انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۶ میلیارد نفر برسد و حدود ۶۶ درصد مردم در مناطق شهری زندگی کنند. این موضوع معضل بزرگی برای کارشناسان شده است؛ چرا که تأمین غذای این میزان از جمعیت شهری امری بسیار دشوار خواهد بود.

یک شرکت تکنولوژی مواد غذایی سوئدی به نام پلنتاگون، راه‌ حل جالب توجهی پیشنهاد کرده است؛ برج‌هایی با عنوان پلنت اسکریپر (Plantscraper) وظیفه‌ی تأمین مواد غذایی را برعهده خواهند داشت. ساختمان‌های مذکور کاربرد اداری خواهند داشت؛ با این حال به مزرعه‌های بزرگ و سرپوشیده‌ای مجهز خواهند شد.

گیاهان موجود در این ساختمان‌ها به‌صورت هیدروپونیک (رشد و نمو در آب‌ مغذی) رشد خواهند کرد. بدین ترتیب نیازی به تأمین خاک برای کاشت و برداشت مواد خوراکی نیست.

هانس هاسل، مدیرعامل شرکت پلانتاگون، در گفت‌و‌گویی با بیزینس‌اینسایدر گفت مزرعه به‌طور عمده به‌صورت خودکار فعالیت خواهد کرد و نیاز چندانی به نیروهای کاری ندارد. ساخت اولین نسخه از این ساختمان ۴۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ آغاز شده است و تا اوایل سال ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد.

 

پلنتاگون

این برج‌ها که با نام ساختما‌های غذایی جهان نیز شناخته می‌شوند، سالانه حدود ۵۵۰ تن سبزی (نیاز ۵۵۰۰ نفر در هر سال) تولید می‌کند.

 

ذخیره انرژی خورشیدی به کمک نانوذرات طلا
مشاهده