لغو غیر منتظره تنها ماموریت ارسال ماه نورد توسط ناسا

چند ماه بعد از اینکه رئیس‌جمهور ترامپ به ناسا دستور داد فضانوردانشان را بار دیگر به کره ماه برگردانند، این آژانس فضایی پیشرفت تنها ماه‌نوردش را نیز لغو کرده است. بر اساس گفته‌های کلایو نیل، دانشمند نجوم از دانشگاه نتردام و رئیس سابق گروه تجزیه‌وتحلیل اکتشاف قمری، اعضای مأموریت ماه‌نورد باید تا آخر ماه می (ماه جاری میلادی) از پروژه دست بکشند. نیل که مستقیما درگیر توسعه‌ی مأموریت نبود، دلیل لغو مأموریت را نمی‌دانست و گفت: «من کمی شوکه شدم.»

مقامات ناسا از دادن توضیحات و جزئیات در مورد علت لغو خودداری کردند. البته بعدازظهر جمعه‌ی گذشته، جیم بریدنستاین (مدیر ناسا) توییت کرد:

ما به اکتشاف قمری متعهد هستیم. تجهیزات ماه‌نورد در یک کمپین گسترش‌‌یافته برای سطح ماه جلو خواهند رفت و سطح‌نشینان، علوم، اکتشاف و شرکای تجاری افزایش خواهند یافت. پیش به‌سوی ستاره‌ها!

مأموریت Resource Prospector (ماه‌نورد RP) که قبلا شرایطش برای پرتاب‌ به فضا در دهه ۲۰۲۰ بررسی می‌شد، قرار بود یکی از قطب‌های ماه را ارزیابی کند و به‌ دنبال ترکیبات آلی فراری مثل هیدروژن، اکسیژن و آب برای حفر و استخراج بگردد. استخراج چنین ترکیباتی می‌تواند از اکتشافات بعدی انسانی حمایت کند.

مأموریت ماه‌نورد آر‌پی اولین مأموریت برای استخراج از یک دنیای دیگر بود و به‌عنوان سنگ‌بنا و نقطه‌ی آغازی برای بقیه مأموریت‌های طولانی‌مدت فراتر از زمین مطرح بود.

لغو مأموریت، دانشمندان زیادی را که در مورد کره ماه فعالیت می‌کنند، به مشکل خواهد انداخت. طبق گفته‌ی دانشمندان، مأموریت هم برای اکتشاف انسانی و هم درک علمی از ماه، حیاتی بود.

ناسا به مناسبت‌ شصتمین سالگرد تاسیس، در دفتر تاریخی خود را به روی عموم مردم گشود
مشاهده

گروه تجزیه‌وتحلیل اکتشاف قمری (کار گروه، ارائه‌ی برای ناسا و سایر آژانس‌های فضایی است) در نامه‌ای به مدیر جدید‌، جیم بریدنستاین، خواستار راه‌اندازی مجدد مأموریت و پرتاب آن در سال ۲۰۲۲ شد. گروه نوشت:

این اقدام از نظر جامعه ما باورنکردنی و ناامیدکننده است.

طبق گفته‌ی اعضا، دستورالعمل شماره‌ی ۱ سیاست‌های فضایی ترامپ که در دسامبر مطرح شد، خواستار رهبری آمریکا برای بازگشت انسان‌ها به ماه برای کشف و بهره‌برداری طولانی‌مدت شد.

دانا هرلی، دانشمند نجوم در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز در مصاحبه‌ای در روز جمعه به تفصیل شرایط پرداخت. هرلی که در این آزمایشگاه کار می‌کند و یکی از اعضای کمیته‌ی اجرایی گروه اکتشاف قمری است، می‌گوید:

اگر بخواهیم به ماه برگردیم و روی ماه کار کنیم و آن را به محلی برای برپایی ایستگاه‌های تحقیقاتی و فرایندهای مطالعاتی روی ماه تبدیل کنیم و …، باید از منابع موجود در ماه برای به‌ دست آوردن سوخت، موارد مورد نیاز برای زندگی و سایر موارد این‌چنینی استفاده کنیم. این مأموریت اولین گام در تلاش برای شناخت چگونگی بهره‌برداری ما از منابع ماه بود.

ماه نورد

مأموریت ماه‌نورد به‌عنوان بخشی از اکتشافات انسان و هیئت مأموریت عملیات‌ها بود. نمونه‌ی اولیه کار درسال ۲۰۱۵ مورد آزمایش میدانی و در سال بعد هم مورد آزمایش خلأ و گرمایی قرار گرفت.

اما طبق گفته‌ی اخیر نیل، ناسا پروژه را به هیئت مأموریت علمی خود انتقال داده است. وظیفه‌ی هیئت توسعه‌ی مأموریت‌های رباتیک، بیشتر روی پژوهش متمرکز است تا اینکه بخواهد اهداف اکتشافی را دنبال کند.

طبق گفته نیل، چنین موردی بین توانایی‌های برنامه علمی و هدف مأموریت RP، اختلال و ناهماهنگی به‌ وجود آورده است.

آیا روسیه سلاحی فضایی در مدار زمین قرار داده است
مشاهده

اعضای گروه از حفظ آر‌پی به‌عنوان بخشی از برنامه اکتشافی انسان حمایت کردند و همچنین روی اهمیت فوری پرتاب تأکید داشتند. طبق نوشته آن‌ها، پرتاب درسال ۲۰۲۲ توانایی ناسا در واکنش‌ به تغییرات در سیاست‌های فضایی را به‌ نمایش می گذارد و همچنین مأموریت‌های رباتیک توسعه‌یافته توسط سایر ملل را تسهیل و راه را برای فعالیت‌های تجاری در ماه هموار می‌کند. نیل می‌گوید:

ما فرصت این را داریم که هم وضعیت ماه از نظر علمی و اکتشافی را بهبود بخشیم و هم اقتصاد وابسته‌ به ماه را توسعه دهیم. اگر نتایج کار واقعا خوب از کار دربیایند، می‌توانیم راه طولانی برای کشف مریخ را بپیماییم. ما تنها به دانستن دقیق مقدار مورد نیاز احتیاج داریم.

بریدنستاین در توییتی در پنجشنبه‌ی گذشته (که نیل آن را ترغیب‌کننده خواند) گفت:

سومین روز کاری من با خانواده‌ی ناسا عالی بود. بسیار برای ادامه‌ی کار روی برنامه‌هایمان برای بازگشت آمریکا به سطح ماه و انجام برنامه رباتیک هیجان‌زده‌ام.