شهرداری پاریس متعهد شده است تا فروش هرگونه خودروی درون سوز را تا سال ۲۰۳۰ در این شهر ممنوع کند. مسئولان شهری پاریس این تصمیم را در راستای رسیدن به شهری بدون آلودگی و کربن تا سال ۲۰۵۰ اتخاذ کرده‌اند. شهرداری پاریس اعلام کرد که این تصمیم را در پایان هفته و طی اجلاس آب و هوا به صورت رسمی اعلام و عهدنامه آن را امضا خواهند کرد.

کریستف ناجوفسکی، مسئول قوانین حمل و نقل شهر پاریس در شهرداری این شهر طی مصاحبه با رادیو فرانسه اعلام کرد:

استفاده و جابجایی وسایل نقلیه مهمترین عامل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در شهرها است. از این رو برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۳۰ تولید و فروش هرگونه وسیله‌ی احتراقی درون سوز و یا خودروهای با سوخت فسیلی را در شهر پاریس متوقف کنیم. مقامات مسئول در حال برنامه‌ریزی جهت سرمایه‌گذاری طولانی مدت در پروژه‌ و تکنولوژی‌های جایگزین هستند و دولت متعهد خواهد شد با تامین بودجه لازم جهت تولید و فروش خودروهای پاک، مردم را در خرید این خودروها تشویق کرده و یاری دهد.

پیش از این پاریس به همراه ۳ شهر بزرگ دیگر فرانسه اعلام کرده بودند که تولید و فروش وسایل نقلیه دیزلی تا سال ۲۰۲۴ در این شهرها ممنوع خواهد شد. از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است تا سال ۲۰۴۰ تولید و ورود هرگونه وسیله نقلیه درون‌سوز به فرانسه را ممنوع خواهد کرد. در حال حاضر خودروهای دیزلی بیش از ۴۰ درصد کل خودروهای جدید تولیدی در فرانسه را شامل شده و این کشور همواره یکی از اصلی‌ترین بازار خودروهای دیزلی به شمار می‌رود.

اختر شناس ناسا موفق به کشف سیاره‌ای شبیه به زمین شد
مشاهده

همچنین دولت فرانسه از سال آینده هرگونه معافیت مالیاتی مرتبط با خودروهای دیزلی را به حالت تعلیق در خواهد آورد. هرچند که مشوق‌های دولت در جهت تولید پیشرانه‌های دیزلی که قادر به تولید دی‌اکسید کربن کمتری باشند همچنان پابرجا خواهد بود و دولت از این دست تکنولوژی‌ها که در راستای تولید خودروهای با آلودگی کمتر طراحی می‌شوند، حمایت خواهد کرد.

در همین حال مقامات شهر آکسفورد در انگلستان نیز اعلام کرده‌اند تردد خودروهای دیزلی و بنزینی در این شهر به زودی متوقف شده و آن‌ها اولین شهر انگلستان خواهند بود که قوانین منع تردد خودروهای درون‌سوز را اجرایی خواهند کرد. از آغاز سال ۲۰۲۰ تنها خودروهای الکتریکی قادر به تردد در برخی از قسمت‌های مرکزی شهر آکسفورد خواهند بود و بدین‌تریتب مرکز شهر آکسفورد به عنوان اولین منطقه در انگلستان به شمار خواهد رفت که انتشار گازهای گل‌خانه‌ای در آن به صفر می‌رسد. این شهر همچنین اعلام کرده است که منع تردد خودروهای درون‌سوز تا سال ۲۰۳۰ به تمام قسمت‌های تاریخی این شهر تسری پیدا کرده و تردد در این مناطق تنها با خودروهای الکتریکی میسر خواهد بود.

gas station

دولت هلند نیز اعلام کرده است به سرعت درحال تدوین قوانین مربوط به منع استفاده از خودروهای آلوده کننده هوا و درون‌سوز در راستای  ایجاد منطقه‌ی عاری از آلودگی است. در این راستا، فروش هرگونه وسیله نقلیه بنزینی و گازوئیلی تا سال ۲۰۳۰ در هلند ممنوع خواهد شد. بنابراین هلند نیز به جمع چند کشور دیگر در جهت توقف تولید و عرضه خودروهای درون‌سوز و کاهش حداکثری آلودگی هوا پیوسته است. این تنها اقدام این کشور در این زمینه نبوده و کارهای مختلفی را دولت هلند در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است؛ از جمله:

  • کاهش ۴۹ درصدی انتشار گازهای گل‌خانه‌ای طی ۱۳ سال آينده
  • سرمایه‌گذاری بیش از ۴.۷۵ میلیارد دلار در زمینه حمل و نقل عمومی و تولید خودروهای پاک
  • تغییر در میزان مالیات در جهت ترغیب مردم به استفاده از سوخت‌های سبز و پاک
  • بسته شدن معادن زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰
  • عدم اتصال خانه‌های تازه ساخته شده به شبکه گاز شهری
  • سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری در جهت افزایش زیرساخت‌های شهری جهت تردد دوچرخه
پیش‌بینی خشکسالی تنها با بررسی میزان بارندگی ممکن نیست.
مشاهده

هرچند که اجرایی شدن تمام موارد فوق نیاز به زمان دارد ولی گرایش جهان به سمت استفاده حداقلی از سوخت‌های فسیلی  و حداکثری از انرژی‌های پاک را نمی‌توان نادیده گرفت. با تمهیداتی که دولت‌های اروپایی در این زمینه اندیشیده‌اند به نظر می‌رسد راه دیگری برای مردم و استفاده کنندگان از وسایل نقلیه درون سوز باقی نمانده و در جهت حفظ سلامت شهر، خود و خانواده باید به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی حرکت کرد.

امیدواریم مسئولان کشورمان نیز با الگوبرداری از این اقدامات ارزشمند، گامی بلند در جهت توقف تولید خودروهای آلوده برداشته و با ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده حداکثری از تکنولوژی‌های روز خودرو، در این راه قدم بردارند.