظه‌ی اس‌اس‌دی ۲۵۶ گیگابایتی و یک کارت گرافیک قدرتمند GeForce GTX 1080 Ti استفاده می‌کند. همین کارت گرافیک امکان پردازش سریع پول دیجیتال را فراهم می‌کند. بزرگ‌ترین تفاوت این رایانه با رایانه‌های معمولی، استفاده از کیس ضد آب و یک کنترلر جهت تنظیم جریان برق است. توربین‌ بادی استفاده‌شده در این طرح به دو باتری ۱۵۰ آمپرساعتی مجهز است که وظیفه‌ی ذخیره‌ی انرژی را بر عهده دارند و وزن هرکدام از آن‌ها حدود ۴۳ کیلوگرم است.

اگر قصد بازدید از این پروژه را دارید، تا اواسط ماه نوامبر وقت دارید تا به موزه‌ی هنر شهر کوده سوئد سری بزنید و از این پروژه بازدید کنید. جولیان اولیور پس از پایان نمایش عمومی اختراعش، آن را به سه سازمان غیر انتفاعی فعال در زمینه‌ی مبارزه با تغییرات اقلیمی اهدا خواهد کرد. اما این پایان پروژه‌ی Harvest نیست. اولیور می‌گوید این اختراع تنها یک نمونه‌ی اولیه است؛ رؤیای وی به‌کارگیری صدها عدد از این دستگاه در مناطقی با وزش دائمی باد است. همچنین استخراج پول دیجیتال تنها کاربرد این اختراع نیست. از این دستگاه می‌توان برای روشن نگه داشتن دائمی رایانه‌ها یا دسترسی به اینترنت در مناطقی که دچار محدودیت‌های زیرساختی هستند استفاده کرد.

برترین تصاویر خورشید گرفتگی کامل روز گذشته در ایالات متحده
مشاهده