فضاپیمایی برای نابودسازی سیارک بنو

دانشمندان ناسا برنامه‌ای برای نابودسازی سیارکی دارند که به احتمال ۱ در ۲۷۰۰ در ۲۱ سپتامبر سال ۲۱۳۵ به زمین برخورد می‌کند. این سیارک کهبنو (Bennu) نام دارد، در حال حاضر در فاصله‌ی حدود ۵۴ میلیون مایلی (۸۴ میلیون کیلومتری) زمین به دور خورشید می‌چرخد. این سیارک که حدود ۴۸۷ متر پهنا و ۲۷ میلیارد کیلوگرم وزن دارد، احتملا به زمین برخورد نخواهد کرد. اما در ذات دولت ایالات متحده نیست که یک تهدید بالقوه (مهم نیست که چقدر بعید باشد) را نادیده بگیرد.

ناسا، سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا (NNSA) و دو آزمایشگاه سلاح‌های در وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، با همکاری هم فضاپیمایی را طراحی خواهند کرد که می‌تواند، در صورت نزدیک شدن سیارک بنو آن را منفجر کند.

به گزارش Buzzfeed News،ماموریت برنامه‌ی هامر (HAMMER)، می‌تواند از یکی از دو تاکتیک برای مبارزه با سیارک استفاده کند. اگر یک سیارک به‌اندازه‌ی کافی کوچک باشد، هامر (HAMMER) از ابزار  ۸/۸  تنی استفاده می‌کند تا این سیارک را خٌرد کند. اما اگر سیارک بیش از حد بزرگ باشد، فضاپیما به جای آن از یک دستگاه هسته‌ای برای منفجر کردن آن استفاده می‌کند.

با وجودی که احتمال کمی وجود دارد که سیارک بنو به زمین برخورد کند، ناسا نمی‌خواهد در مورد یک تهدید بالقوه ریسک کند

دیوید دیربورن فیزیکدانی از آزمایشگاه ملی لورنس لیورمور حتی به Buzzfeed News  گفته است که هامر می‌تواند، در مقابل سیارک قرار بگیرد تا سرعت آن را کم کرده یا مسیر آن را تغییر دهد. ایده هامر به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد. زمانی که گزارشی در مورد محافظت سیاره در مقابل اشیاء نزدیک زمین (NEOs)در Acta Astronautica منتشر شد.

ستاره شناسان به دنبال کشف دلایل محو شدن ستاره ها هستند
مشاهده

دیربورن گفت:

دو پاسخ واقع‌گرایانه‌ای که در نظر گرفته شده‌اند، عبارتند از: استفاده از یک فضاپیما به عنوان یک ابزار تاثیرگذار  یا یک حامل انفجاری هسته‌ای برای انحراف سیارک.

متاسفانه، این فضاپیما ممکن است که هیچ‌وقت ساخته نشود. دانشمندان ناسا تصمیم گرفته‌اند که هزینه‌ی پروژه را کاهش دهند. ماموریت اخیر اسیریس-رکس ناسا، در حال حاضر در راه بنو است و هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار در برداشته است، بنابراین بودجه، احتمالا مانع جدی برای تایید طرح هامر خواهد بود.

دانشمندان قرار است که طرح خود را در ماه مه ۲۰۱۸ در کارگاه اختلالات فاجعه‌بار در منظومه شمسی (CD9) در ژاپن ارائه کنند. اما حتی اگر ناسا و شرکایش برای به جلو بردن این پروژه چراغ سبز دریافت کنند.  سیارک بنو تنها ۰.۰۰۰۳ درصد شانس برای برخورد به زمین دارد. آماده‌سازی، به خصوص اگر احتمال برخورد سیارک با زمین وجود داشته باشد، ضروری است. اما بعید است که این سیارک بتواند، سناریویی آخرزمانی به مانندفیلم آرماگدون (۱۹۹۸) به وجود بیاورد!