خلیفه ست، نخستین ماهواره ساخت امارات توسط ژاپن به فضا پرتاب شد

موشک یک‌بارمصرف H-IIA روز دوشنبه در ساعت ۹:۳۸ صبح به وقت تهران با نظارت آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) از مرکز فضایی تانیگاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شد. دو ماهواره‌ی سوار بر این موشک که با هدف مطالعه‌ی زمین طراحی شده‌اند، به‌ترتیب ۱۶ و ۲۴ دقیقه پس از پرتاب با موفقیت جدا شدند.

نخستین فضاپیما که ساخت آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن است،GOSAT-2 نام دارد و با هدف نظارت بر گازهای گلخانه‌ای طراحی شده است. این ماهواره که با عنوان IBUKI-2 نیز شناخته می‌شود، جانشین ماهواره‌ی نسل پیشینی می‌شود که در سال ۲۰۰۹ پرتاب شد. GOSAT-2 همانند نمونه‌ی نسل اول خود، غلظت گازهای گلخانه‌ای مسئول تغییرات اقلیمی را اندازه‌گیری خواهد کرد. این ماهواره که به‌منظور فعالیت برای ۵ سال طراحی شده است، به‌طور ویژه قادر به اندازه‌گیری کربن دی‌اکسید، متان و کربن مونوکسید خواهد بود.

JAXA

فضاپیمای دیگری که سوار بر موشک ژاپنی به فضا پرتاب شد، یک ماهواره‌ی تصویربرداری ساخت امارات متحده‌ی عربی به نام خلیفه‌ست(KhalifaSat) بوده و با هدف کمک به انجام فعالیت‌های مختلفی از نظارت بر محیط‌زیست و کاربری زمین در شهرها تا ردیابی کشتی و امدادرسانی طراحی شده است. خلیفه‌ست نخستین ماهواره‌ای به‌شمار می‌رود که در امارات متحده‌ی عربی ساخته شده و تنها سومین فضاپیمایی است که توسط آژانس فضایی این کشور مدیریت می‌شود.

 

وجود نسخه‌ی دیگری از زمین تا چه حد محتمل است
مشاهده