ناسا طی دو دهه‌ی گذشته، بیوسفر کره‌ی زمین را در فصل‌ها زیر نظر دارد. این دیتا برای پژوهشگران بسیار ارزشمند است؛ اما تصاویر تایم لپس آن، تصویرسازی‌ نفس‌گیر از شاخص‌ترین ویژگی کره‌ی زمین، یعنی حیات است.

حسگر میدان دید گسترده‌ی ناظر بر دریاها (Sea-WiFS) در سال ۱۹۹۷ پرتاب شد و ۱۳ سال پس از آن را در مداری ۷۰۰ کیلومتری به نظاره‌ی کره‌ی زمین نشست. هدف این ماهواره، جمع آوری دیتای خواص زیست‌نوری توده‌های زمین و اقیانوس‌های کره‌ی زمین بود. این ماهواره علاوه بر انجام وظیفه‌ی خود، شاهد تغییرات رنگ کره‌ی زمین همگام با فصل‌ها نیز بود.

Sea-WiFS نخستین ماهواره‌ای نبود که اطلاعات نوری بیوسفر کره‌ی زمین را جمع‌آوری می‌کرد. اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، برنامه‌ی Landsat این وظیفه را بر عهده داشت. با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، ماهواره‌های بسیاری با همین هدف پرتاب شده‌اند و در ثبت تصاویر رزولوشن بهتری هم داشته‌اند.

مشاهده‌ی روندهای طولانی‌مدت به پژوهشگران کمک می‌کند دیدگاهی در مورد رویدادهای آینده داشته باشند. اطلاعات ماهواره‌ای حاصل از چنین برنامه‌هایی برای نظارت بر سلامت زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها و محل‌های ماهیگیری در سرتاسر جهان استفاده می‌شود و به بهبود مدل‌ها و پیش‌بینی بلایای طبیعی کمک می‌کند.

نگاهی به تصویر زیر بیاندازید تا بتوانید پالس زندگی زمین را تصور کنید. پیشرفت و پسرفت یخ‌ها را می‌بینید. رنگ بنفش، سطوح پراکنده فیتوپلانکتون‌ها را نشان می‌دهد و سبزهای تیره و روشن، رشد گیاهی و جلبکی را عیان می‌سازند.

زمین

این انیمیشن با استفاده از اطلاعات حاصل از Sea-WiFS و ماهواره‌های آب و هوایی مدار قطبی ترا، آکوا و سومی تهیه شده است. جن کارل فلدمن، اقیانوس‌شناس در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، می‌گوید:

این تایم لپس زمین را نشان می‌دهد که هر روز نفس می‌کشد، با فصل‌ها تغییر می‌کند و به خورشید، باد، جریان‌های دریایی و دما واکنش نشان می‌دهد.

فناوری به جایی رسیده است که حسگرها می‌توانند جزئیات بیشتری در طول موج‌هایی ثبت کنند که نشان می‌دهد در سطح شیمیایی چه اتفاقاتی در جریان است. به‌عنوان مثال، تغییرات خاصی در نور بازتاب شده از گیاهان می‌تواند لحظه‌ای که فتوسنتز در حال انجام است و کربن دی‌اکسید و آب را به قند تبدیل می‌کند نشان دهد.

هر آنچه باید درباره انرژی بادی و توربین‌ های بادی بدانید
مشاهده

چندین سال قبل، ناسا از این روش استفاده کرد تا تولید محصولات ذرت در میدوست ایالات متحده را بررسی کند. جوآنا جوینر، از پژوهشگران ناسا، در مورد این بررسی می‌گوید:

ذرت‌ها بالاترین فلوئورسانس را در میان گیاهان دارند و به همین طریق توانستیم تولید آن‌ها را بررسی کنیم.

بیش از نیم قرن است که پژوهشگران ناسا از این روش برای بررسی پدیده‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین آن‌ها تصویر روشنی از زمان ظهور تغییرات مختلف در ذهن دارند. جفری ماسِک، رئیس آزمایشگاه علوم بیوسفر در مرکز گودارد ناسا، می‌گوید:

همان‌طور که آرشیو ماهواره وسیع‌تر و وسیع‌تر می‌شود، ظهور تغییرات پویاتری را شاهد هستیم.