همزمان با گذار صنایع از موتورهای دیزلی به انرژی‌های پاک، شرکت مهندسی آلمانی و فرانسوی آلستوم (Alstom) قراردی جدید را در همین راستا امضا کرده است. آنها تصمیم دارند تا برپایه‌ی قراردادشان، مجموعه‌ای از قطارهای مبتنی بر سوخت هیدروژنی را تا سال ۲۰۲۱ آماده‌سازی کنند.

آلستوم اعلام کرده است که ساخت ۱۴ قطار بدون آلایندگی را در برنامه‌ی خود دارد؛ قطارهایی که از سوی این کمپانی با نام کورادیا آی‌لینت (Coradia iLint) شناخته می‌شوند و می‌تواند با یک تانک پر از سوخت هیدروژنی‌شان، مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر را بپیمایند و در این پیمایش، توان رسیدن به سرعت بیشینه‌ی ۱۴۰ کیلومتربرساعت را دارند.

برپایه‌ی گزارشی که در پایگاه رویترز هم منتشر شده بود، توافقنامه‌ی اخیر و بیانیه‌ی پس از آن، درست در زمانی مطرح می‌شود که ما به‌تازگی شاهد برگزاری کنفرانسی بزرگ پیرامون تغییرات اقلیمی در شهر بن آلمان بوده‌ایم. طی این گفتگوها، نزدیک به ۲۰۰ کشور دنیا در حال کوشش برای بهبود برنامه‌های اجرایی خود پیرامون تغییرات آب‌و‌هوایی و ایجاد یک توافق جهانی در مورد این تغییرات بودند. جیان لوکا ارباچسی، نایب رییس بخش اروپای کمپانی آلستوم، چنین اظهار کرده است:

این روز، نشان‌دهنده‌ی یک موفقیت واقعی در زمینه‌ی حمل‌ونقل ریلی و یک گام بزرگ در جهت سیستم حمل‌و‌نقل پاک است. برای اولین بار در سراسر جهان، یک قطار منطقه‌ای مسافری مبتنی بر سوخت هیدروژن جای قطار دیزلی را خواهد گرفت؛ قطاری که میزان آلایندگی آن صفر است و عملکردی همانند قطارهای عادی دارد و تا هزار کیلومتر را خواهد پیمود.

وسایل نقلیه‌ی هیدروژنی، از جمله کامیون‌های هیدروژنی تویوتا، در حین کار تنها بخار آب تولید می‌کنند و همین امر آنها را به جایگزینی فوق‌العاده سازگار با محیط زیست برای موتورهای دیزل می‌کند؛ موتورهایی که باعث انتشار گازهای مضر و سبب گرم شدن کره‌ی زمین می‌شود.

حفاظت محیط زیست
مشاهده

امروزه مشخص شده است که دیگر سازندگان خودرو، مانند هوندا و همچنین پروژه‌هایی مانند پروژه‌ی هسلا، در کنار تلاش‌های خود تمایل دارند تا در سلول‌های سوخت هیدروژنی هم سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که این سوخت‌ها هم ارزان‌تر بوده و هم اینکه برای محیط زیست بهتر  هستند.